Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Jeg har lest et sted at halvparten av PC-ene vil i 2026 ha AI-funksjonalitet. Lenovo selger ca 60 millioner laptoper i året. Hvis vi antar at Elabs er i 30 millioner laptoper og får 3,5 kr per PC (pakkedeal med diverse funksjonaliteter inkl kvantumrabatt), så får de 105 millioner fra Lenovo og forhåpentligvis 100 millioner fra mobil. Da er elabs på 205 millioner kr i 2026 alt annet tilnærmet likt, så gir det også en bunnlinje på 50 millioner kr.
Ikke utenkelig dette. Men som nevnt, vi må ha inn flere OEM. Det drøyer fortsatt noe veldig.

Det er selvsagt ikke noe positivt med nedsalg fra innsidere, og jeg ville også gjerne hatt større transparens om hvorfor hun solgte.

Men investerte du basert på at CEO satt med 4 millioner aksjer pluss opsjoner? Og er verdien og tilliten til selskapet nå helt forandret fordi hun «bare» eier 2 millioner aksjer pluss opsjoner?

Tror man må tåle at innsidere selger aksjer, de har også regninger og skatt som skal betales. Det siste man ønsker seg er styre og ledelse som blir tvangssolgt på verst mulig tidspunkt fordi de er overeksponert (se f eks historien med styreformannen i NOD for noen år siden).

2 Likes

Gode reflektionen herinde.

Selv om der er en køber der har vurderet at 2 mio aktier var et buy til trods for det åbenlyse at kursen vil rase .

Så er det stadig et kæmpe problem metoden .

Jeg er bare glad for, at der ikke kom et støre pump end at Laila måtte sælge til 11,5 .

Og så syntes jeg det er bra - at få sendt den artikel afsted med at investorerne ikke køber skat undskyldningen - for den er ikke pæn at ha med sig på sit cv eller LinkedIn

Usikker på hvor mye “det ser ikke pent ut på CV/LinkedIn” har å si.

Jeg hadde tålt veldig godt at et begrenset utvalg med folk synes jeg var en dust om jeg fikk 22 MNOK for det

Penge kan ikke købe karakter

1 Like

Merk “begrenset utvalg med folk”.
Vil være veldig mange av de hun møter som ikke vet/bryr seg om dette salget.

Vi vet jo faktisk ikke hva som har skjedd med de 2 mill. aksjene før på mandag kveld. De er blitt solgt direkte utenom ordreboka til Euronext, hvertfall. Blir spennende å se når VPS-listene oppdateres.

Eneste som er sikkert er at dersom Elabs skulle gå x10, er det sykt dårlig tax planning å eie 4 mill aksjer privat på en aksjehandelskonto…

Vet man det ?
Således de 1,4 mio omsatte på dagen var alm marked .

Vi må se , bliver spændene .

• men for jeg er det en ceo som ikke går op i tillid til investorerne .
1 Like

Elabs kommer ikke at gå 10x. Noensinne. 2-3 hvis det kommer 2 nye PC-kunder. Ellers er det anpassning av kursen till inntektene som gjeller.

1 Like

Det jeg har håpt på er: 5x på grunn av inntekter fra 2-3 OEM , og med sterke utsikter mot vedvarende inntekter.

1 Like

Sakser inn fra et innlegg fra brukeren “moist” på Nordnet i dag tidlig:

"Jeg sendte en e-post til Laila i går kveld og fikk svar nå i dag tidlig.

Se bilder for spørsmålet jeg stilte og svaret jeg fikk.

Hylekoret vil nok trolig ikke bli overbevist, men kanskje det gir litt bedre nattesøvn for noen."

Svaret fra Laila:

"Hei,

Dette dreier seg om amerikanske skatteregler og potensiell exit beskatning for meg privat. Jeg har tro på visjonen og selskapet videre – samt har masse aksjer fremdeles.

Mvh,
Laila Danielsen
CEO
Elliptic Labs"

3 Likes

I fare for å virke konspiratorisk:

Kan du også vise avsenderadresse på svar fra Laila?
Er ikke umulig å fake sånt, og det har nok endel å si for aksjekurs om det er reell mail eller konstruert.

Mvh
Dania Lailasen
CEO
Quadratic Labs

Hva hjelper det? Alt kan fakes i disse dager :man_shrugging: Moist virker – utifra historikken hans der – å være et normal forummedlem som har vært medlem i 9 mnd. Om han velger å manipulere dette, det kan jeg ikke garantere.

Men blir den så mye mer “valid” av den grunn med å vise avsenderadresse? Jeg har tidligere mailet med Holmøy. Han har adressen “lars.holmoy@ellipticlabs.com”. Blir overrasket om ikke Danielsen har "laila.danielsen@ellipticlabs.com

Du (moist ) må ikke legge ut sånt, det vil resultere i søvnløse netter og mareritt for shorter´ne fremover.

Mhp AC30T, så har vi jo diskutert det tidligere at i 2026 kan det komme mer skattetrykk ifra USA mhp at skatteavtalen ( Norge/USA) blir overkjørt. så argumentet mhp 22år bortfaller. Også har vi jo Stortingsvalget i Norge og Exit skatten.

Stoler på Laila i dette tilfellet pga måten det ble gjort på, hun kunne tjent mer på dette salget om hun ikke gjorde som hun gjorde.

Viktig å påpeke at jeg ikke er Moist! Men jeg fant det særdeles vesentlig å sakse det fra ham – all den tid det er hennes forklaring på salget …som vi har vært en del som har lurt på.

Så tenker jeg også det er galskap å manipulere screenshots av maildialoger i denne settingen. Mulig jeg er naiv. Har det vært tilfeller i andre aksjetråder-/forumer dette har skjedd?

2 Likes

Det er straffbart. Enten legger man vekt på CEO sin forklaring eller ikke, uavhengig av e-posten som egentlig bare utbroderer børsmeldingen så vidt. For min del indikerer det bare at det ligger reelle skattehensyn til grunn. Men salget har samtidig økt min skepsis, så vil følge med. Flere tanker i hodet samtidig.

1 Like

Bare litt humor ifra min side, fullt klar over dette.
Tusen takk for deling, tenker mange her inne vil sette pris på dette,og noen vil mislike dette ( short/nettopp realisert stort tap).

Det skjønte jeg :wink:

Har luftet dette privat m en dyktig skatteadvokat i dag. Det er absolutt mulig at hun kan være eksponert for exit-skatt på norske aksjer tross hovedopphold i USA.
Advokaten har et 2-sifret antall klienter som er klargjort for utflytting innen få dager etter valget dersom AP fortsetter i førersetet, pga frykt for ytterligere tilstramming ift exit-skatter.
Dette rimer ift timing mht at Laila da gjorde transaksjon og antatt andre disposisjoner nå en uke før valget.
Altså en skatteplanleggingstransaksjon. Som antagelig også inkluderer å ta endel kostnader ifm statusendringer, som igjen krever noe realisasjon. Billigere å gjøre endringer mens kursen er på 10-12kr enn noen år senere hvis man (hun) tror/håper/forventer et langt høyere nivå. Jeg personlig velger å tro på hennes versjon. Om det hadde vært nok å selge 1.5 eller 1 mill aksjer, vet jeg ikke. Om noen midler går til risikodiversifisering vet jeg heller ikke, men ville være fornuftig og OK i min verden.
Om hun evt kjøper igjen aksjer ( f.eks. via kjøp el innløsning av p.t out-of-the-money-opsjoner senere gitt at de da er in-the-money) kan også hende.
Jeg tror dette blåser over, vi vet Q3 blir bra, da flyttes fokus til drift og resultater. Sitter fortsatt langsiktig.

11 Likes

Dette var noe jeg var inne på tidligere og den årsaken kan jeg godta, men da forventer jeg et kjøp i andre enden.