Håper ikke det er melkefondet
som kjøpte de, men noen mer spennende og interessante
Hvorfor det?
Just look at the pattern that day: Recovers, peaks at 0932, then takes a steep plunge - then evens out.
As I see it, the presentation at 0800 CST concluded, trading started - and news that 2 mill stocks would be up for grabs post close, priced at vwap - take it or leave it. Hence, pricing war ensues. Those looking to buy at vwap shorts, to get it as cheap as possible. Those informed of the sale, but not buying also hits the short button - as they know what the prospective buyers will do.
So even without the 2 mill trading in the open that day - the information still affected price and openly traded volume.
Å selge insideraksjer anonymt i blokk utenfor børs? Nei, det kan ikke gå an.
Det er nok ikke ulovlig det.
Hvis insidere alltid måtte opplyse om at de er part i en transaksjon vil de jo alltid betale overpris ved kjøp eller få betalt underpris ved salg. Så når du handler aksjer har du alltid risikoen for å møte en insider på andre siden.
Men tilbake til den aktuelle aksjen, fokuset på dette salget er overdrevent i mine øyne. Nyhetene om avtalene med Lenovo og det jevne antallet telefonlanseringer er mye viktigere.
NB Jeg synes jo heller ikke salget var perfekt gjennomført og informasjonen burde vært bedre.
Syntes folk burde få øjne op for at de tjener mindre på smartphones end de troede de ville .
Og de vil komme
Til at tjene mindre på Lenovo og laptops end de troede de ville.
Hvad er alternativet hvis de ikke lander en deal med Lenovo - 

Trenger vi å tenke på det? De har jo nettopp signert to avtaler med Lenovo!
ja men hvad blev der af , at bred implementering i Lenovo kunne opnå målet.
- den slags optimisme spores ikke længere i q pres.
Og de øvrige samarbejde har ikke manifesteret.
Min tanke er bare, at de ikke kommer til at få i nærheden af den unit Price / som de selv har i deres Roadmap.
De har jo bare signalisert hva minimumsbeløpet er for avtalene.
Så kanskje de omsider har lært at de ikke skal «over promise, and under deliver».
Jeg må nok innrømme at jeg langt på vei deler den ridderlige uglens bekymring her.
Og dette er nært knyttet til behovet for å få på plass noen faktiske salgskontrakter med én eller flere OEMs. For så lenge det bare er Lenovo som utgjør kundelisten på PC-markedet, vil de kunne prispresse Elabs til knokene blir hvite. Samtidig har jeg også litt følelsen av at ketchup-effekten vil kunne slå til.
Edit: Real mindfuck for tiden, denne her. Klarer ikke bli helt klok på fremtidsutsiktene. Fælt å si, men får liksom ikke helt ståpels av 40-60 mill i pluss dersom det er der det flater ut. Summen er ikke isolert sett liten - men det er tross alt hundre mill aksjonærer som skal mettes.
Men vil det bare være minimum commit og løpende inntekter over terskel - eller er det en joker i milestone også?
Mye pessimisme her, så skal gi dere noe positiv å tygge på.
Kommenterer sjeldent her, men fulgt med på Elabs siden notering. Tenker jeg skal gi litt innsikt i hvordan slike kontrakter fungerer, ikke fakta for Elabs, men baserer dette fra erfaring med andre selskaper som kan sammenlignes Elabs.
Løpetid er ofte 3-5 år med mye rettigheter advokatmat for fornyelse.
Up front minimum commitment delen kan dekke mye og lite. Basert på størrelsesorden her vil jeg anta vi fort går over til pay as you go.
Ofte flere steg i slike kontrakter. Lenovo kjøper rett til bruk på x antall modeller og x antall enheter minimum comittment kan fort bli brukt opp så går det over til kost per enhet. Billigste vi selger oss ut på her er del 1 av kontrakten. Del 2 kan være at i en slik kontrakt at spredning vil innebære flere minimumscomittment. Når lenovo har brukt opp minimumsbiten så blir det faktisk dyrere for lenovo i de aller fleste tilfeller. Det at minimums comittment er såpass lavt er positivt. Enten kommer det flere slike, ellers vil inntektene øke ganske kraftig i 2026 og enda mer trolig i 2027. Det er alltid lagg i inntektene med antall enheter brukt 1-3 mnd.
Slike selskaper vokser eksponentielt og Elabs kan være i en slik fase mot 2026/27.
Caset er solid, nå integrerer de teknologien inn i deres egen teknologi, vil gjøre de mer avhengige. Enten øker Elabs inntektene meget mye ellers kjøper de Elabs. Flere år in the making med lenovo, tviler at det skal bremse nå. I min erfaring ble selskapet kjøpt opp.
Litt rotete skrevet i senga, kan rydde og gi mer mat i morgen.
Disclaimer: godt investert og ikke råd, bare mitt syn på framtidsutsiktene.
Noen som har noen tanker rundt DNB SMB sitt kjøp på 1,7mill aksjer?
De vil vel tjene penger. 
Men stiller meg positiv til det, gir en ekstra bekreftelse på at det går riktig vei, når større aktører øker sine posisjoner, eller overtar andre større aktører sine posisjoner
Tenkte kansje også at det var for å tjene penger, men torde ikke skrive det i frykt for å bli sablet av noen som mener det motsatte 
Legger også merke til at Vintersua (som hadde en stor post tidligere) har kjøpt seg inn igjen, dog med «bare» 40.000 aksjer.
Dette var en hyggelig liste. Proffe aktører tok fakkelen, retail panikker.
Godt å se. DNB lå vel så vidt over 5% før kjøpet på 1.7m aksjer så vidt jeg kan se, så derav ingen flaggmelding.
Uflaks. Det hadde dempet panikken intradag i alle fall.