Tenker konfidensialitet argumentet ikke holder, når man får nok kontrakter til at det blir umulig å regne seg frem til hva den enkelte produsent tar/gir for dette. Da kan de komme med mer tall,men når er det ? kanskje et spørsmål for Q2.Det er jo trist når noen investorer mister motet, jeg er imponert av veksten til selskapet. Og har ingen tanker om å selge uavhengig av kurs,da måtte det skje noe fundamentalt negativt med selskapet først.
Jeg er ganske uenig, den nye avtalen med Lenovo viser at nå er de snart inne i det meste der. Da er de kommet enda lenger her enn de var med Xiaomi når dette var eneste mobilkunde. Vi ser jo nå hvordan vi dyttes ut i andre mobiler nå. Se for deg npr dette skjer i Laptop verden og de forsetter til neste vertikal + flere sensorer per device.
Jeg har økt forrige og denne uken fordi jeg har troen. Mulig noen ikke klarer å se lenger enn Q2 og vi kanskje får en liten dupp der om tallene ikke er gode, men jeg er langsiktig så den usikkerheten lever jeg med.
Jeg sitter også rolig i båten, siden jeg opplever Elabs fundamentalt sett nå er sterkere enn noen gang. MEN, jeg begynner å bli pisslei av at det ikke kommer noen PC-OEM nr. 2. Med kun Lenovo virker veien lang, og som vel flere har nevnt; da er caset annerledes enn målet om å bli “de facto”-sensorleverandør. Da er det ikke the sky is the limit osv.
Noe av utfordringen ligger i selskapets eierstruktur. Med gode 105 mill aksjer - og ingen virkelig store eiere, får man veldig mange frittflytende aksjer. Dette er også grunnen til at det er viktig for selskapet å være tilstede i investorsfærer - i jakten på flere større, og institusjonelle, investorer. Med slike ombord vil flere aksjer i større grad låses fast - og volatiliteten reduseres. Men det er en høna/egget-situasjon: Redusert volatilitet vil gjøre selskapet mer attraktivt for nevnte investorer - og nevnte investorer vil bidra til å redusere volatiliteten.
Har tildels forståelse for at større investorer og institusjonelle ikke går tungt inn her. Hvordan skal de regne på det? De har jo faktisk ikke noe å regne på. Nye kontrakter og «så som så» med omsetning er kansje ikke det beste klima for større investorer.
Håper de kommer på banen i Q2 med noe mere konkret som man kan stole på.
Og ikke minst; OEM nr 2!!! Lei av å vente…
Jeg sitter stille i båten så lenge. Solgte meg ned med 15% når det var på topp før sommeren. Var litt for mye eksponert i aksjen og ville fordele risiko.
De fleste større fond / investorer har ett system de følger, der de følger med på utviklingen. Ett av punktene som som de har på checklist er at selskapet skal ha to, tre kvartaler på plussiden før de går inn.
For min del så sitter jeg helt i ro men en større post på long konto. Men har også tradet den siden begynnelsen av 2021.
Klarer de å ha blå tall på Q2 er jeg fornøyd.
Selskapet har vært tilstede i alle de viktigste norske investorsfærene. Jeg tror hovedårsaken til at det er relativt få eiere - og moderat interesse - hos/fra institusjonelle - er at det er svært vanskelig å regne på og verdisette caset. Da blir det også vanskelig for den enkelte forvalter/analytiker hos disse til å velge å ta risikoen - evt klare å “selge inn” et kjøp - for å investere noe utover en lyttepost i ELABS. Punkt nr 2 er at selskapet er svært lite - en drøy mrd i verdi - sperre for mange. Det tredje elementet jeg ser på “don´t touch”- siden er kunderisikoen - at man fortsatt, etter snart 4 år med diverse andre PC-selskaper som “kunder” - ikke har klart å lande noe her - kun 1 kunde (selv om bredt inne hos denne) innebærer en type risiko som flere investorer skyr som pesten. mobil er bra, men alene forsvarer det ikke noe i nærheten av dagens pris.
Ja, jeg burde spisset formuleringen fra «viktig for selskapet å være tilstede i investorsfærer» til «viktig for selskapet å jakte institusjonell utenlandsk risikokapital».
Jeg tror de er før små og har før lite potential før at vara interessant før “institusjonell utenlandsk risikokapital”.
Elabs er mer før lokale investorer med stor risikoaptit og som “kul å ha”-aksje før hobby-investorer.
Men som sådana er de helt OK.
Joda, men likevel reiser Elabs på eventer som Investor Access i Frankrike, Deutsches Eigenkapitalforum i Tyskland og Lond Capital i England.
Sjelden man gjør gode penger på “kul å ha”, samt at “kul å ha” er nettopp det som bidrar til volatiliteten - fordi slike aksjer selges igjen til fordel for mer innbringende papirer.
De må ju prøve å bygge litt kontakter. Sitte på ræva blir det ikke noen affærer av.
My point exactly.
Tror det siste man venter på her (utover mer inntekter) er å lande PC oem 2. Tror det vil trygge caset såpass at det blir den siste forløsende faktoren som starter oppturen. Håper de kan komme med noe mer ang det på Q2, men frykter de ikke kan/vil si noe.
Folk var vel ikke akkurat positive til Xplora heller. Se hvordan det har gått.
Dette er noe jeg har påpekt en rekke ganger tidligere. I stedet for å finne events hvor man kan treffe eksisterende og ikke misnt nye investors, bruker CEO (og sender av og til CFO, som belønning kanskje…) tiden på “eventyrreiser” som har minmimalt å si for interessen for selskapet. Sikkert interessant og “kuullt” for CEO, som åpenbart elsker fokus på seg selv, men har minimalt å si for interessen for selskapet.
Tore Engebretsen visste hva han gjorde da han i H1 2024 måtte selge aksjer for å bedre likviditeten - han satt som styreleder i både ELABS og XPLORA - han trakk seg i ELABS og solgte seg ned der og beholdt alt i XPLORA som på den tiden lå på ca 12kr/aksje - nå nærmere 50. Han er fortsatt styreleder i XPLORA.
”The change in licensing structure may defer the timing of certain near-term revenues from existing agreements, but significantly strengthens the long-term outlook for software deployment with the customer.”
From the announcement in July regarding the agreement with the current Laptop Customer. Is this something they want to say since this may affect the ~Q2-Q3 revenues and earnings negatively, that they could be significantly lower than 24s? Ofc impossible to know, but could it be that they say it because of its significance and that it price-wise isn’t fully taken into account, seen long-term maybe shouldn’t be, but will not the the price be affected negatively if the revenue and earnings comes out lower? That the market has lost patience and just want good Q-numbers, but ofc an opportunity for the ones that believe in the case. The other way around, if the numbers comes out higher it may start and upgoing trend.
You may be totally right, this is what many of us here expect - that the revenues from Lenovo for the remaining part of 2025 will be lower with the new structure than what they would have been without.
Then the next question: Should they then be lower than 2024? That is hard to know. If so, the impact would be very substantial. I was expecting (before the changes) a 30-50% increase in Lenovo revenues for 25 vs 24, so for 25 to be lower than 24…pls be aware that the mobile segment revenues are growing strongly, so for the total revenues to drop below 2024 for the remainder of 2025, appears to have low probability in my view. Phones represented some 50% of revenues last year, and growing faster than PCs.
Then we have the lumpiness…which means that it is hard to interprete a trend or the magnitude of change from the new fee structure from the upcoming Q2 figures alone.
We remain inside the black box where we had some small cracks letting a few rays of light entering (enabling some revenue predictions), now those cracks have been partly removed.
That really cracks me up man 
time will shoe shooo show shown.
Q3 will confirm the new trajectory.
Ny styreleder nå. Vet han også hva han gjør?
Og hvem kjøper egentlig JP Morgen for? Snart 2 mill aksjer.