Etter stengetid idag kommer Eiof med q2 rapporten med påfølgende presentasjon imorgen kl 08:30.
Jeg har valgt å ta et lite lodd her. Jeg er dog usikker på hvordan valuta vil slå ut her ift det vi har sett for dof og soff.
Uavhengig av valuta tror jeg de vil levere solid rett og slett, i q1 hadde de flere fartøy som lå til bøyene før de ble sendt ut i arbeid.
Ifølge oversikten fra q1 på side 14 var det kun 2 små hull i starten av q2 hvor Viking Prince og Veritas Viking ikke var på kontrakt.
Veritas Viking er et seismikk fartøy og det er i mine øyne ren bonus at det fartøyet har vært engasjert gjennom q2 og nå i q3 og mulig ytterligere forlengelser.
Ser man på kursutvikling for Eiof sammenlignet med Soff og Havila eksempelvis skulle det være endel å gå på tror jeg.
Hittil i år
Eiof 123%
Soff 454%
Havila 312%
Selskapet har ingen stor flåte, men de har kommet betydelig langt ifbm “zero emission” løsninger og har tatt de største kostnadene knyttet til dette også i samarbeid med både Aker BP og Equinor, stort sett disse selskapene Eiof har kontrakter for.
Disse aktørene verdsetter og betaler for fartøy med reduserte utslipp.
Vi får se, jeg er usikker her på hva de vil levere, men med salget av Viking Neptun ser vil selskapet se betydelig sunnere ut.
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/01/12/7801536/eidesvik-offshore-varsler-kraftig-okning-i-aksjonaerverdier-med-salg-av-viking-neptun