Ser nå at jeg har fått utbytte på DNB-kontoen min jeg også, men ikke Nordnet. Er altså de som skal tjene noen kroner på renter og holder igjen noen dager…
Kort sagt er jeg enig med deg, men jeg tenker at det det må på plass en handelsavtale mellom USA og Kina før vi kan få kurshoppet. Q2 ser jo ikke bra ut når de har måttet skru av produksjon. Da er nok prisene lave og etterspørselen lav som vil gi både lavere omsetning og marginer.
Det kan godt hente ja. Men husk at foundry-avdelingen kun utgjør rundt 20% av group sales. Det er her de har kuttet produksjon. Hvis de hadde kuttet produksjon av silicones som utgjør ca 50% er det større grunn til bekymring.
Kommer nok iløpet av dagen, går via en oppgjørskonto hos Nordnet. Har fått mld om utbytte via VPS til denne kontoen.
[Edit] Har fått nå @Snoopzter
"I ulike selskapshendelser som utbytte og oppkjøp vil du se i VPS at den aktuelle bankkontoen din for godskrivelse skal skje til bankkonto 9750 06 21161. Dette kontonummeret er et internt oppgjørnummer hos oss i Nordnet. Vi fordeler pengene ut fra denne kontoen over til din konto. Årsaken til at vi har valgt å gjøre det på denne måten er for å effektivisere håndteringen av flere kontoer samtidig. "
Jeg har Nordnet. Pengene kom nå.
Det tok mao fire dager før det ble brudd ned. Såvidt jeg kan se, så skal det ikke være veldig mye støtte nedover, det er vel først rundt 24-25 det er litt, og under der må man vel helt ned på 21.
Med hvordan forholdet mellom USA og Kina har utviklet seg, så ser jeg ikke veldig lystig på utviklingen på kort sikt. Selskapet virker godt drevet og hvis det kommer på plass noen avtaler, så vil Elkem, med denne prisingen, komme svært høyt oppe på min liste over kjøpskandidater…
Håper på ordentlig massakre så man kan kjøpe under 20 kr. krysser fingrene
Sitter allerede med et urealisert tap på over 20% så hvorfor ikke. Anledning til å kjøpe mer. Til å ikke skulle bli så påvirket av handelskonflikten har de blitt veldig påvirket av handelskonflikten
15 % her
Kursen her blir nok for det meste påvirket av Trump forhandlinger og makro. Sitter igjen med en liten rest jeg også og de får bare ligge en stund til. Om de skal opp eller ned blir bare gjetting.
Hvorfor tenkte du at de ikke skulle bli påvirket av handelskrigen?
Ble sagt at det ikke skulle ha så stor direkte innvirkning på Elkem, uten at jeg husker hvor det kom fra. Antar den lave prisen på ferrosilisium og reduksjon av produksjonskapasiteten også spiller inn.
Elkem sa jo at handelskonflikter var en riskfaktor tilbake i september 2018.
Skulle ønske jeg hadde lest det litt tidligere Jeg tolket nok det med at handleskrigen ikke ville ha så stor direkte innvirkning som liten/ingen innvirkning. Det stemmer jo veldig tydelig ikke.
Det er også ganske tydelig hvis man ser på chart og sammenligner med indekser ref denne posten fra mars:
Reduserte halvparten forrige uke og resten idag. Basert på tekniske til @Christian + pga den eskalerte “tech krigen” vi har sett denne uken.
Ser frem til å bomme på oppturen
04/06-2019 13:54:11: (ELK) Ny rente
Oppdatering: bounce på 24.5 sånn ca, og så ser det ut som nedtrend igjen?
Jeg vet ikke hvor bunnen er, men det er jo nærliggende å tro at den fort kan lukte på 20kr-22kr hvis dårlig makro fortsetter og handelskrig blir verre og verre.
https://newsweb.oslobors.no/message/475503
Elkem ASA - Weaker than expected development in 2Q-2019
Oslo, 13 June 2019Elkem’s guiding for the second quarter 2019 was an improvement in financial
performance compared to first quarter, mainly due to cost improvements and
better market conditions for silicones.Elkem’s accelerated improvement programme proceeds according to plan and is
expected to reach the target of NOK 500 million in 2019. However, the silicones
market has developed significantly weaker than expected, following the new
tariffs on US imports from China. Additional tariffs were introduced early May
and has negatively impacted the silicones end markets, particularly in China,
and resulted in lower prices and weaker demand. In addition, the Roussillon
upstream silicones plant in France has had a delayed restart after the
maintenance stop in May. The weaker market conditions in China and the
production problems in France, will give a weaker than expected result for the
Silicones division. Also, the market sentiment continues to be weak for silicon
metal and ferrosilicon.In the first quarter Elkem reported EBITDA of NOK 852 million. The result for
the second quarter is estimated to be approximately 25% weaker than the first
quarter.
Lav er på 20,64…
Kjøpt litt i dag