Dersom selskapet nylig ble slettet så vil jeg anta at skatteetaten vil ha sin del ganske umiddelbart.
By the way. Det er 12 års frist for å betale exit skatten.
Litt på siden, men neste forfall på forskuddsskatten er om halvannen-to uker. Så skattemessig kan dette gi noe mening, alt ettersom man får mer informasjon (eller ikke).
Om noe tror jeg det kan ha noe med å planlegge for at det blir exit-skatt, men det må jeg se litt nærmere på ved anledning.
Sliter inntil videre med å kjøpe at sjelen er solgt og at caset som sådan ikke er riktig vurdert helt uavhengig av CEO.
Også når selskapet opphører? Trodde 12 årsfristen bare gjaldt dersom du ikke realiserer aksjene?
Her trenger vi mer fakta. Om hun har solgt til eget selskap er det positivt.
Som jeg nevnte til VentureCap i går eller forrigårs: Hvis du sjekker notatene fra Q4’24, så ser du at det er omtalt at det kvartalet er preget av en one-off (som sannsynligvis kom etter nyttår, men ble periodisert i Q4 for å makse vekst. Derfor er den så høy. Du får neppe en dobbel one-off - selv om det kan skje, som nevnt.
I tillegg var, som jeg nevnte for VCap, dollaren over 11 i to av tre måneder i Q4’24.
Tipper ellers at CEO leser her inne, i så fall kunne det vært en idé å forklart bakgrunn og logikk. Ingenting som hindrer dét eller annen form for informasjon for å adressere spekulasjoner og vakuum. Hvis ikke blir tolkning og konsekvens slik den nødvendigvis må bli.
Kanskje vi skulle fyrt avgårde noen spørsmål til investor relations ?
Så får vi noen mer handfaste fakta å jobbe etter.
Bortsett fra Hindenburg-nicket, så er dette noe av den mest minneverdige lesningen denne uke. Aged like …
Ja, helt sprøtt. Må være det villeste hittil på TI? Potensielt spicy ID bak det nicket.
Oppsummert fra meg er at jeg vanskelig klarer å regne annerledes på caset ut året og beyond. Sånn sett består investeringstesen og antatt reprising riktig vei. Men det jeg ikke aksepterer er et slikt grep uten noen form for merinformasjon utover «tax purposes». Det reduserer tillitt, og jeg er ikke interessert i å holde papirer der tillit til ledelsen/CEO er svak. Tror ikke jeg er alene om det.
Vil heller ikke konkludere med noe eller trekke potensielt forhastede konklusjoner. Her får man bare følge med.
Hun trenger selvsagt ikke 20 millioner raske av skattehensyn…hyggelig at noen aksjonærer kan cashe ut noen titalls millioner 
Enig, i et vakuum av mer info/forklaring er det konklusjonen. Det skjønner CEO også.
Utover dét har hun fortsatt en relativt sett solid eksponering til forskjell fra mange andre noterte. Så her får folk agere så rasjonelt de kan.
Jeg er usikker. Puste med maven osv.
Hvis jeg skal være positiv,må det være fordi hun denne gang solgte etter rapport og ikke like før som sist(og som sikkert noen husker veldig bull i nov 23 og holdt på 500 mill,så salg av aksjer i Jan for deretter å fortelle sannheten i feb).
Men om det vil hjelpe kursen imorgen,det har jeg lite tro på.
Var dritfornøgd i dag tidleg. Sjekka Q-tala, og solgte 9900 av mine siste 10000 aksjer her på 11.4 ved handelsstart og så gikk det nedover. Angra litt seinare då eg sjekka og den låg godt over 12 igjen. Kunne jo ikkje springe etter og kjøpe meg inn igjen då liksom, så lot den berre gå🚀
Jo, vil tro at dersom dette er exitskatt så skal det betales ganske umiddelbart om alle aksjene og opsjonene lå i det nevnte selskapet. Da er ikke 2 millioner aksjer så langt fra det staten krever (mtp at det var 2 millioner mer og 1+ millioner opsjoner) , men det er mye som spiller inn her som verdi på utflyttingstidspunkt mm. I tillegg skal hun også ha nok til formueskatt muligens 
Vi får se. Lurer på hvem som kjøpte de 2 millionene med aksjer
Om din beregning stemmer er det vesentlig informasjon og slår beina under de verste tolkningene. Punktum.
Ble de solgt i markedet eller gjennom bulktransaksjon av noe slag?