Finns ingen tillit til ledelse og selskap. Så derfør selger folk. Hadde jeg suttit med store beløp skulle jeg også ha solgt. Men jeg har så liten post at jeg kan vente og se om det kommer noen fler PC-kunder. Er ju ikke umulig, men sannsynligheten synker ju før hver dag.
Også dette med uteblivna affærer, som man påstod skulle ha varit i boks føre eller under 2023 gjør ju at folk blir mege skeptiske til selskapets utsagn. Man har snakket mye men ikke levert. Det syns på kursen. Det er derfør man aldrig skall sette inn store deler av portføljen i slike høy-risiko selskaper. Man kan godt ha en liten post som “kul grej”, som hobby investor. Jeg mener; hvis det går bra (noe som ikke er umulig) så kan aktjen gå opp til 25-30NOK.
Jeg er ganske sikker på at de 2 mill aksjene ble passert på en eller noen få institusjonelle investorer utenfor børs. Alt annet hadde vært idiotisk. Etter presentasjonen er selskapet mer attraktivt enn før, og det er enklere å plassere enn da ex-styreleder ble tvunget til å selge. Synd ikke dagens styreleder brukte sjansen til å plukke aksjene, han solgte NOD-aksjer for ca 50 mill for et par uker siden. Hadde dette vært et salg hvor kjøper er relatert til innsidere, hadde selvsagt dette vært varslet allerede.
vi får for guds skyld håpe på at det ikke kommer flere gode nyheter, vet ikke om jeg tåler flere kurs-stup 
Det tror jeg også. Hadde aksjene blitt solgt langt under børskurs, hadde jeg forventet en nedgang i kurs. Men her ble det solgt på 11,52 og ingen av kjøperne av den posten slenger de ut på +/- 10,- kroner. En voldsom overreaksjon, selv om jeg også helst hadde sett at det ikke var noe innside salg.
Tror også det kan være en langsiktig fond som har tatt imot aksjene.
Alle vet at med en så stor innsidesalg, så stuper aksjen på kortsikt
Hvis du absolutt ikke har noen som helst tillit til ledelse eller selskap, da er det vel liten vits å eie noe som helst?
Hvorfor minsker sannsynligheten for dette? Vil påstå at sannsynligheten blir større for hver dag som går og Elabs lanserer nye og attraktive løsninger.
Omsatt ca. 1,1 mill aksjer første halvtimen.
Totalt omsatt i går: 1,4 mill (+ Laila sine 2 mill, riktignok)
Ingen tvil om at noen har lyst til å kjøpe det som selges. Hvis ikke, hadde vi sett 8-tallet nå.
Det trades nok over en lav sko i dag… naturlig nok mulighet for det i dag.
Jeg kjøper ikke noen elabs aktjer idag og kommer ikke at gjøre det før det kommer inn informasjon som sier at det er en god idé.
Men jeg sitter på de jeg har ettersom posten er liten og det er ju ikke umulig at det går bra.
Sannsynligheten minker over tid ettersom andra aktører kommer med konkurerende løsnigner, eller at PC-leverantørene utvikler noe eget. Det fortrinn som elabs hadde spises opp over tid + at leverandører rekker å utvikle egne løsninger.
De samme som kjøpte aksjene til Laila kan også ha plukket mye av de aksjene som dumpes ut i markedet i dag.
Blir veldig spennende å se bevegelsene på top 20 om et par dager.
Litt kjipt for småsparere som har blitt med lenge som «selger på bunn» så kommer de store å plukke opp alt for smuler.
Med de to Lenovo avtalene selskapet har landet så blir det solide tall uavhengig av insidesalget
Hvorfor er det bare Lenovo som har avtaler med elabs når CEO gjentatte ganger senest i går sier at OEM pusher på for at elabs skal kunne enkelt være på plattformen intel/amd?
Stemmer. Minuset er naturligvis at om folk som vil inn kjøper seg ferdig på 10-tallet, vil vi nok se en lun ørkenvandring en stund fremover her. Vanskelig å se en rask retur til 13-tallet - som prognosene for H2’25 definitivt skulle tilsi.
Ved ikke om du har bemærket det over de sidste 5 år , men ceo’s udsagn er svært unvalid.
Mange har smidt kortene pga manglende tillid.
Du skriver som om Elabs er ferdig med sin utvikling og ikke har noe å mer banebrytende å komme med i fremtiden. Samtidig er konkurranse sunt og at noen velger å utvikle egne løsninger er ikke synonymt med at Elabs ikke klarer å lande en ny laptop oem. Lenovo har utviklet en egen løsning, SmartConnect, der klarte jommen meg Elabs å integrere seg inn i. De hjalp t.o.m. Lenovo med å flytte de elementene de hadde i Intel Unison inn i denne løsningen. Intel valgte en ny strategi der de ikke skulle bruke tid og ressurser på software, Selv om andre OEMs både i laptop og smarttelefon vertikalen utvikler egne løsninger, så utelukker ikke dette på noen måte Elabs.
Hva om de “holdes” etter salg til Holdingen er klar og så handles de tilbake igjen for “samme kurs”? Selvsagt halmstrå her også, men da ville man ikke meldt noe noe sted enda i det minste 
Jeg tror fortsatt på selskapet så jeg øker (allerede overeksponert) men jeg kan ikke lavære til disse prisene (som i mitt hode er billig, uavhengig av om Laila selger eller ei).
Sterk skatteplanlegging om du utløser 38% skatt på å selge aksjer til deg selv.
Er man overeksponert, hater man slike ting som skjer nå. Det svir. Den mest behagelige posisjonen er å til enhver tid ha noen midler som kan settes inn ved stort kursfall. De som gjør dette våkner hver dag og håper på kursfall, for da kan de kjøpe mer i et selskap de mener er fundamentalt bra. Det er en god følelse!
Dette er ikke en anbefaling, men om man er overeksponert bør man selge en slump ved neste kursøkning. Alle som ble forbanna og lei seg her i går, er overeksponert
Jeg er på ingen måte overeksponert, men ble fortsatt provosert
Ingen liker dissonans, heller ikke på børs.
Antar at hun har satt penger her. https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/08/11/8283656/saga-robotics-henter-115-millioner-kroner-praesidium-agri-foodtech-kommer-inn-som-ny-investor
Om så er det ikke et positivt tegn at pengen hennes vil vokse bedre der…
Om det skulle være tilfelle at NOE av salgsprovenyet går dit (hoveddelen bør være knyttet til skatt om dette ikke er løgn), har jeg ingen motforestillinger. Ingen bør ha alle sine aktiva på samme sted, det er uforsvarlig. Det er nok av folk som har satset alt på sin arbeidsplass, både karriere og investeringer, og så ryker både selskapet og stillingen. No fun!!!
Styremedlemmer (også i Saga Robotics) bør eie aksjer i selskapet de sitter i. P.t. ser jeg ikke at Laila, verken direkte eller indirekte, har aksjer i selskapet.
For øvrig så vi et annet stort innsidesalg i forrige uke - i HAUTO - CEO dumpet halve aksjeposten sin for ca 50 mill - solgte mye for et års tid siden også - i et selskap hvor syklusen ser ut til å være på toppen - eller faktisk litt over. Aksjen falt 4% (etter 5% oppgang på gode resultater dagen før), nå en uke senere er aksjen allerede tilbake på rundt årshøy. Stort selskap hvor store, profesjonelle aktører styrer kursen.