Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

Hvilke risikoelementer er det du har sett på?

Var denne jeg tenkte på, men regner uansett at Elkem hær følger med i timen og er tungt inne på R & D. Et slikt framskritt i tech / endring i råmateriale kan fort skje.

“It is obvious that silicon-based transistors are reaching their size limits. The focus of engineers worldwide is to find a suitable alternative solution”

STOR variasjon i EPS pr kvartal:

4x 0,64 = 2,56, kurs 31,33, P/E 12,23.

Har ikke masse historie her, men hvis ledelsen er kompetent, så ser jo dette veldig interessant ut? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Om du ønsker at jeg deler mine tanker om Elkem, eller noe annet så var ditt innlegg en særdeles dårlig søknad. Jeg tenker ikke kommentere at noe er billig lenger eller dyr, når jeg ser den type innlegg.

2 Likes

Av all infoen jeg har funnet om Elkem, så tror jeg dette var det viktigste. Veldig ryddig og vennlig mot nye aksjonærer som ikke har full oversikt. Det sier mye om hvor “ømfintelig” Elkem er til endring i priser på produkter de har liten påvirkningskraft på.

4 Likes

Kjenner ikke selskapet ordentlig og forstår ikke sektoren spesielt godt. Virker å være rimelig utsatt for svingninger i sektorer / indekser.

Elkems kursutvikling svinger i takt med indekser, men med større utslag. Her sammenlignet med materials index på oslo børs og dow jones, samt S&P 500.

Selskapet har ikke lang historikk, men det gikk brattere oppover enn indeksene, og falt så raskere. Selskapet har også gjort det omtrent like bra som indexer i snitt.

Bildet blir også tydeligere når jeg ser på kvartalsrapporter og makrobildet:

Det er gap opp eller ned i forbindelse med kvartalsrapporter. Og det er i retning av trend.

Det virker for meg som om dette er en aksje som er svært utsatt for svingninger i verdensmarkedet, og at markedet gjentatte ganger undervurderer dette slik at det blir overrasket over hvor bra / dårlig det har gått når kvartalsrapporter presenteres.

Jeg aner ikke noe om selskapets fundamentale situasjon, men for min del så tror jeg at dette går inn i listen over selskaper jeg vil sterkt vurdere framover for swingtrade i retning av verdensøkonomien - spesielt i forbindelse med første kvartalsrapport etter at indekser snur enten opp eller ned.

5 Likes

Jeg er ikke helt enig i at man kan trekke en konklusjon om korrelasjon mellom indekser og et selskap utfra et så kort tidsrom som 12 måneder. Jeg sammenlignet med Kitron siste 12 måneder, og der så det ut til å være god korrelasjon. Sammenlignet jeg 30 måneder tilbake i tid, var korrelasjonen absolutt ikke like sterk.

Jeg tenker at de siste 12 måneder påvirket så å si alt av aksjer i markedet sterkt og er lite egnet til å si om et selskap korrelerer med børsen generellt eller ikke.

Det gjør de helt klart, selskapet selv har jo påpekt hvor sterkt de blir påvirket av prisendringer. De har også belyst dette ganske grundig i Q4-rapporten hvor de tar fram historisk prising av produktene de produserer. De er nok kanskje mest utsatt for at konkurrenter øker produksjonen av de samme produktene.

1 Like

Litt surt børsmiljø om dagen og Elkem i en negativ trend. Hvor stopper det?

… 15 minutteres chart, så ser ikke akkurat på det store bildet her. :wink:

1 Like

Tok inngang i dag, så får se hvor det går til uka. Utgangspunktet er en trade fram til kvartalsrapport men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite hva som skjer hvis jeg ser en gevinst før den tid.

Forutsetningen min er at det ser ut som om makro holder seg fint. Begynner det å se rødt ut kaster jeg nok korta raskt.

2 Likes

Dagens Investtech:
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100086&freeAccess=1&product=241

3 Likes

Intradags cup-and-handle, target 31,6 :stuck_out_tongue:
image

Timeschart kan se ut som svak positiv trend som lukter på brudd opp.

På daglig så ser jeg en sterkere positiv trend, men hvor sjansen for brudd ned er større.

Tanken er fortsatt å sitte til kvartalsrapport, men det er nok like mye makro og handelssamtaler som styrer min posisjon her som daglig kursutvikling.

2 Likes

4 Likes

Pent brudd opp fra 32 i dag, neste motstand rundt 35. :slight_smile:

1 Like

Er du også inne nå @Christian? :slight_smile:

1 Like

Ja, jeg ditchet SSHIP på 8,5 og flyttet pengene til Elkem! :crazy_face: Doblet i dag på bruddet på 32, så nå har jeg 6% av beholdningen i Elkem. :sunglasses:

3 Likes

05/04-2019 10:23:41: (ELK) Elkem ASA - Notice of annual general meeting 2019

<— 49% avkastning på Elkem så langt. Dog med 1300 aksjer :laughing:

4 Likes

Da har du timet bunnen godt. :moneybag:

22,36 kr i kostpris :wink:

4 Likes