For hvilke løsninger? Hva slags business? Ser ikke annet enn Nvidia-tåke fra der jeg står nå?
Hvorfor kjøper de ikke nå da, da priset er mye lavere?
Kanskje de har kjøpt det de skulle ha? Hva slags spørsmål er det? De syntes åpenbart det var en god idé å kjøpe ~2 millioner insideraksjer 2 kroner høyere. Fondet sitter ikke og nistirrer på om kursen som går hit eller dit på bøsslikviditet.
Selv synes jeg det er bedre å kjøpe til lavere pris. Men jeg handler jo med egne penger. En fond gjør ikke det.
Denne aksjen er utsatt for så mye psykologi. Nedgangen er en gjentagelse jeg har sett flere ganger før.
Nå er vi lei, lite lys i tunnelen… Ingen nye meldinger på noen uker. Nei, dette kommer til å gå dritt… 
Så ligger det plutselig en melding i mailboksen med en ny avtale. Ja, da har vi glemt disse ukene, før vi igjen sitter her å er lei når aksjen er i rødt dag etter dag…
Men ja, jeg er lei etter 5år… Klarer jeg å være lei litt til? Helt sikkert 
Lite informativt innlegg, men det er akkurat slik jeg føler det nå.
Intel har vel vært litt på vei til å bli dinosaur og vært litt treg i AI-avtrekkeren? Opplever at det er et tett samarbeid mellom Elabs og Intel, og at det dermed kan være positivt at Nvidia investerer og har trua på Intel.
Hva det konkret kan føre til; vet ikke 
Du er ikke alene mhp tid og slike følelser. Er nok flere her inne som har eid og fulgt selskapet omtrent like lenge, hvis du sliter med motivasjonen pga kursen. Så anbefaler jeg å ta en runde i helga, sett opp litt og sammenlign hvordan Elabs var i 2020 og hvordan det ser ut nå for selskapet ( se bort ifra kursen ). Så tenker jeg det kommer seg i slike tørkeperioder.
På tide at styreleder begynner å styre skuta i riktig retning.
Negativ avkastning fra børsnotering er definitivt mislykket i form av å skape aksjonærverdi. Finnes ingen argument mot det, selv i et vekstcase, ettersom kursen også ikke er preget av emisjoner etc, så er det kun snakk om at selskapet har utviklet seg veldig tregt i forhold til hvordan selskapet ble introdusert på børs. Premissene for aksjekursen ved notering av nå, kan ikke sammenlignes. Så ja aksjen og selskapet har mislykkes. Trolig var ikke så modent for børsnotering på det tidspunktet. Helt enig med folk, kjedelig utvikling. Uansett fyller på videre, sett bort fra alt støy så lang så er fremtidsutsiktene positive. Forventer sterkt H2 selv om FX vil slå negativt.
Er du fristet til å kjøpe deg inn igjen på disse nivåer da? Du har jo kjent til Elabs i mange år. Men du ble lunken for noen år siden…
I den grad den er utsatt for psykologi, så er det vel overdreven optimisme, bekreftelsestendenser og sunk cost fallacy - som det heter på godt norsk - i møte med høye vyer og målsetninger som aldri nås?
Litt som en børsens Langbein, når det er på det verste - men med et potensial som Skrue og Rikerud på sitt beste?
Jeg ser hvordan de skal tjene 250 millioner, men hvordan de skal klare å tjene de neste 250 millionene synes jeg ikke er så tydelig, spesielt siden de tilsynelatende ikke klarer å signere noen andre PC OEM enn Lenovo
Ja, kunne vært mer spesifikk. Var kursutviklingen etter Q2 jeg siktet til. Skal ikke si hva den hadde vært uten nedsalget, men det var først når den meldingen kom at fall og volum tok til.
Se der ja… fikk fylt på med ett lass med aksjer på sluttauksjonen i dag gitt. Fikk ned snittet litt. Elabs legges i skuffen nå, drar frem papirene igjen på slutten av året.
Er også litt frustrert over kursen. Vente på ny PC kunde, salg pga.skatt osv. Har heldigvis ikke dårlig tid. Men jeg ser lys i tunnelen, telefon har de meget god kontroll på. Neste som har fokus er pc / laptop markedet. Ledelsen sier at ting tar tid (jeg tror faktisk på de), husker at telefon inntektene tok evigheter - men når disse først kom så gav disse fin omsetning og inntekter. Har også fulgt selskapet siden de kom på børs. Siste kontrakter med Lenovo, Intel, Ceva har vi ikke sett inntekter fra enda, vel. Ser man på sammarbeidspartner «listen» så kan det bli stort. Men skjønner godt at folk er lei.
Aksjen nærmer seg all-time-low. Slikt kan skje i sære aksjer med lite tillit (etter CEO-salg) og mange som vil ut og økt usikkerhet hos langsiktige investorer = få private kjøpere, og fondene ser ut til å ha fått sitt (?) for nå. Det som forundrer meg, og gjør meg, som (altfor?) langsiktig aksjonær ganske urolig, er at verken styret eller ledelse eller andre innsidere kjøper en eneste aksje under 10 kroner. De har faktisk lov til å kjøpe nå. Forrige styreleder (som dessverre ble tvangssolgt for deler av sine aksjer) kjøpte og kjøpte. Nå kjøper ingen. De bare selger. CEO selger, og de som får inn opsjoner til forfall med strike under aksjekurs, selger aksjene på rappen. CFO kjøpte noen få aksjer for lenge siden - i markedet. Øvrige er visst fornøyd med opsjoner og foretrekker ikke å være eksponert ved å betale for aksjer (enten via opsjonsinnløsning eller direktekjøp). Rødt flagg? (Ikke kom og si at ELABS er i kontraktsforhandlinger og / eller er i forhandlinger om salg av selskapet slik at verken styre eller ansatte kan handle nå).
Vi er lei av avtaler. Av smil og fine ord og “hint”. JEG er lei av halmstrå-leken som jeg observerer stadig mer av når aksjen faller og det er no news. Vi er nødt til å se at bunnlinjen vokser. Altfor få avtaler betyr noe på 3 års sikt. Flere betyr knapt noen ting noensinne, bare fine ord. Derfor er aksjekursen der den er. Store smil og kryptiske “likes” til og fra CEO og hennes Linked-In-venner samt børsmeldte og/eller internt meldte “avtaler” etc hjelper ikke lengre. Eller - det hjelper nok mindre enn før…fortsatt mange av oss her som leter etter halmstrå. Som i dag - NVIDIA kjøper aksjer i INTEL - jippi, dette blir “kjempe” for ELABS - løp og kjøp!!! CEO var klar: 500 i 2023, var det vel. Så 500 i 24. Nå er det 500. En eller annen gang. Kanskje? Det tror ledelsen og styret på, fortsatt. Inntil de ikke tror på det…som de trodde på 500 i 23 inntil få dager etter at CEO fikk måket ut aksjer nær ATH. Så ombestemte de seg, for første gang. Så ble det flere ganger.
Og nå loves det minst 10% topplinjevekst (dvs til minst ca150mill) i 2025. DEN tror jeg på. Er mer interessert i å høre om 2026. 10% vekst er ikke nok. Vi må ha 30-40-50%+ topplinjevekst 3-4 år å rad for å nå 500mill. Da er vi i 2028-2029. Ikke 2023.
150 mill skal altså nås 2 år etter at man skulle nå 500, 3 år etter børsnotering. Oversalg, eller dårlig dømmekraft og liten forståelse for markedet og kundene? Jada, Covid og greier, men mange selskaper er i ATH etter Covid også. Ikke nær ATL i H2-25. Tid for å ta et ørneblikk og glemme CEOs flørting med småaksjonærer, og forsøke å se hva som faktisk ligger under, og hva vi faktisk kan forvente. Klarer ikke selskapet 30-50% årlig topplinjevekst neste 2-3 år, med rimelig sannsynlighet, er det vanskelig å regne hjem 30kr/aksje ved utgangen av 2026. Det vil gi hele 12% årlig avkastning til de som kjøpte aksjer på 15kr i noteringen, marginalt i overkant av 10-11% hos de gode BB+ høyrentefondene (Heimdal, Fondsfinans etc). Det er ikke 12% vi ser etter i high-risk tech. De neste 12 månedene vil vise om jeg har totalt “dritt på draget” i min vurdering av ELABS. Lav aksjekurs i perioder bryr meg mindre…det er stillheten fra ledelse og styre … ikke ETT innsidekjøp … som nå gjør meg alvorlig bekymret. Vi får se om det skjer noe de neste ukene og i tiden inn mot Q3. Vet ledelsen (og styret) at Q3 og Q4 blir ganske bra, burde noen kjøpt nå. Det er lov.
Hadde jeg lyttet til aksjekongen og deg ville jeg solgt meg ut for lenge siden
Fornøyelig lesning - og stor forståelse, men bare for å forstå litt bedre:
Etter Q2-presentasjonen var du happy. Og du kjøpte deg litt flere aksjer på det lave 10-tallet. Og du uttrykte aksept for CEOs rasjonale for aksjesalg.
Hva hadde du forventet å se i løpet av disse tre ukene etter dette - fra et selskapsmessig ståsted - som ville holdt deg happy?
At du er lei osv er forståelig - men det skyldes i hovedsak grunner som oppsto før de nevnte tre ukene. Hva er greia? Just sick & fucking tired - og nå er det jaggumeg nok?
Grei oppsummering dette, og jeg sikter også til 2026. Enten så viser de vekst ihht tidligere lovnader ila 2026, ellers er jeg ute av dette selskapet for godt. Da hjelper ingen lovnader eller nye utsikter, de har hatt lang nok tid nå. Og ja det hadde hjulpet kursen om noen innsidere hadde lastet opp litt, men har ikke tro på at de kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid uansett om kursen vil bli 1 kroner. Det er litt spesielt at de ikke har det, men ikke avgjørende for å selge for min del.
Ps. som sagt tidligere så er jeg fornøyd med veksten til nå, men ila 2025 bør de øke mer.
Forstår at de om har vært inne i årevis er slitne. Men det å time perfekt i case som dette er…ikke lett. For min del som «bare» har vært innom ett års tid ser det (svært) pent ut foruten støy rundt insidesalget. Dypere og bredere inn i største OEM, det går bra på mobilfronten, hyggelige multipler. Og så videre. At det er en håpløs indeks for caset med lite likviditet og nada interesse veier også tungt. Men men, investeringstesen består. Selvom avkastningen ikke er realisert enda. Det som flytter kurs om dagen er tradere og retail. Et innsidekjøp her og der hadde betydd f*ck-all basert på min erfaring.
Ellers, med noen få unntak, synes jeg denne tråden er både saklig og informativ relativt til mye annet her inne (og andre steder). Så keep it up.