Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Omstilling gjelder for begge deler det, men det jeg henviser til går på det sikkerhetspolitiske…

Er vel nede i under 1,5% andel russisk gass i EU nå, ned fra 25%

1 Like

Kjøper ikke EU bare Russisk gass fra India osv da? Vel vitende om gassens opphav

Det kan godt være. Har ikke vært nede i kaninhullet, men bet meg bare merke i von der leyens uttalelse fra x posten delt litt lenger oppe.

Når skal MSM rette et kritisk søkelys på det bistandsindustrielle komplekset?

Dette er en sektor som lever godt med årets valgresultat.

Enn så lenge har jeg bare registrert at Document og Kjell Erik Eilertsen (som mange garantert kjenner igjen som analytiker og journalist i FA).

4 Likes

Hva er sterkest,- ønsket om å bistå fattige eller seg selv?
Jeg har ingen illusjoner om at norske politikere er mindre korrupte enn amerikanske eller italienske.

3 Likes

Vi sender vel ut noe sånn som 50-60 milliarder i bistand, hvert år!

Og ifølge Riksrevisjonen er det en elendig kontroll med denne pengestrømmen. Her er det garantert mye grums å grave i for pressen, hvis de gidder.

Men jeg tviler på at MSM er spesielt interessert i dette feltet.

6 Likes

Dette skulle vært gjort for 2 år siden, men la gå. Nå landet de uansett på det beste valget av ledere tror jeg.

Denne gruppen her bør få Høyre over 20% på bekostning av AP

3 Likes

Dersom en eller flere eiere har skutt inn kapital i en bedrift som har gått med underskudd og bedriften etterhvert går med overskudd, så kan man trekke fra underskuddet man har hatt før man beregner skatt på overskuddet. Selskapsskatten altså.

Kanskje det blir en slutt på dette snart? Er jo helt uhørt at man kan trekke fra tap eller hva?

Det er jo nesten ikke til å tro!

Vet ikke hva som er mest skremmende, kunnskapsnivå til journalistene som lager disse sakene eller politikerne som biter på agnet og kommenterer.

Det er vel tilbake til at det gir mye klikk med slike «sjokkerende» avsløringer

1 Like

Interessant artikkel om dette eksperimentet. Og hadde jeg vært ung nok til å være inkludert og ikke fått den gunstige beskatningen skulle jeg egenhendig saksøkt staten for forskjellsbehandling. Det må jo være et bærende prinsipp at man beskattes ut i fra objektive kriterier og ikke en random trekning.

Her er avslutningen på artikkelen om den er bak betaingsmur:
Finansavisen har også vært i kontakt med forskningsdirektør Lars Holden i Norsk Regnesentral. Også han ser poenget med at datamaterialet eksperimentet til 500 millioner kroner skal gi kan være ødelagt.

– Alle typer effekter som kommer av at dette er et eksperiment, kan man ikke kontrollere. Hvis man oppfører seg forskjellig fordi man er heldig eller uheldig i trekning, ødelegger det eksperimentet, sier Holden.

3 Likes

Hva med et skattelotteri der man gir skattefradrag til medlemmer av arbeiderpartiet for å se om det blir flere som melder seg inn?

3 Likes

Skal si Staten er raus!

Men ikke med vi som betaler skatt selvsagt….:exploding_head::exploding_head::exploding_head::dizzy_face::dizzy_face::dizzy_face:

At nordmenn aksepterer dette her forteller meg folket generelt har gitt opp Norge som demokrati og bare ser på seg selv som slaver for banker og skattevesen .

Snakk om skattelotteri :rofl::rofl: Bare gleder meg til @Aaleby stikker innom for å nevne «samfunnskontrakten». Eksempler som dette gjør at ord som «samfunnskontrakt» har null verdi, det er bare en floskel.

Altså 14–15 millioner knyttet til en gjenforent familie?

– Ja.

Også i Norge

3 Likes

Mange kommuner som ser seg nødt til å avlyse eldrebølgen. :roll_eyes:

Vi har jo ikke råd til å ta hensyn til noen eldrebølge når vi skal ta oss av alle dem som i stedet for å bygge opp sine egne land heller velger å komme til Europa for enten å leve på trygd eller leve av narkosalg…

7 Likes

Ikke glem at man i praksis har jaget mange store skatteytere ut av landet. Klart det slår på kommuneøkonomien.

5 Likes

Er ikke uten grunn at AP (omsider) har kastet seg inn i innvandringsdebatten.

Tilliten og oppslutningen om nasjonalstaten som ide er ikke en konstant man bare kan regne med. Masseinnvandring har potensial til å rive i stykker nasjonalstater med kriminalitet, mistillit, svindel, urettferdighet osv. Vi trenger ikke se lengre enn til Sverige, så ser man tegningen… :cold_face:

5 Likes

Vel, utenom flyktninger fra Ukraina, så kom det veldig få inn i 2025?

image

Innvilget asyl eller opphold på humanitært grunnlag 117k* 0,008 = 936
Overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) 51k*0,027 = 1377
Familieetablering 20k *0,035 = 700
Familiegjenforening 51k *0,023 = 1000

Totalt ca 4000 i 2025. Også har du rundt 16000 fra Ukraina da.

Tror du skal zoome litt ut….

Masseinnvandringen startet ikke går.

6 Likes

Ifølge NRK hadde over 11.000 fått familieinnvandre til Norge i årets 11 første måneder. I dette tallet ligger blant annet en dobling av familiegjenforente av enslige mindreårige flyktninger.
Det paradoksale er at regjeringen neste år vil ta i mot 100 kvoteflyktninger. Samtidig kommer i snitt 10-12000 årlig som tilfredstiller dagens regler for familiegjenforening.

1 Like

Mest positive side ved denne debatten, er at nå synes det mulig å rette et kritisk søkelys på den naive innvandrings og asylpolitikken, uten å bli klassifisert som rasist!
Det er jo venstresiden i Europa som er ansvarlig for fremveksten av ekstreme høyre! Som man sår skal man høste!
At SV nå snart er eneste parti som er mot all innstramming, er vel ikke så uventet med tanke på nestleder med hijab og de allianser de dannet med ekstreme muslimske grupper før valget…

8 Likes