Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Er det riktig at det i q2 2024 var lansert hittil 34 mobiler og nå 43 mobiler hittil i 2025?

Var det forresten ikke noen som meldte her at ABG skulle komme med en rapport om elabs?

34 stk mot 43 stk er riktig for 2024 kontra 2025. ( 26% økning )
Ikke noe ifra ABG ennå, men det kommer vel.

Disse dekker nå:
DNB Carnegie
Pareto Securities AS
SpareBank 1 Markets

1 Like

Jeg har tidligere hatt møter med CFO(Lars) og har hatt samtaler med CEO(Laila) så de kjenner til meg som aksjonær. Jeg tok kontakt med CEO via Linkedin før helgen og fikk tilsvarende svar.
Så mailen hans er nok the real deal.

Jeg velger å tro på at salget er skattemotivert og ikke selskapsrelatert. Så får andre velge å tro hva de vil.

10 Likes

Det jeg sliter litt med å forstå her er hvordan man kan være eksponert for exit-skatt på norske aksjer i et selskap som ble startet i 2006 dersom man meldte flytting utenlands i 2003. Hva var tldr-resonnementet til skatteadvokaten rundt dette?

1 Like

Står noe her. Det som er foreslått innført er så vidt jeg har forstått på gründermiljøet komplet katastrof, så det er fort kjøtt på beinet her.

3 Likes

Mulig jeg er litt giddalaus i dag, men skummet gjennom hele teksten og fant ingenting om exit-skatt på aksjer i et norsk selskap som ble opprettet etter man meldte flytting utenlands.

Edit: For ikke å snakke om dersom man flyttet i 2003.

Utflyttingsskatten ble introdusert i 2007 med en femårsregel — hvis du realiserte gevinst etter fem år, opphørte skatteplikten. Denne regelen ble fjernet 29. november 2022

Fra 20. mars 2024 ble det vedtatt at skatten må betales innen 12 år etter utflytting, selv om gevinsten ikke er realisert

Våren 2025 (høst vedtatt): Skattekravet beregnes ved utflytting, med sats på 37,84 %, betaling innen 12 år, og krav om at 70 % av utbytte etter utflytting går til å nedbetale skatt

kilde: exitskatt – utflyttingsskatt – Store norske leksikon

Regjeringens budsjettforslag for 2025

Kommuniserer tiltak for å “lukke skattehull”:

• Ny innstramming: ved utreise må det stilles sikkerhet for skatten. Skatten kan også innfris ved dividendutbetalinger etter utflytting, gjelder fra 7. oktober 2024 (i statsbudsjettet)

Kilde:

2 Likes

Elliptic Labs Launches Six Smartphone Models with vivo, HONOR, Xiaomi, and Transsion for August 2025

1 Like

7 telefoner etter 2Q annonsert på kvartalsrapporten, i dag 6 telefoner lansert i august?
Edit:
Så da er det etter @dellamorte sin forklaring 9 telefoner så langt i 3Q med to nye telefoner lansert etter 2Q rapporten. :+1:

1 Like

3 telefoner i juli + 6 telefoner i august (inkl. 7 meldt i Q2-rapporten under Events after the End of the Quarter)

Gitt at CEO sitt salg utelukkende skulle være av skattemessige hensikter, og ikke for å ta chips av bordet så burde det hele blitt strukturert på en helt annen måte. Faktum er at hun solgte ut halvparten(!) av beholdningen sin, og ikke en mindre brøkdel. På handelsdagen så gikk det totalt 2,993mill aksjer i alle venues (ink. dark pools), hvor hun som selger representert 2/3 av det samlede volumet.

Dersom det hadde vært gode plausible forklaringer på et nedsalg i denne størrelsesorden, så burde dette blitt gjennomført på en helt annen måte. Kursen hadde trolig stengt langt høyere på rapporteringsdagen dersom hun ikke hadde banket ut aksjer. De burde organisert en akselerert bokbygging etter close hvor man på forhånd hadde ankret større deler av salget på noen institusjoner og gjerne på en eller flere primærinnsidere samtidig. Da hadde CEO hatt anledning til å redegjøre for hvorfor det må selges et såpass stort volum av aksjer, samtidig som man hadde hatt mulighet for at selskapet kunne opprettholde tillit til øvrige aksjonærer om veien videre for selskapet.

Om ikke annet, så var dette et elendig håndverk fra CEO og antagelig styret. Det synes jeg gjør det svært krevende å ha tillit til storyen fremover, selv om veldig mye det siste året tyder på at selskapet er på rett vei.

1 Like

Nåvel. Selve salget ble gjennomført effektivt uten særlig skade på kursen på rapporteringsdagen. Så dét er liksom ikke hovedproblemet. Vi vet jo ikke en gang hvem som har kjøpt enda. Hadde så klart vært topp om andre insidere tok alt, men den gang ei. Problemet er og blir om man vurderer tilliten som uendret, tapt eller redusert. For min del kan/vil jeg ikke utelukke den uttalte forklaringer om skatteplanlegging som definitiv hovedforklaring. Særlig ikke etter å ha snakket med et par andre aksjonærer og folk med (mer) peiling på det juridiske. Folk står i kø for å rømme landet om Støre blir gjenvalgt. Hadde jeg sittet på større verdier enn jeg gjør per i dag, så hadde jeg forberedt for det samme. Og det verste er at det ikke er langt unna.

Man må bestemme seg om man enten har tillit til Laila eller ikke. Har man ikke det er det bare å selge. Så kan de som velger å sitte heller se fremover…

1 Like

Salget i seg selv er jo symptomet på hovedproblemet - som er tillit! At salget definitivt var svært kursdrivende på rapporteringsdagen er helt ubestridt. Salget ble gjort i det åpne markedet, og utgjorde 2/3 av handelsvolumet den dagen (ref. mitt innlegg).

2 Likes

Ja, nettopp. Det er tilliten det handler om. Jeg har ikke noe å utsette på hvordan salget ble utført som sådan. Som nevnt tidligere vil ikke jeg agere på peak affekt og minst visibilitet. Men dette blir et personlig valg for hver enkelt aksjonær - enkelt er det ikke. Full forståelse for at du og andre tok exit, selv om det er et valg som skiller seg fra mitt enn så lenge. Vi har alle behov for å rasjonalisere.

Åpen og åpent, det synes iallfall ikke hos Nordnet eller Pareto fra hva jeg ser.

Jeg har vært mange år i markedet, på flere sider av bordet. Men jeg har aldri sett en “akselerert bokbygging” på ett beløp på denne størrelsesorden det er rett og slett for smått. Men det finnes alternative måter å plassere aksjene på, men her ble det i hvert fall gjort til en kurs nær markedskurs og ikke til en dumpingpris.

I kveld kommer vel aksjelistene hvor vi ser hvem som har kjøpt, kanskje det blir en positiv overraskelse :man_shrugging:

2 Likes

Transaksjoner på andre venues som f.eks. dark pools er ikke nødvendigvis synlig for det blotte øyet på retailløsningene til nordnet, pas etc. Selv abonnerer jeg på løsninger via infront hvor man ser volumene i alle venues.

Bokbygging benytter man typisk når det skal plasseres volum som er betydelig relativt til normalisert handelsvolum. I år så er gjennomsnittlig dagsvolum i ELABS på 255K, så 2mill i relasjon til det er betydelig. Det at det faktisk var mulig å flytte på et så stort volum med aksjer i markedet på rapporteringsdagen kommer av at det var to foregående meldinger som pisket opp volumet i aksjen, samtidig som at selskapet faktisk kunne gi bedre visibilitet på H2.

So did the buyer(s) know they were buying from Laila or no?

They must have.