Sikkert ikke dumt. Men tror jeg venter litt, blir handelskrigen langvarig kan Elkem fort gå videre ned, men fundamentalt har jeg forstått at rundt 20-22,- er billig for Elkem, så med lang horisont kan det sikkert vise seg å være en genistrek
Fristende å kjøpe et selskap som dette med noe sånt som P/E 10 hvis man forutsetter at de i Q2-Q4 leverer ca halvparten av EPS av Q1. Har ikke lyst til å kjøpe før det blir noen handelsavtale.
Bare å investere. Dette kommer jo bare til å gå en vei.
(gammel sak, men jeg var ikke klar over dette)
Nye kursmål, 32, 32 og 27 kr. Jeg må jo si at det er rimelig sløvt av meglerhusene å oppdatere kursmålet nå. Greit nok at de fikk konkrete data, men den meldingen der lå jo i lufta. Får meg til å tenke at kursmål fra meglerhus er verdt ca 0.
Morsomt:
Sisseners Sissener Canopus falt sist uke ut av listen over de 50. største aksjonærene. Overfor Dagens Næringsliv bekrefter han at alle fondets 2,75 millioner Elkem-aksjer er solgt for 74 millioner kroner.
Skulle Sissener solgt de samme aksjene i dag ville han fått under 70 millioner.
70/2,75 = 25,45. Kursen er <22, så her sliter artikkelforfatteren med kalkulatoren.
Han ville jo fått under 70M kr
Han ville fått 21,8*2,75 = 60 MKR
Ja, under 70M NOK
Er ganske lite verdt ja, hadde kursmålene kunne livetracket råvare prisene slik som fondene gjør ? Så kanskje
Føler de aller fleste husene dilter etter kursen. Samme med oljeprisen.
Nå har vel så og si samtlige kurs fortsatt KJØP på Elkem, og det er fortsatt rimelig rå oppside i forhold til nåværende kurs.
Situasjonen nå minner veldig om i fjor høst kursmessig. Elkems ledelse fremstår som meget ærlige, og det straffer seg gjerne kortsiktig på børsen. Forskjellen nå er at det ikke skal deles ut et like bra utbytte som etter rekordåret 2018.
Ellers vil vi nok igjen få et lite rykk i forbindelse med inkludering i OBX 21. juni. Tenkte å forsøke meg på en trade hvis kursen er like slapp i starten av neste uke.
Forøvrig var han jo med på noteringen av Elkem, så ut med tap, etter å ha lovpriset selskapet i april.
Han gikk vel ca akkurat i null da, medregnet utbytte på kr 2,6.
Ja det var utbytte også, det glemte jeg!
Jepp, jeg synes Elkem virker svært ryddige, har tenkt meg inn den dagen det blir slutt på handelskrig mellom USA og Kina, kursen går vel da fort 15-20%, men er da fortsatt et godt kjøp tror jeg. Minner meg om et makroutsatt Kitron.
20,64 er ATL, om den ikke snur der så er det vel ikke noe historisk støtte å gå etter.
Jeg ser at Investtech opererer med ATL på 19,60, noe som kommer av at 20,64 - 2,6 = 19,64. De trekker fra utbyttet ved beregning av ATL, støtte og motstand. Jeg tror det blir mer riktig ut fra et adferdsperspektiv som TA tross alt er basert på.
Jeg er tungt inne i ELK (ca. 5% av porteføljen), men hvis vi når 19,6 - da tror jeg det blir flere ELK. Dog spørs det på makro bildet. Hvis det vi ser nå er innledningen til et globalt bear marked, da hjelper det ikke at ELK er billig …
Elkem begynner å komme på radaren min igjen for nå begynner prisen å bli riktig.
Under normale forhold så er helt klart Elkem undervurdert, spørsmålet er bare hvor lenge investorer må vente før vi kan få normale forhold igjen?
Prisingen ser ikke så dum ut, og blir det en løsning på handelskonflikten kan det bli en pen oppgang. Men jeg ser også et scenario hvor den kan gå lenger ned skulle konflikten stramme seg til. Har allerede brent meg på Elkem grunnet for dårlig research (ligger i nicket mitt ), så litt forsiktig med denne. Men langsiktig ligger det fundamentale til rette for at dette er en god pris (ikke basert på egne analyser, for det kan jeg ingen ting om).
Ta det helt med ro, aksjer svinger mye i verdi underveis for de som sitter langsiktig.
har selv benyttet fallet til å kjøpe forholdsvis mye på 22kr. har mer kapital klar på 21 og 20 som neste nivåer
Ser ikke den store faren med å kjøpe Elkem på disse nivåene, men er helt enig med @aksjefokus i at en gjerne må holde på den en stund. Gjorde en bra trade sist, kjøpte de billigste her på 21, 75 og solgte på 35 i tillegg til utbytte var det en OK gevinst. Har nå ca 3% og vurderer og øke.