Jeg må si at jeg ble mildt sagt sjokkert over innsidesalget fra Laila på Q2. Jeg har fulgt selskapet og industrien relativt tett siden over de senete 18 månedene, og ELABS har vært en ikke ubetydelig posisjon i min portefølje.
Jeg har likt godt det makrodrevne bakteppet for markedet til ELABS → Hvor man går inn i noe som ser ut til å bli en kraftig replacement cycle for hardware drevet av utskiftninger av maskinparken fra 2020-2022 (hvor det var kraftig vekst i hardware), kombinert med fremveksten av behov for kraftigere prosessorkapasitet som følge av utbredelsen av AI.
Gitt newsflowen fra selskapet og kundene det seneste året så har mitt etterlatte inntrykk vært at selskapet ser ut til å være godt posisjonert for å kapitalisere på dette. Som investor så er selskapet notorisk vanskelig å vurdere fra kvartal til kvartal fra utsiden, og jeg har savnet å se innsidekjøp av betydning fra styret og ledelse som en bekreftelse på selskapets markedsposisjon.
Innsidesalget fra CEO på torsdag gjør selskapet fullstendig uinvesterbart for min del, og jeg kan ikke se at det eksisterer noen som grad av unnskyldelige forhold for et salg i den størrelsesorden. Det kom to børsmeldinger tidligere denne uken som gir et etterlatt inntrykk av å være betydningsfulle, men de er dog merket som “NON-REGULATORY PRESS RELEASES”. Hvilket betyr at informasjonen er klassifisert som utlignet i markedet, og kan publiseres etter selskapets forgodtbefinnende. Timingen på pressemeldingene, kvartalsrapporten og opptreden på FATV med etterfølgende stort innsidesalg minner om spøkelser fra 90- og 00-tallet.
Jeg kan ikke se at det eksisterer noen plausible grunner for at det ikke er alarmerende at CEO hauser opp markedet og handelsvolumet, for deretter å banke ut halve beholdningen i markedet og representere hele 2/3 av handelsvolumet i aksjen på rapporteringsdagen. Dersom det skulle eksistere spiselige grunner til å dumpe så mye aksjer som CEO, så burde det definitivt blitt gjort ved en bokbygging og plassering av aksjene etter close.
Jeg registrerer at veldig mange av dere på dette forumet forsøker etter beste evne å lete frem forklaringer på hvorfor dette ikke er udelt negativt. Dette er klassiske tankefeller man går i som investor, hvor man lider av confirmation bias. Noe av det vanskeligste som investor er å anerkjenne denne typen informasjon som strider i mot din posisjonering og overbevisning, for så å trekke ut pluggen fra en investering du har lagt ned mye tid og energi i. Jeg har selv gått i denne typen feller flere ganger etter mange år som investor. Denne gangen gjør jeg det ei, og jeg var en av de som banket ut posisjonen min gjennom fredagen - tilsvarende 10-11% av handelsvolumet.
Spesielt grunnet selskapets natur - hvor det er krevende å modellere, og ha innsikt i underliggende drivere i markedet så er det helt avgjørende å ha høy tillit til ledelsen. Denne er for min del fullstendig borte, og da er umulig å opprettholde noen posisjon av betydning i selskapet.
Videre så forteller innsidesalget oss flere ting, bla. at det ikke er utsikter til at selskapet på overskuelig sikt vil signere flere OEM’s.
Jeg håper jeg tar feil, men dette peker i andre retning.