Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Eidesvik Offshore (EIOF)

En ikke helt ubetydelig kontrakt for Eiof dette.
Blir spennende å følge med i fortsettelsen om de også hanker inn noen flere kontrakter for seismikk fartøyene.

Ser man mot andre offshore rederi kun ift kursutvikling i år er det liten tvil hvor man hvertfall ser et potensial for ytterligere løft.
Eiof aksjen har alltid vært fryktelig tung i sessen, men at vi er over 10 igjen snart er det liten tvil om

Løsner det for seismikk hos EIOFF slik at de får 1-2 skip aktivert på litt lengre kontrakter kan de ta av, de henger litt etter ja men prdd syns jeg det er forståelig. SV er jo en eldre båt så denne er fin syns jeg, er vel nesten 30 når kontrakten er over og det er opsjoner.

1 Like

Enig, seismikk er x-faktoren her.
Spent på Veritas Viking, 100 dagers kontrakten de startet på i slutten av april går mot slutten, spent på om og hva som eventuelt kommer.
Seismikk er på vei opp og jeg tror definitivt det er håp selv om disse båtene er gamle.

1 Like

Lett å glemme denne som slår inn i q4:

"Basert på betingelsene i inngåtte MoA forventer Eidesvik å reversere rundt MNOK 240 i tidligere nedskrivninger på skipet ved avleggelsen av resultatene for 4. kvartal 2021. Ved ferdigstillelse av inngått MoA i 4. kvartal 2022 forventer Eidesvik å bokføre en gevinst fra salget på rundt MNOK 150. Den forventede reverseringen av tidligere nedskrivninger, i tillegg til den forventede gevinsten fra salget, vil gi en betydelig økning i aksjonærenes bokførte egenkapital i regnskapet når skipet er levert til kjøper. Utover dette har Eidesvik fulle rettigheter til inntektene fra skipet frem til levering til DEME som er planlagt i 4. kvartal 2022. Ved ferdigstillelse av MoA-en forventer Eidesvik å forbedre likviditetsposisjonen sin med rundt MNOK 330 fra salget.

Gitte Gard Talmo, President og CEO i Eidesvik Offshore ASA sier:

«Salget vil betydelig styrke selskapets finansielle situasjon og gjøre oss i stand til å ytterligere forsterke arbeidet innenfor vårt strategiske fokus på demonstrasjon av ny utslippsreduserende teknologi på våre fartøy. Eidesviks grønne spydspissprosjekter vekker stor interesse i markedet, og vi vil fortsette å utvikle vårt tilbud av mer klima- og miljøvennlige løsninger for offshorefartøy- og operasjoner»."

1 Like

EIOF - Eidesvik Offshore awarded ship management agreement for Viking Neptun

1 Like

EIOF – Invitation to presentation of 2nd Quarter 2022 results

Etter stengetid idag kommer Eiof med q2 rapporten med påfølgende presentasjon imorgen kl 08:30.
Jeg har valgt å ta et lite lodd her. Jeg er dog usikker på hvordan valuta vil slå ut her ift det vi har sett for dof og soff.
Uavhengig av valuta tror jeg de vil levere solid rett og slett, i q1 hadde de flere fartøy som lå til bøyene før de ble sendt ut i arbeid.
Ifølge oversikten fra q1 på side 14 var det kun 2 små hull i starten av q2 hvor Viking Prince og Veritas Viking ikke var på kontrakt.
Veritas Viking er et seismikk fartøy og det er i mine øyne ren bonus at det fartøyet har vært engasjert gjennom q2 og nå i q3 og mulig ytterligere forlengelser.

Ser man på kursutvikling for Eiof sammenlignet med Soff og Havila eksempelvis skulle det være endel å gå på tror jeg.

Hittil i år
Eiof 123%
Soff 454%
Havila 312%

Selskapet har ingen stor flåte, men de har kommet betydelig langt ifbm “zero emission” løsninger og har tatt de største kostnadene knyttet til dette også i samarbeid med både Aker BP og Equinor, stort sett disse selskapene Eiof har kontrakter for.
Disse aktørene verdsetter og betaler for fartøy med reduserte utslipp.

Vi får se, jeg er usikker her på hva de vil levere, men med salget av Viking Neptun ser vil selskapet se betydelig sunnere ut.

https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/01/12/7801536/eidesvik-offshore-varsler-kraftig-okning-i-aksjonaerverdier-med-salg-av-viking-neptun

2 Likes

Q1 var såpass så som så, at jeg ikke har helt store forventninger til Q2. Burde nok ha fulgt etter SOFF og SIOFF i pris mer enn de gjør. Samtidig så solgte de et flott skip til en høy pris som også må bokføres med gevinster. Men det tar jo bort litt av framtidig oppside. Har litt aksjer her og.

1 Like

Ja, enig i dine tanker rundt q1.
Men, de hadde flere båter som lå forholdsvis lenge til bøyene det kvartalet.
Det har man ikke hatt i q2, i tillegg har Veritas Viking generert inntekter 3/4 av q2.

Viking Wind Power, Viking Lady, Viking Prince lå store deler av q1, mens Veritas Viking lå hele kvartalet.
Forventer en betydelig forbedring hvertfall, så får vi se hva det holder til.

1 Like

Tok ett bett her selv idag for 100K.

1 Like

Blir spennende, men som jeg skriver dette kan vippe begge veier, jeg er usikker selv.
Men, føler det er verdt det med prisingen på Eiof.

Ingen store kursbevegelser foreløpig hverken ene eller andre veien, selger fortsetter på 9 så ingen tegn i markedet hva som kommer.

EIOF - Report for 2nd Quarter 2022

Jeje, hadde samme innvirkning dollaren her og ja😅

Jepp, alt før dollar ser lyst ut

1 Like

Nå har finans avisen en finere vinkling enn mot Soff, så får nok en opptur i morgen:)

Ok, godt å høre.
Jobber med noe så får ikke lest før ikveld

Noe om guidingen fremover?

Nja, de unnlot å forklare (-) så såg ikke så veldig pent ut lell!

Ikke direkte guiding, men de er positiv innenfor alle sine segment.

Market and future outlook
PSV Market
The activity in the North Sea is increasing driven by higher oil and gas prices. The general demand for PSV’s in
the North Sea continued to improve throughout the 2nd Quarter which lead to increased utilization and rates
levels. Tender activity has been healthy with several long term fixtures concluded during the quarter and more
are expected to be announced in the coming quarters.
We maintain our view that the increasing demand for PSV’s will support sustainable utilization and rates
throughout 2022 and beyond. Our outlook for large, environmentally friendly PSV’s in the North Sea remains
optimistic.
Subsea and Offshore Wind Markets
The trend of increasing rates and utilization levels as reported in 1st Quarter continued throughout 2nd Quarter
for the subsea segment.
For the Offshore Wind market the activity level continued to be high in 2nd Quarter. The activity has boosted the
market for SOVs to a historical high level. We have seen demand for vessels exceeding the supply, resulting in
periodic shortage of SOV vessels. This situation has driven the rate levels up.
Our outlook for this segment remains positive. We believe that despite the high number of new build SOVs
entering the market over the next few years, they will be absorbed by an increased demand from the high
number of windmill projects in the pipe-line.
Seismic Market
We have seen increased tender activities in the ocean bottom seismic segment which may indicate that the
activity level will increase for this segment as well.

1 Like

Det er høyt press allerede ute i Nordsjøen og mer skal det bli. Det skal investeres rekordsummer i 2023 og utover.

1 Like