Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Mr. Jensen har omformulert litt nå:

“Danielsen skriver i flaggemeldingen at salget skyldes skatteplanlegging. Det må da kunne forstås som at Danielsen skal betale skatt for 23 millioner kroner. Alternativt at hun selger aksjer for å investere i andre aktivaklasser. Danielsen meldte utvandring til USA i 2003 så det er amerikanske skatteregler som er relevant for henne.”

Samt presisert i en hale på artikkelen: “DN presiserer: I en tidligere versjon av denne børskommentaren skrev jeg om norske skatteregler og beregning av formuesskatt. Men Danielsen utvandret fra Norge til USA i 2003 så norske skatteregler er ikke relevant. Teksten i kommentaren er omformulert i tråd med dette.

Spurte Copilote om litt hjelp : Vet ikke om det kan ha noen betydning ?

Takk for oppklaringen! Siden du utvandret til USA i 2003 , er du allerede etablert som skattemessig bosatt i USA , og amerikanske skatteregler gjelder fullt ut for deg. Her er en oppdatert vurdering av hvordan nye amerikanske skatteregler kan påvirke deg som eier norske aksjer :

:us: 1. Amerikansk beskatning av norske aksjer – generelt

Som skattemessig bosatt i USA skattlegges du for global inntekt , inkludert:

• Utbytte fra norske aksjer
  • Gevinst ved salg av norske aksjer
  • Formue (selv om USA ikke har formuesskatt, kan det påvirke rapportering)

USA gir vanligvis kreditfradrag for skatt betalt i utlandet, men kun opp til den amerikanske skatten på samme inntekt. Du må rapportere alle slike inntekter i din amerikanske skattemelding.

:warning: 2. Nye skatteregler – Section 899 (fra 2026)

USA har foreslått en ny regel kalt Section 899 som kan få betydning for deg:

• Retter seg mot land som har innført det USA anser som “urettferdige skatter”, inkludert OECDs Pilar 2-regelverk , som Norge har innført fra 2025.
  • USA kan ilegge ekstra skatt på overføringer som utbytte, renter og gevinst fra salg av eiendeler fra USA til personer i slike land.
  • Skattesatsen kan starte på 5 % og øke til 20 % , i tillegg til eksisterende kildeskatt .
  • Skatteavtalen mellom Norge og USA kan bli tilsidesatt , noe som kan føre til samlet kildeskatt på opptil 50 % i visse tilfeller

1

.

Selv om du bor i USA, kan du bli påvirket dersom du mottar utbytte fra norske selskaper eller har investeringer som involverer norske strukturer.

:pushpin: 3. Hva betyr dette for deg som utvandret i 2003?

• Du er fullt ut underlagt amerikansk skatt på dine norske aksjer.
  • Nye regler fra 2026 kan gjøre det dyrere å motta utbytte eller selge aksjer med tilknytning til Norge.
  • Det kan være strategisk gunstig å vurdere salg eller omstrukturering av norske investeringer før 2026, spesielt hvis du har store verdier.
1 Like

Om 2026 stemmer, da kan jeg skjønne Laila. Kan jo risikere 20% mer, men ikke sikkert.

Jeg er ingen ekspert på disse sakene, men jeg tenkte også på disse sakene du drar frem. Nemlig at Laila ønsker å hente pengene over til USA før det eventuelt kommer noen idiotiske Trump-regler som du beskriver via copilot. Jeg spurte også følgende: “have citizens in USA started to pull back investment done in other countries due to potential new tax from such investments ?” of fikk dette svaret: “Yes, there has been growing concern among U.S. investors about the potential impact of new tax legislation—particularly Section 899 of the proposed “One Big Beautiful Bill Act”—on foreign investments, though actual pullbacks appear to be cautious and selective rather than widespread.”

Forresten, hei alle sammen! Vært borte fra aksjen et par år. Synes det begynner å se interessant ut med guiding på typ 150+ mkr inntekt 2025 slik jeg tolker deres “double digit growth” fra de 132 mkr de omsatte for i 2024.

3 Likes

Tenker det gir mening og stoler på Laila i dette tilfellet. Økte min eksponering, den stiger nok i morgen når man ser bunnen er nådd! :wink:

1 Like

At den skal stige i helg - er vel ligeså troværdigt som Laila selv.

2 Likes

Haha

Det er fullt mulig at Laila har 100% legitime grunner til å selge. Hvorfor hun trenger kapital vet vi ikke, men estate/tax planning er noe som kan forklare dette. For ikke å nevne det at hun kan ha behov for kapital til noe annet.

For alle de som mener hun har vært ugrei, såer vell dette det tidspunktet i løpet av alle de siste årene hvor markedet har nærmest lik kunnskap som henne.

Vi vet størrelsen på upfront som kommer fra PC. I tillegg har de kommet med en uttalelse om «doble digit» vekst.

Det er jo ikke som hun har kommet med meget ulne og ekstremt optimistiske uttalelser om fremtiden, samtidig som hun selger.

2 Likes

Ikke at det hjelper en dritt for kursreaksjonen, der blir vi kjørt ned til Q3.

Tror du tar feil. Nå bør alt skrotet være ute av skapet. Går oppover nå.

Ja, jeg plukket i dag. Kanskje litt bastant å si den skal ned til Q3, mente mer at reaksjonen ville bli tydelig ned i dag basert på salget. Vet ikke når den snur, men Q3 skal den opp igjen.

Får håpe det kommer noen drypp på IFA neste uke, tar gjerne en reprise på 2024

Lenovo gjør som sist år og kjører eget event

https://www.lenovo.com/us/en/events/innovationworld/

1 Like

h3nk1s favoritter, strektegnerne, landet i dag sluttkursen omtrent pitch perfect på 10,24-linjen - og den lange nedadgående trenden som strekker seg tilbake til romjulen 2021

Manglet bare å treffe ascendanten til Storoksen, Jupiters tredje øye, samt det fjerde hjul og den femte søyle.

2 Likes

Jeg har personlig håp på at det kommer noe accessories og noen modeller til. Den første kontrakten for det ble vell meldt ifjor. Sist år viste de vell fram smartshare, så håper hva enn som er til tilbehør er en bra greie som Lenovo blir fornøyd med.

1 Like

Nogle der har nogen meninger omkring -

At andre pc oems fejes af bordet med “det kommer når det kommer”

Når man de sidste 4-5 år har slået det op som stort brød, at de nærmest trippede for at launche med elabs.

At affægte en så væsentlig del af investerings casen , med 1 sætning .
Virker ikke som særlig god investor relations .

Eneste positive her er vel , at Laila trods alt ikke hausede med dette i forbindelse med salg .

3 Likes

For å oppnå 50 mNOK i nettoresultat (bunnlinjen) må Elliptic Labs ha en omsetning på omtrent 190–200 mNOK, gitt dagens kostnadsnivå og skattesats.
De er avhengig av et par betalende oem til pluss økning på mobilfronten for å nå 300 millioner ++
Dette er kritisk.

2 Likes

Det med at det kommer når det kommer var ikke det hun sa (det var en fri tolkning fra min side), hun sa at de jobber med dette, men hun virket overhodet ikke overbevisende om at vi får det i år.

Jeg må si at jeg ble mildt sagt sjokkert over innsidesalget fra Laila på Q2. Jeg har fulgt selskapet og industrien relativt tett siden over de senete 18 månedene, og ELABS har vært en ikke ubetydelig posisjon i min portefølje.

Jeg har likt godt det makrodrevne bakteppet for markedet til ELABS → Hvor man går inn i noe som ser ut til å bli en kraftig replacement cycle for hardware drevet av utskiftninger av maskinparken fra 2020-2022 (hvor det var kraftig vekst i hardware), kombinert med fremveksten av behov for kraftigere prosessorkapasitet som følge av utbredelsen av AI.

Gitt newsflowen fra selskapet og kundene det seneste året så har mitt etterlatte inntrykk vært at selskapet ser ut til å være godt posisjonert for å kapitalisere på dette. Som investor så er selskapet notorisk vanskelig å vurdere fra kvartal til kvartal fra utsiden, og jeg har savnet å se innsidekjøp av betydning fra styret og ledelse som en bekreftelse på selskapets markedsposisjon.

Innsidesalget fra CEO på torsdag gjør selskapet fullstendig uinvesterbart for min del, og jeg kan ikke se at det eksisterer noen som grad av unnskyldelige forhold for et salg i den størrelsesorden. Det kom to børsmeldinger tidligere denne uken som gir et etterlatt inntrykk av å være betydningsfulle, men de er dog merket som “NON-REGULATORY PRESS RELEASES”. Hvilket betyr at informasjonen er klassifisert som utlignet i markedet, og kan publiseres etter selskapets forgodtbefinnende. Timingen på pressemeldingene, kvartalsrapporten og opptreden på FATV med etterfølgende stort innsidesalg minner om spøkelser fra 90- og 00-tallet.

Jeg kan ikke se at det eksisterer noen plausible grunner for at det ikke er alarmerende at CEO hauser opp markedet og handelsvolumet, for deretter å banke ut halve beholdningen i markedet og representere hele 2/3 av handelsvolumet i aksjen på rapporteringsdagen. Dersom det skulle eksistere spiselige grunner til å dumpe så mye aksjer som CEO, så burde det definitivt blitt gjort ved en bokbygging og plassering av aksjene etter close.

Jeg registrerer at veldig mange av dere på dette forumet forsøker etter beste evne å lete frem forklaringer på hvorfor dette ikke er udelt negativt. Dette er klassiske tankefeller man går i som investor, hvor man lider av confirmation bias. Noe av det vanskeligste som investor er å anerkjenne denne typen informasjon som strider i mot din posisjonering og overbevisning, for så å trekke ut pluggen fra en investering du har lagt ned mye tid og energi i. Jeg har selv gått i denne typen feller flere ganger etter mange år som investor. Denne gangen gjør jeg det ei, og jeg var en av de som banket ut posisjonen min gjennom fredagen - tilsvarende 10-11% av handelsvolumet.

Spesielt grunnet selskapets natur - hvor det er krevende å modellere, og ha innsikt i underliggende drivere i markedet så er det helt avgjørende å ha høy tillit til ledelsen. Denne er for min del fullstendig borte, og da er umulig å opprettholde noen posisjon av betydning i selskapet.

Videre så forteller innsidesalget oss flere ting, bla. at det ikke er utsikter til at selskapet på overskuelig sikt vil signere flere OEM’s.

Jeg håper jeg tar feil, men dette peker i andre retning.

14 Likes

Mange fornuftige tanker der og mye jeg kan si meg enig i, men jeg tviler på at du håper at du tar feil etter å ha solgt alt.

Salget er veldig negativt og vil sikkert prege kursen en god stund.

2 Likes

Problemet med slike salg, utover at det åpenbart er negativt, er at det er en grad av negativitet der man er helt prisgitt å spekulere.

Det kan være slik at salget i hovedsak er motivert av faktorer som ikke betyr død og fordervelse (ta eksemplene XPLORA og SHELF nylig). Det kan også være slik at man bør tolke det utelukkende som at CEO kun selger fordi det går likt til H.

Men hvis man er på sistnevnte enden av skalaen, hvorfor ikke selge mer/alt?

Personlig liker jeg aller dårligst å handle i affekt umiddelbart. Før jeg f.eks. vet hvem som var «dum» nok til å kjøpe et stort antall aksjer vel vitende om kortsiktig effekt. Er det kvalitet som har tatt disse utenfor børs og/eller det kommer mer info om bakgrunn, så stiller saken seg (i det minste noe) annerledes.

Handle på peak affekt og med minst visibilitet? Nei takk.

1 Like