Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Det som var litt skuffende, er at disse modellene leveres med ToF (time of flight) sensorer, så da er det mest sannsynlig kun 4X Seamless via smart share.

1 Like

I de to første (av de 6, meldt i fjor) var det dublering. Elabs HPD var i disse seriene fra før. HPD har ikke vært i X9 tidligere. Og selvsagt ikke i consumer-segmentet i det hele tatt. Sjekket du om det er ToF også i Yoga? Har litt utfordringer med å forsøke å forstå hvordan Lenovo tenker, først mhp HPD i business, som har en flerårig track-record. Elabs er jo inne i nesten alle TP´ene. Hvorfor ikke alle? Hva gjelder neste skritt, Smart-Share, blir det jo håpløst å spekulere. Så lenge de ikke har eksklusivitet på funksjonen, har de kanskje mindre motivasjon for å kjøre den bredt? Den hører jo mer til i Consumer enn i Business…p.t. 4-2 til Business (av ca 70 launches per år)

Av de produktarkene jeg har sett, er det ikke alle som har noe oppført. Jeg sliter også å forstå logikken i dette, men mulig det finnes en naturlig forklaring på det (kontrakter e.l.)

Det blir isllefall lettere og mer transperant å følge med hva som inneholder seamless fremover da dette er en feature i Aura og ikke en liten funksjon som ofte ikke nevnes.

Nye laptoper fra ASUS ble lansert i dag med Snapdragon Seamless som en av funksjonene: ASUS Significantly Expands its Lineup of Copilot+ PCs at CES 2025 | ASUS Pressroom.

Elabs har tidligere meldt om samarbeid med Qualcomm knyttet til Seamless. Elliptic Labs Launching AI Virtual Smart Sensor Platform™ on New Snapdragon X Elite at Snapdragon Summit 2023 [Video] | Elliptic Labs

6 Likes

Jeg har en Aura maskin nå, og har fått testet endel med HPD som jeg selvsagt aktiverte med en gang. Jeg har tidligere hatt HP med fysisk HPD sensor (som jeg også har testet, men slått av med en gang). Mulig jeg er innhabil selvsagt, men jeg synes denne fungerer bedre enn den fysiske sensoren som jeg har testet tidligere. Så om de leverer bedre og billigere bør jo dette være en no brainer for alle som vil ha HPD og ikke trenger sensoren til andre formål tenker nå jeg…

7 Likes

Min forståelse er at Elabs er en opsjon for kunder som tar i bruk snap dragon seamless. Feks om man ønsker ekstern skjerm identifikasjon, HDP eller tap to connect feks.

Spørsmålet er hvor kapabel qualcomm seamless er uten Elab sin tech. Om verdien på toppen er verdt de ekstra kronene. Det blir spennende å se om Asus har gått for elabs her. Virker hvertfall ikke som de markedsfører det som Lenovo har gjort, så det får meg til å tenke de ikke har tatt i bruk Elab i disse maskinene. Hva tenker dere? Noe jeg misforstår?

Hvordan skal man tolke dette…?

“Snapdragon Seamless™ technology and Microsoft Phone Link enable effortless cross-device integration, allowing users to manage calls, notifications, and file transfers directly from their laptops, or use their phone as a webcam. With compatibility spanning Android, Windows, and iOS, ASUS Vivobook 14 and 16 now bridge ecosystems for unmatched flexibility”.

Phonelink har vært ute en stund, bruker det selv. Men som alt annet som skal kobles til via Bluetooth så må man inn i instillinger på begge devicer å koble til. Elabs vil her kunne tilby muligheten til å gjøre selve tilkoblingen mye raskere og mer intuitiv. Så får vi håpe OEM ser den verdien og bruker elabs. At kobling på tvers av devicer har blitt så mye mer aktuelt putter elabs i en god posisjon for salg av sine løsninger, men finner man alternative løsninger som er gratis / inkludert i Phonelink så får elabs problemer.

2 Likes

Vell, det kan jo også være konkurrerende software kan det ikke? Det er jo her trademark på, er enten veldig positivt, eller negativt dersom det ikke er elabs.

1 Like

Elabs har vært klare på at p.t. har de ikke sett snurten av konkurrerende SW. Antar de kjenner til de fleste løsninger som er kommersielle slik at dette fortsatt gjelder (inntil det evt dukker opp noe helt nytt).

2 Likes

Nå har Lenovo lansert 11 PC/laptops hittil i Q1. De siste 4 årene har Lenovo lansert mellom 36 og 53 slike maskiner i Q1. Q1 representerer historisk ca 70% av alle årets lanseringer (snitt 2021-2024).

2 Likes

Så blir det vel et definisjonsspørsmål; om det er konkurrerende HVIS det fordrer nedlastning av en app for å oppnå sømløshet.

Det er nok bare standard phone link oppsett som vi har hatt en god stund allerede. Ikke noe spennende nytt her slik jeg leser det utover at det kanskje “nå også støttes med snapdragon” :slight_smile:

Jeg synes det stinker elabs i qualcomm sin teknologi-løsning. Laila sier at de er “under panseret” og har jobbet sammen med chip-leverandørene i lang tid.

At asus ikke markedsfører det som en hero-feature med brask og bram, synes jeg ikke er rart. Det måtte da ha blitt utviklet en ny/særegen og svært visuell sensor, for å kunne skape ny blest. Så om de implementerer allerede kjent teknologi, er det ikke noe å skrike høyt om.

På den annen side, ikke sikkert det er elabs software her. Men det ville forundret meg.

2 Likes

Jeg har forstått at det gjelder SW-løsninger generelt innen området. Dvs at alt som er direkte eller indirekte konkurrerende er HW-basert.

Kursnedgangen i dag ligner på den vi fikk etter MWC Barcelona i fjor når Lenovo lanserte nye Thinkpadmodeller 25.feb. og når det ikke kom melding fra Elabs dagen etter så stupte aksjen.
Meldingen fra Elabs kom først 2dager(27.2) etter lansering og da steg aksjen markant og tok igjen nedgangen fra dagen før.
Vi får se om mønsteret gjentar seg.

2 Likes

Ja, jeg vet ikke nok om all teknologien som er der ute, det jeg reagerer litt på hvis det skulle være elabs er at det er trademark på det.

Samtidig ble det lansert i 2023 ifølge qualqomm sine sider.

En forskjell mellom denne meldingen fra 2023 og dagens Snapdragon Seamless-lansering fra ASUS er at sistnevnte tydelig sier at teknologien er kompatibel med iOS. Som jeg forstår det, har Elabs Smart Share-løsning blitt omtalt som en “AirDrop-killer” nettopp fordi den støtter hele økosystemet (inkl. iOS). Kanskje jeg overser noe, men det lukter jo litt Elabs.

Trademarken er vel knyttet til bruken av “Snapdragon Seamless” som varemerke - og ikke funksjonalitet/leveranser som tilgjengligjøres på denne plattformen.

2 Likes

Jeg tror desverre fortsatt dette bare er windows sin innebygde phone link uten noe elabs tech på. Men blir mest glad om jeg tar feil :slight_smile: Lenovo maskinene derimot forventer jeg vi er i flere av!

1 Like

Er nok bare å senke pulsen ja.