Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

Jeg tenker at man kjøper Elkem fordi man antar at handleskrigen løsner opp, hvis ikke, så blir det nok litt utbytte, men kanskje ikke så mye kursvekst de neste årene…

Ser den, men det er vel også litt av grunnen for at den går på disse nivåene. Jeg ville aldri kjøpt den for lånte penger, men ser absolutt faren for å måtte ha den lenge.

1 Like

Planen min er å kjøpe den når det kommer meldinger om at handelskrigen er avblåst og aksjen gapper opp 10-20%. Har vært det siden 35 kr. :stuck_out_tongue:

1 Like

Faren er at blir den avblåst klarer du ikke komme inn raskt nok, men håper du lykkes.:smiley:
I alle fall en god plan!

Ser ut til å være større gaps ned enn opp historisk sett og ingen gaps opp på 20%+:

Selv nå, etter at kursen er halvert, så er mcap på 13 mrd og omsetningen på 33mnok, så tenker at det burde gå an å komme seg inn hvis man vil.

sier du at elkem har 33 millioner NOK i omsetning…?

Aksjen hadde det den dagen. :slightly_smiling_face:

åja du snakker om omsetning på børs ja. sorry, my bad. trodde du sa at elkems omsetning (revenue) var 33mill… :stuck_out_tongue:

1 Like

Ka-ching!

5 Likes

21/06-2019 07:55:10: (ELK) Elkem to establish battery graphite pilot plant in Kristiansand, Norway

1 Like

Dette er veldig spennende. Satt i forrige uke og så etter selskap som kan tjene på denne elektrifiseringen, og Elkem seiler fort opp som en favoritt.
Idag skjer stort sett all produksjon av grafitt til batteriindustrien i kina, men etterspørselen vil øke kolossalt fremover. I tillegg er produksjonsmetoden i Kina et miljøsvin av dimensjoner (men forholdsvis billig). Kina har innsett dette og har de siste årene begynt å slå kraftig ned på dette. Det finnes alternative måter å fremstille grafitt på, men de krever mye kraft og er dermed mer kostbar enn Kina varianten.

Siden Kina alene tilfredstiller etterspørselen idag er prisene fortsatt realtivt lave

Men om Kina fortsetter å slå ned på produsentene i egent land (slik det ser ut nå), samt at batteri produksjonen fortsetter sin eksplosive vekst, kan dette fort bli en gullgruve.

Et annet poeng er jo at noen selskap mest sannsynlig er villig til å betale en premium for å få et miljøvennlig alternativ, som f.eks Tesla.
Carbon divisjonen har allerede Tesla som kunde så det kan jo fort være samtaler her allerede.

Pr nå er det lite konkurranse i dette markedet. Det finnes ingen produksjon i Europa eller Nord- Amerika. Er et par små selskaper, men de mangler de finansielle musklene Elkem besitter.

4 Likes

Når vi er inne på grafitt her så slenger jeg ut et kanadisk selskap som kan være verdt å ta en titt på.
Mason Graphite Inc. Ticker: LLG.V
Aksjen gikk mange ganger’n fra 2015 til 2017, før den har sunket tilbake til 2015 nivå nå.

Et eller annet sted må jo Elkem få grafitten fra.

Disclaimer: Jeg eier aksjen selv.

1 Like

Norge er forøvrig 8 største grafitt utvinner i verden. Uten vi produserer de mengder Elkem evt vil trenge. Men jeg tviler på det blir import fra Canada. Jeg regner med Elkem vil foredle fra grafittstein og 1t gir vel omtrent 100kg grafitt konsentrat, så det blir noe fraktkostnader av det.
Sverige har en god del grafitt liggende. Leading Edge Material Corp (LEMSE) har for eksempel tilgang til å utvinne 100.000t grafittstein pr år, men de er også et selskap som ønsker å komme igang med foredlingen selv.

3 Likes

Kjøpt tilbake beholdningen de siste 3 dagene, men hva skjedde i sluttminuttene ? :thinking: 6,7 mill aksjer ble omsatt

Rebalansering av indeks

1 Like

Kan du utdype? :slight_smile:

Hvis noen lurte på hvorfor Elkem var opp 5% i dag, så er det på forventningene skapt av dette:

4 Likes

Mnuchin said he was hopeful a deal could be struck by the end of the year but said “there needs to be the right efforts in place.”

Litt overreaksjon i kurs hvis det var basert på dette, men jeg håper jo selvfølgelig at det løser seg snart.

1 Like

Kommer garantert ikke til å løse seg, for nå har jeg kjøpt Elkem igjen. Da skal det ned ned ned :slight_smile: Men i et 2-5 års perspektiv håper jeg vi kan se tilbake på denne prisen som særdeles billig

1 Like

Elkem kan fort bli en ny Tomra aksje på litt sikt.

1 Like