Å si at jeg tar feil er vel å ta litt hardt i. Sitter med rapporten foran meg nå: “We are also positive to Elliptic’s longer term prospects and
reiterate our BUY recommendation but lower our target price to NOK 16/share
(18) on FX dragging estimates and peer multiples.” Hovedpoenget er uansett at det ikke er noe med driften eller fremtidsutsiktene til Elabs som gjør at de senker target.
Sorry, kun hatt tid til å lese forsiden/headlines
Forøvrig lurer på hvilke PEERS det refereres til som er relevante for ELABS? Har hatt følelsen at tech-PE generelt er på vei opp…spiller ingen rolle. Det er resultatene i H2 og ikke minst evt guiding for 2026 (ifm Q4) og evt hva som helst annet av reelle nyheter fra ledelsen som betyr noe for meg.
Peer table fra Pareto er bare tull - LINK, Pexip, Storytel etc. SaaS. ELABS er ikke et SaaS-selskap i min verden. Nevnte selskapers prising er ikke veldig relevante for ELABS.
Forøvrig interessant å merke seg at det antagelig er Pareto-analysen (som stort sett gjentar tidligere analyser fra Pareto) som er hovedårsaken til økt interesse og dagens kurshopp.
Som vi har vært inne på før, så er det litt rart at Pareto lemper ELABS i SaaS-kategorien.
Det er elementer av SaaS, men ikke ren SaaS. I prinsippet er det lisensiering av programvare, men den programvaren leveres strengt tatt ikke som SaaS.
Edit: Ikke minst, sammenligningen er her med kun nordiske selskaper - som har et noe fjernt slektskap til ELABS. Så basisen for multippel-utsagnet til Pareto er litt så som så. Det er ikke helt ute, men det er ikke helt inne, heller. Litt som å skyte med hagle, egentlig.
Forøvrig interessant å se hvor enorm spredning det er i hovedforutsetninger ift #1 variabel - pris per enhet - mellom SB1 og Pareto. Hvor SB1 stort sett har ligget på 50 øre per mobil og 5kr per app per PC, ligger Pareto 60% høyere (USD=10NOK) - hhv 80 øre og 8kr. I min verden umulig å vite hvem som er nærmest. Er en eller flere priser lavere enn SB1, høyere enn Pareto, eller et sted i mellom? Bare dette viser jo hvor “håpløst” det er å forsøke å krystallkulisere ELABS´ fremtidige inntjening med en viss grad av troverdighet.
Styrer fælt? Vil tro det er interessant for en del her inne å få med seg når selskapet skal presentere seg. Og av hvem.
Det er interessant, men ikke noe å slite ut F5-knappen for.
Som du ser, står også Holmøy med tittelen CFO. You fix?
Når Laila snakker om produktene så fremstilles de slik at en oppfatter de virituelle sensorene som likestilt med fysiske sensorer mtp funksjonalitet.
Men hvordan er oppfatningen i tech miljøet og tilbakemeldinger fra store kundemasser?
Gsmarena har aldri likt løsningen. Til å begynne med var det også en del forum poster ang trøbbel med virtual sensor. Men ser ut til at de har blitt bedre og om ikke på lik linje, så ser det ut til at de er “gode nok” til at folk flest ikke bryr seg. Som er det beste enn kan håpe på, hvor ofte tenker du på proxy sensoren i telefon din?
Xiaomi ser ut til fortsatt bruke hardware på falgship produktene, så det kan også gi en pekepinn
Generelt sett, satt på spissen, er all programvare som erstatter fysiske sensorer noe drit.
Men om den relevante sensoren i prinsippet er en one trick pony, er det ingen vits i å betale for et esel. Derfor, om det ikke er en kritisk funksjon - og programvaren bare funker halvparten så bra som en fysisk sensor, men koster bare en tidel (og er mindre styrete mtp leveranse- og fabrikasjonslogistikk) - da er det fordelaktig for OEMene, lell.
Kan vi ikke bare legge denne død (“at den ikke funker helt”), gitt at det er shippet over en halv milliard enheter med sensoren. Av de fleste andre enn Samsung og Apple.
På den positive siden (hvis det GSM skriver stemmer) så velger Xiaomi Elabs i en ny modell de tidligere ikke har vært i.
Xiaomi 14T var aldri oppgitt/annonsert å bruke Elabs
Så får man bare vente å se om det kommer noe melding om 15T den nærmeste tiden
Det funger helt klart godt nok, men det er også det som gjør segmentet veldig sårbart
Hvis noen integrere hardware i kameraet, koder en annen sw løsning eller kommer på noe annet få cent billigere, vil mesteparten å bytte
“Ingen” bryr seg om hvordan, og det er knapt noen kvalitetsforskjell mellom løsningene, så da handler "alt " om pris og det blir et race to the bottom
Batterilevetid er vel en faktor også? Tar vel mer strøm å aktivere kameraet når det ikke egentlig er i bruk, mens høytaler og mikrofon jo vil være aktivert mens man snakker.
Vet ikke om/hvor mye mer strøm en dedikert hardware sensor bruker (å bruke kamera var bare gitt som et eksempel)
Men sammenlignet mot det som tar strøm i en telefon (skjerm + cpu/gpu avhengig av hva enn holde på må med) så er det nok knap en faktor for å velge det ene kontra det andre.
Eller er har noe tall som sier noe annet?
Ikke sikkert det er noe, men jeg kan ikke huske å ha sett disse bildene på Aura PC’er tidligere. Og at det nå kommer tilbehør med en ny funksjon som kun er tilgjengelig på nyere laptops
Nytt for meg.
Mulige Elliptic funksjoner på earbuds:
- Instant pairing
- Triple tap to switch between devices