Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Ikke glem hans erfaring fra NOD hvor styreformannen raserte kursen når han ble tvangssolgt. Styreformannen var gearet, og den feilen behøver han jo ikke å gjenta, men han har nok likevel den erfaringen i minne. Om han selger videre i NOD så vil jo det dessuten bli tatt som ett salgssignal i den aksjen, og han har nok en sterk lojalitet der også. Så ikke verdens enkleste balansegang.
Jeg selv tror han er en bra mann som gjør en langsiktig og god jobb uansett antall aksjer han eier.

1 Like

Der er jeg forsåvidt helt enig med dere, begynner å nærme seg et år siden jeg gjorde mitt første kjøp nå. Syntes drifts delen av selskapet gjøres bra, mens det markedsmessige er dårlig gjennomført. Den manglende guidingen på omsetning , selv med NDA’s så burde dette være mulig når det gjenstår 4 måneder av året. Skjønner også frustrasjonen rundt manglende innsidekjøp og salg, men de føler seg vell dekket gjennom at de får opsjoner med stadig lavere strike. Det er likevel bekymringsverdig at ingen kjøper.

Utrolig frustrerende å se at kursen er lavere enn ved inngangen til året, spesielt gitt avkastningen i markedet. For de av dere som har sittet i aksjen siden 2021 blir det jo et enda vanskeligere regnestykke å regne hjem.

Skal sies at det har ikke vært helt rasjonelle reaksjoner fra markedet heller. Etter at selskapet presenterte Q4’24 begynte kursen å gå videre ned, selv om de leverte høyere inntjening og positiv bunnlinje, en kjente til kontrakter for laptops i konsument segmentet og ny seamless kontrakt.

Nå har selskapet signert sin største Lenovo kontrakt, det er lansert over 2x antall laptop sensorer kontra 2024, smartphone launches er opp, integrering med Lenovo/intel er opp. Kursen faller videre. Likevel lurer jeg på om jeg misser noe fullstendig siden kursen fortsetter å falle.

1 Like

Så langt 50 modeller launched i år, så antall modeller virker å være opp noe vs. 2024. Til sammenligning var det ved Q3’24 29/11/24 launched 53 modeller YTD.

Tror (og håper) ikke du gjør det - sett hva fravær av interesse og risikokapital har hatt å si for andre spennende vekstcase. Prising (som vekst) og sentiment elendig og dels helt frakoblet det fundamentale. Ofte ender det opp med billigsalg (til utlandet) og trasig premium for dem som har livets rett.

Ja, vi får nå håpe. Kommer til å ta en kortsiktig større posisjon før Q3 dersom denne kursutviklingen fortsetter videre til presentasjonen. For min del behøver jeg ikke 30 kr innen 2026, men det må bevises noe vekst.

Jeg vil gjerne se ved utgangen av året at laptop revenue ligger på 95 mill+ for året, helst mer. Da vil jeg bli bli tryggere på at det er verdt å holde pengene her. Selv med det at jeg sikret 1/3 i sommer og tok noe gevinst er det kjipt, spesielt når en ser til at andre ting jeg har investert i er opp så mye i løpet av det siste året.

2 Likes

Godt å se de deltar her. Når du ser hvem som er representert er de i det gode selskap.
Og for de som har vært veldig kritiske til at Laila aldri stiller opp å sender Lars…. Nå er det Laila som skal stå på scenen.

Dette er en “se og bli sett” event. Selvsagt stiller Laila på det.

Jeg er helt uenig i at det ikke betyr noe med insiderkjøp. Se på Zaptec - insidekjøp fra CEO og CFO på 10 kr var startskudd på en reise opp til 30 kr. Xplora - CEO kjøpte kontinuerlig på bunnnivåer. Pexip - CEO handlet på bunnivåer og har deretter lastet opp kontinuerlig. Det er helt klart slik at insiderkjøp bygger tillit - og det har effekt. For egen del hadde jeg gjerne kjøpt på disse nivåene. Historisk sett har aksjen hatt en bunn på ca 9,2 kr. Og jeg har de siste 2 årene solgt på nyheter. Lailas salg gjør man imidlertid veldig konfundert.

Så det du sier er at du ikke hadde solgt alle nyheter om Laila eller en annen hadde kjøpt noe på 9-10 kroner? Hvis ikke understreker det poenget mitt om kortsiktig effekt.

Innsidekjøp er åpenbart netto-positivt (og omvendt). Men om det hadde betydd all verden for ELABS-kursen er jeg imidlertid ikke sikker på, gitt at de gjerne gir kortvarig glede. Hyggelig signal for longs, mindre viktig for tradere.

Hvis du leste FA nylig (kilde Investtech tror jeg) vedrørende systematisk kjøp av selskaper med innsidehandler, har disse gitt betydelig ift indexer. Se også den praktiske erfaringen gitt FAs innsideportefølje som år etter år moser OSEBX. Når innsidere kjøper, er det åpenbart fordi de venter at selskapet skal levere gode resultater som er så gode at de vil medføre betydelig vekst i aksjekursen. Har de rett, og statistisk sett er det åpenbart at FLERTALLET, det store flertallet, av innsidekjøpene er basert på gode vurderinger med påfølgende god børsutvikling ift det bredere markedet. Dette er ikke noe å diskutere, det er bevist via 15-20 års statistikk. Og det er også svært logisk, er det ikke? Jeg snakker ikke her om kortsiktige effekter, men effekten på mellomlang og lang sikt. Den har vist seg å være betydelig. Ikke for tradere, men for investorer.

1 Like

Som sagt: åpenbart netto positivt. Men om det ville vært tilstrekkelig for å vinne over tynn likviditet, småshorts og tradere her? Kanskje. Kanskje ikke. Leverer de profitt og vekst, så går det bra (og % sannsynlighet for at så skjer styrkes av innsidekjøp sett i stort). Nå har jeg gått nok på repeat - god helg.

…til alle unntatt hen som bare måtte utløse litt SL rett før close :star_struck:

Ser ut til at det skulle kunne være mulig å få kjøpt litt over helga også.

Triple witching og indeksjustering i dag, så typisk en del volum. Gitt utviklingen her i det siste skal det fort vektes ned for enkelte indeksaktører.

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 19. sep 2025

Elliptic Laboratories viser en svak utvikling innenfor en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende pessimisme blant investorene og indikerer videre kursnedgang for Elliptic Laboratories. Aksjen tester støtten ved cirka 9.40 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 9.40 kroner vil utløse et salgssignal. Aksjen anses teknisk nøytral på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Watch

I det minste spennende å se at anbefalingen er oppgradert fra “svak selg” til “watch” på kort tid.

RSI rundt 30, noe som indikerer oversolgt.

Jeg skulle gjerne sett Laila på dette eventet “Pareto Securities’ 6th Annual Nordic TechSaaS Conference”, men her sender hun nok lakeien.

Vi trenger ikke Pareto. Vi trenger at Laila closer noen solide deals. Og så trenger vi at hun får ristet litt i denne styrelederen som ikke akkurat har gjort noe positivt for selskapet siden han påtok seg rollen.

3 Likes

Enig i at vi trenger deals, men viktig at de også er tilstede for å presentere seg. Og da mener jeg at Laila er tilstede. På dette området har hun levert til strykkarakter. Det hjelper heller ikke med innsidesalgene til Laila. Det forrige var kriminelt, etter mitt syn, like i forkant av at hun trakk guidingen. Det siste var utrolig dårlig planlagt. Pøste ut aksjer over børs, like etter å ha hausset selskapet. Og ufattelig at ingen innsidere kjøper aksjer når det tilsynelatende “aldri har sett bedre ut”, samtidig som aksjen er nær ATL.

1 Like

Ikke ufattlig alls. Insidere veit hvordan affærsmuligheterne ser ut. Vi veit ikke det uten har kun selskapets diffuse snakk at gå på.
Hade elabs haft gode fremtidsutsikter hadde insiderer kjøpt.