Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

inntrykket mitt er at mange ser for seg laver salg av pc\mobil\ you name it, i 2026 pga de absurde ram prisene. Så å forvente samme antall launch som i 2025 er kanskje litt optimistisk ?

1 Like

Godt innspill. Ikkje tenkt over at det kan ramme lanseringer. Er mest bekymret for salget vil redusers, då prisen pr laptop stiger. Dette vil gå direkte utover “Pay-as-you-go” for 2026.

1 Like

Kjekt med litt ekstremsport. Potensielt idiot stempel 1 år fram i tid.

1 Like

Elliptic Labs Signs Contract Expansion with Current Top-5 Global Smartphone Manufacturer

6 Likes

Vivo kontrakt. Dette tar forventet revenue fra Q1 26. kanskje det som skulle til for å få dobbel digit growth

Edit: fjernet 10mill verdivurdering fra kontrakten.

1 Like

I oljefondet, så har de fasiten nå, på sine spådommer for 2025,og det var 80% feil. Så du kan søke jobb der,om du treffer :wink:.

Men hvor blir det av seamless ? En kunde med lang fartstid hos Elabs, velger kun inner beauty :thinking:. Hva blir tallene dine, om dette også gjelder alle smartphone kundene fremover ? Kanskje et spørsmål for neste Q, hvorfor velges seamless bort ifra denne vertikalen ?

1 Like

Nå er er mange pussige spørsmål fra deg for tiden! Stiller du dårlig formulerte spørsmål for å skape usikkerhet?
Hva mener du med seamless?

Kontraktene på mobil har alltid vært knyttet til inner beauty.
Dette ligner på Vivo sin avtale fra i fjor. Hvis vi får inn en til, som også er sannsynlig, burde 10% vekst være innen rekkevidde.

Og til de som mener eller insinuerer at mobil skal falle tilbake, legg merke til det som skrives i andre avsnitt. Samarbeidet utvides

4 Likes

Siden du velger å gå på person, og jeg streber etter å gå på sak. Så kommer jeg ikke til å svare deg annet enn dette.

Mener du virkelig at det er sannsynlig at produkter lansert i 2026 vil oppnå salg utover minimum commitment allerede før 2026 er over?

Og, om jeg kan spørre, gidder du å lime inn den grafen fra Q3-pres som du mener er nøkkelen til prognostiseringen av pay-as-you-go? Jeg finner ærlig talt ingen graf som ‘beviser’ noe som helst - og det virker som i overkant mye fingeren-i-været-prognostisering. Dette skyldes naturligvis mangelen på transparens som danner grunnlag for å gjøre beregninger, men omganget av regnearket fremstår som noe i overkant, kanskje, basert på at du har lite tall å ta utgangspunkt i?

1 Like

Streber du etter å gå på sak? Du streber vel etter å komme med negativt vinklede spørsmål. Ikke mye saklig dette her forresten:

VentureCap_Mcap294

Belieb

9t

I oljefondet, så har de fasiten nå, på sine spådommer for 2025,og det var 80% feil. Så du kan søke jobb der,om du treffe

1 Like

Nå har jeg ikke pluss, men ingressen er positiv i alle fall. Regner med Pareto må stå for sin analyse etter Q3, men det er uansett godt nytt for oss at de blester analysen. Regner med at de fleste som har tro på selskapet har fått fylt på litt på disse nivåer.

Artikkelen treffer godt med timing mhp nyttårsrakettpotensiale, hvor Investtech tidligere hadde Elabs høyt oppe.

Så får vi se om det kommer noen siste meldinger, transion er fortsatt mulig, men jeg har ikke noen tro på 10% vekst for året, ettersom noen av lenovo-inntektene virker å ha blitt fordelt ut mot Q1 i tillegg.

3 Likes

Nei, det meina eg ikkje. Eg tenker på laptop modeller som er knyttet til kontraktene signert i 2023 og 2024. Øker RAM prisene, vil kanskje èin del utsette laptop kjøp. Blir salget for Lenovo redusert med 10% i 2026. Vil Pay-as-you-go inntektene til elliptic også bli redusert.

Er grafen på side 5, Q3 25. Eg har brukt. Er så enkelt som å sammenlikne størrelse på bar for minimum commitment og Pay as you go. Pay as you go er halvparten så stor. Neste steg er å finne ut minimum commitment for 2022 kontrakten. Siden Lenovo er einaste laptop kunde, er det nesten heile revenue i 2022. Har minusert med Pay as you go fra første model lansering. Spørsmålet er om dei andre pc oem som sniffa på elliptic har betalt noko i 2022. Det har eg ikkje eit sikkert svar på. Men dei har ikkje lansert ein einaste model og elliptic har bekrefta i ein rapport at det var ingen poc(proof of consept) inntekter i 2022.

1 Like

Eg tvilte og på dobbel digit, men no vi stjelte minst 10mill fra Q1 26 med vivo kontrakten er eg positiv. Men er avhengig av fixed price kontrakt

Trenger 50mill i Q4 for å bikke 10% økning.

1. 13,75 mill fra Lenovo
  2. 10 mill Vivo
  3. 9 mill pay as you go Lenovo + mobil
    = 32.75 mill

I Q4 24 var det mykje revenue som ikkje var knyttet til minimum commitment fra kvartalet eller pay as you go. Eg trur det var Meir enn 20mill, opptil 35mill fra fixed price contract dette kvartalet. Teorien er Honor. Så spent på Q4 for 25.

2 Likes

Da antar jeg at det er denne du har brukt. Da er mine tanker umiddelbart disse:
a) Jeg har aldri sett noen som ikke misbruker størrelsesforhold i søyler.
b) Jeg ville aldri brukt en talløs søyle til å prognostisere fremtidige løpende inntekter for vidt ulike vertikaler (laptop og mobil) ned til én desimal på millionnivå.
c) Men jeg kan naturligvis ta feil.
d) Selv om jeg nok tar disse prediksjonene - på kommanivå - med en feit klype salt.

e) Om man skal tro på denne søyleteorien, hvordan forklarer du hvorfor ‘cumulative cash receipt’-kurven ser ut som den gjør?

Takk for svar, bra noken stiller kritiske spørsmål.

A)aldri sett noken missbruke grafer og legge inn feil tall. Uansett ville det vert direkte missvisende fra elliptic om dei hadde manipulert søylene. Dei har graf for shipped units i samme presentasjonen. Der stemmer talla med størrelsen på søylene.

B) er kun for Lenovo, og siden 2022 kontrakt kun hadde presence sensor, er ikkje seamless sin litt høgere verdi tatt med. Laila har bekreftet seamless er hakket dyrere. Har dessverre ingen referanse klar. Eg treffer sjølvsagt ikkje perfekt. Her må ein legge inn minst 20% feilmargin.

C) det kan naturligvis eg og

E) forstår ikkje heilt kva mine kalkulasjoner har med dette å gjere.
Elliptic får cash kvartalet etter laptoper er «shipped» til kunder. Så første betaling fra Lenovo for 2022 kontrakten var Q3 23. revenue i forveien er «lovnad» om betaling.

Denne sliden er det eneste vi har å jobbe med for å lage noen prognoser for pay-as-you-go. Åpenbart feilmargin her, men syns det er relevant det du har trukket ut av det

For øvrig enig i at cash fra PAYG kommer inn neste kvartal. Topppunktet på hver søyle treffer rett på midtpunktet i akkumulert cash i etterfølgende kvartal. Om de har køddet med y-aksen vet vi jo ikke. Kan spørre på neste Q om denne fremvisningen av forholdet mellom minimum commitment og PAYG er representativ for øvrige modeller også.

Her er bare et særs raskt eksempel på graf-syken.

Ja, er du heeeeelt sikker på det? Om du velger å stole på tidligere CEO, vil du se at hun hevder minimum commits betales når kunde får tilgang på programvaren. (Men du vil også se at nåværende CFO er av en annen oppfatning…)

Tror du også at utestående fordringer realistisk sett er på over 100 mill? Eller at en ‘strategisk gjennomgang’ også kan medføre at verdien av disse skrives ned?

Anyhow, viktig at du ikke tar dette som personlig kritikk. Det er hyggelig at noen forsøker å finne veier inn til å se hva som skjuler seg i den sorte boksen, men jeg velger å ha en noe avmålt tilnærming til dette.

EDIT: Jeg ser du liker disse innleggene, Bankrupt, men det er ingen grunn til å ta dem til inntekt for ditt syn på tingenes tilstand.

1 Like

Det har vært forferdelig sammenblanding av bokføring, fakturering og faktisk cash i L&L sine presentasjoner. Bevisst eller ei…

Den samme sliden viser hvordan cash akkumuleres mot minimum commitment over kvartalene.
I Q2 eller Q3 ble det sagt at de mottar tall på shipped units kvartalsvis fra OEMene, og fakturerer deretter. Betalingstiden på disse fakturaene ser ut til være under 90 dager, slik at pengene er på bok i løpet av påfølgende kvartal.

1 Like

Fra artikkelen og Pareto:

Jørgen Weidemann skriver i en oppdatering at avtalen er positiv, men at det er for tidlig å trekke konklusjoner om utviklingen i estimatene for fjerde kvartal basert på denne ene kontrakten. 20 modeller alene er trolig ikke nok til å matche inntektene i fjerde kvartal de siste årene.

og avslutter med:

– Vi ser stor oppside om selskapet skulle lykkes, men med lite informasjon tilgjengelig og usikkerhet på nye kundeforhold er det også betraktelig risiko i aksjen.

1 Like