Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

Merkelig at ikke det er flere som snakker om denne raketten her.?!

Blir ikke nevnt med et ord på Hegnar TV heller …

Har hatt denne i kikkerten føre nyttår og sitter idag med en fin fortjeneste…
Snart er det utbytte også, og det skulle ikke forundre meg om den står i 40 kr snart.
Handelsavtale med Kina og USA i havn så er den snart i 40++…

3 Likes

Enig, Dunkel. Elkem er veldig spennende. Om avtalen mellom USA og Kina nå faller på plass, vil man nok oppleve et løft.

Har selv aksjer i Elkem, og reisen hittil har vært behagelig. Elkem er en langsiktig post for meg.

1 Like

Hva tenker du kursen blir hvis handelsavtalen strander da?

Jeg tenker at mye allerede er tatt ut i fallet som har vært, men selvsagt så vil det komme et kortvarig tilbakefall om de pågående forhandlingene strander.

Elkem har likevel uttalt at de har alternative veier til Kina-markedet. Dessuten tror jeg hverken USA eller Kina har interesse av å fortsette slik som det er nå. Jeg har ingen tro på “fred”. Forholdet vil være et konfliktforhold også videre, men ikke slik som nå.

Enig med siste taler… :grinning: Det blir jo ikke evig handelskrig.! 40-45 kr tenker jeg når handelsavtalen er skrivd under på. Ser nordea har kursmål på 41 kr i dag…

1 Like

Selvfølgelig har Pareto en egen agenda. Men tror 30kr er en grei “bunn” da de idag har 8% direkteavkastning utbytte ( 2.6)

"rapporten skriver Pareto at kursmålet deres priser selskapet til en 2019 P/E på 11, og mener selskapet handler på en 30-35 prosent rabatt mot sammenlignbare selskaper. *

- Vi forventer et fall i marginene til 16 prosent i 2019, fra 22 prosent i 2018. Dette er dog reflektert i dagens aksjekurser. Videre forventer vi at lavere råvarekostander og forbedringer i effektivitet vil holde marginene oppe, på tross av lavere priser, skriver meglerhuset,"

1 Like

Ser jaggu ut som en vimpel til i Elkem, target rundt 36? :stuck_out_tongue:
image

6 Likes

Kjøpte første omgang med Elkem… 5000 aksjer på kurs 22,0 kr.

Den siste vimpelen her ble ikke noe av ser det ut til, så da solgte jeg. 34,5 var også noe jeg regnet som motstand, så nå regner jeg med at det blir en stund med konsolidering, så får vi ser hvor makro går. Kan godt være jeg hopper på toget igjen. :slight_smile:

1 Like

Hopper du på igjen Christian? Ser ut som toget går videre. :grinning:

Peaket på 34,6 i går også, så lett skeptisk? :stuck_out_tongue:

1 Like

Er for gammel for slike ord og uttrykk som “piking”… Det jeg dermed skjønner, er at denne Elkem tydeligvis ikke stopper nå.

1 Like

Var vel makro som stoppet bruddet opp i dag, Elkem er jo rimelig makro sensitiv.

Fint driv i aksjen i dag… Opp 24% på 1 mnd. :slight_smile:

Meh, jeg hoppet på toget igjen, på litt over 35. Gikk glipp av 2-3% her. Neste target 38-39. Sliter med å finne noe som for meg er et fornuftig stop-loss nivå. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Rent kortsiktig:

To scenarioer, enten er det en vimpel på vei?
image

Eller så er det en firkant i utvikling:
image

Litt mer langsiktige motstand/støttenivåer:

1 Like

Slik rent kortsiktig så er jeg redd vi får en drop. Ikke pga tekniske signaler. Men Mr Trump har en viss tendens til å flytte fokus om han blir kritisert. Selv om vi går å venter på handelsavtale når som helst så pleier han så langt å gå aggressivt ut og angripe andre når han får kritikk hjemme. Men mannen slutter aldri å overraske, så det kan være inngåelse av handelsavtalen som blir den neste avledningen.

Sånn grovt sett hvordan jeg ser på aksjen. Svært avhengig av makro og handelskrig selvsagt. Jeg ser etter områder der volum har blitt omsatt og det har ført til trendskifte eller bytte av trading range.

Det virker på meg som om aksjen lukter på brudd opp (target ca 37 eller litt under), men det bør skje på volum. Hvis ikke volum kommer inn så tenker jeg den fort faller til ca 33.8 for deretter å gjøre ett nytt forsøk.

Er det ikke noen interesse for å presse kursen oppover neste uken så ville det ikke overraske meg om den skulle ned mot 32.2 og teste det som støtte. Men min primære hypotese nå er forsøk på brudd oppover.

1 Like

Da har jeg solgt mine 1300 på spekulasjons kontoen og de 1000 jeg hadde på long kontoen. Da er det påskeferie uten større bekymringer fra Trump. Ny vurdering etter påsken :sunglasses:

2 Likes

Ble brudd opp fra vimpelen gitt! Utfra hva jeg har, så er det et fibonaccinivå på 36,2, men det har aldri blitt respektert tidligere. Vi nå klart inne i trading range B fra posten til @anon80503862 med topp på 38,5 - 39.
image

3 Likes