Uansett, hva dere tenker om Holmøy, han slutter og selskapet må erstatte han med 2 personer.
Tja, tviler på IR-rollen er 1 FTE altså
Foreløbig har de vel også en ressurs mindre i Finance teamet.
Jeg tenker at ikke alle, ei heller internt, var fornøyd med Lars som IR, og nå flytter man ansvaret over til en fra operativ virksomhet som vil bruke et par timer i uken på dette i tillegg til sin uendrede hovedposisjon. Så får vi se hva det innebærer utad. Antagelig en forsiktig profil pga lite erfaring fra den slags.
Takk for svar!
Enig i at det KAN være store muligheter innen andre markeder, men de har selv uttalt at målet skal nås ved hjelp av Laptops, godt hjulpet av smartphone-inntekter. Og at de skal få bygge større posisjon innen IoT.
Erfaringen min er at det tar j… lang tid å få ting på plass. Derfor seg jeg ikke hverken bilindustri eller smarthus som noe kan komme rett rundt hjørnet – og bidra til å nå målet.
Ja, og med fare for å gjenta meg selv opptil flere ganger; om ikke vi er pessimistiske – så er vi nok j… lei av å vente på gode nyheter!
Om det så skal være at HP eller Dell kjører på, eller at det kommer “overraskende” dealer a la Samsung bytter til Elabs - eller andre ting som er mer håndfast og man skjønner VIL gi cash i kassa. Men det kommer jo baaare småplukk med Intel og andre med “tilrettelegging for at OEMs KAAAAN kline på Elabs”. I starten var jo dette veldig appellerende som investor, siden det ble hypet som helt knall i videosnutter fra Laila.
Men f…, nå er vi snart i slutten av 2025. Se til helv… å få plugga på Elabs da!
PS. Sorry for at dette ble litt ustrukturert rant. Men jeg føler det er grunnen til pessimismen fra min side …selv har jeg vært med siden rett etter IPO i 2020.
Elabs har også en PR-kontakt, «PR Contact: Patrick Tsui», som har stått som Contacts ved børsmeldinger og andre meldinger. Står også i dagens pressemelding. Det blir etter hvert fryktelig mange å skulle henvende seg til (og fryktelig mange navn på pressemeldingene…). Kan jo virkelig føre til ansvarspulverisering, og det aner meg at Laila liker det. Det virker uansett veldig rotete. Etter mitt syn burde styret vært på banen og fått et eksternt syn på organiseringen. Dette fremstår ikke bra.
Her tror jeg du gnager deg litt fast i pessimismen, Optimisme.
Organisasjonsmessig er det forskjell på investor relations og public relations - og slik har det vært organisert før også.

At det er ‘fryktelig mange å skulle henvende seg til’ er en overdrivelse. Eventuelt mener du at børsnoterte selskaper bør drives som en jernvarehandel på 60-tallet der far i sjappa skulle håndtere absolutt alt.
Enkelte har fått et forhold til dette caset som en forbitret hustru som mener alt gubben (selskapet) gjør er feil.
Henvendelser vedr. markedsføring og produkter → PR.
Henvendelser om finanser, rapportering og selskap → IR.
Jeg tror nok at dersom man sitter som retailaksjonær og mener at styret må ta tak i selskapets organisering via en ekstern part - da er det bedre å selge aksjene sine. For da er den grunnleggende tilliten borte - og man er bedre tjent, på enklere vis, med å sette pengene sine et annet sted.
Edit:
Nettopp.
Mitt lille poeng er at det blir en rotete organisering, hvor nye stillinger fylles av medarbeidere som også har andre funksjoner i bedriften. Det blir rett og slett for mange kokker. Og det må jeg få lov til å mene uten å bli beskyldt for å svartmale alt.
Det er ikke en ny stilling. Det er en rolle som nå håndteres av utviklingsdirektøren.
Og helt ærlig: Med en aksjekurs på vei tilbake til ATL, ville jeg som investor faktisk synes det er rimelig optimalt å prate med han som er tettest på kundemarkedet, fremfor å prate med en CFO hvis claim to fame er å være god på å holde kostnadene nede.
At det er et internt opprykk til CFO ser jeg ikke på som noe problem. Tipper han også er god på å holde kostnadene nede.
I kategorien ‘Halmstrå - powered by Aksjekongen’:
Intel slipper Panther Lake 9. oktober. Dersom det er noe norsk bundlet inni der, vil nok ELABS kunne melde dette samme dag som øvrig sperrefrist utløper. I så fall kan det bli en hyggelig avslutning på kommende uke, men frem til da er vi på ren spekulering.
Intels løypemelding er at forbrukermarkedet trolig vil få Panther Lake i hende i stort volum tidlig 2026.
Intel booster også brandingen av Core Ultra-prosessorene. Det spiller forsåvidt minimal rolle for ELABS, annet enn at eventuell assosiasjon til forbedret produkt og høyere nivå av merkevare er fordelaktig.
Bare å legge seg nedpå igjen, ser det ut til.
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 3. okt 2025
Elliptic Laboratories ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Aksjen har marginalt brutt ned gjennom støtten ved cirka 9.40 kroner. Etablert brudd vil indikere videre nedgang. Aksjen anses teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg

Kanskje det blir noen titusner ut av det.
Praktisk talt verdiløst, for å si det på en annen måte.
Er en ganske liten dråpe, akkurat denne, men om en ser på telefon over 5 siste år har en en stor, stabil og økende kundemasse og modeller.
Telefon går veldig sent oppover, men er en sikkerhet for selskapet. Det vi venter på er flere pc-produsenter. Da er vi sikra. Nå er vi to år på overtid. Det er mange grunner til at det ikke blir avtaler, og jo lengre tid jo større er sannsynligheten for at det ikke blir noe. Men har ikke gitt opp helt ennå.
Virker som selskapet kan gå greit i pluss på avtalene vi allerede har, men skal det bli vei i vellinga bør det bli flere pc-avtaler.
Vel, det har ikke gitt annet enn en avkastning på -40 % i løpet av snart ganske nøyaktig 5 år siden notering.