Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Vet ikke helt hvor viktig den konferansen til Pareto er, møterommet er 20 - 50 pers. Så kanskje like greit at man har en som kan selskapet og klarer å gå i gjennom alt på de 20 minuttene.

Det jeg tror hadde vært en bedre brukt tid for Danielsen er få booket inn møter med større svenske eller engelske forvaltere, der er det mange som har potensiale til å kjøpe meningsfulle aksjeposter.

1 Like

Om ikke annet, så er jeg i alle fall oppriktig avslappet mht. dette.

Ingen som stusser på at denne session er mellom Elabs og Himax? Ref. til tidligere innlegg her om at Himax leverer løsninger til Acer.

Som deg, så merket jeg meg det - men jeg falt ned på at dette i hovedsak er et sammenfall av at man har to selskaper som driver med leveranser i samme gate, og slik sett passer det fint å bundle disse sammen i programmet.

1 Like

Ser kursen fortsetter sideveis på lave volumer, personlig fortsetter jeg og være positiv og øker min posisjon.
Avtalen med Intel synes jeg er spesielt interessant.

Intel-samarbeidet gjør at teknologien deres (AI Virtual Smart Sensor) nå er inne i Intels plattformdesign for bærbare PC-er. Det betyr at store produsenter som Lenovo(Check), HP, Dell og Acer enkelt kan ta den i bruk – enorm skaleringsmulighet.

Software erstatter hardware – de kutter behovet for fysiske sensorer, sparer kost og energi for OEM-ene, og passer perfekt inn i AI-PC-bølgen.

Vekst og lønnsomhet – økende lisensinntekter, solid cash-posisjon og stadig flere modeller i markedet.

Lav prising i forhold til potensial og kundeliste.

Mulig oppkjøpscase på sikt – med egen IP og Intel-integrasjon er de attraktive for større aktører (Intel, Qualcomm, Lenovo m.fl.).

Selvfølgelig risiko her (avhengig av OEM-volum og timing), men teknologien og partnerne er reelle.

6 Likes

Godt oppsummert dette! Akseptabel cashposisjon, i alle fall. Nok til å overleve kvartalsmessig lumpiness.

Og ja, vanskelig å finne noe mer sideveis enn dette akkurat nå. RSI over 14 dager som limt på 50. Er vel knapt reell omsetning nå. Forrige drag var da Fondsfinans dro på med gode 300k aksjer på en formiddag.

4 Likes

Det nærmer seg visst “1 billion” nå på selskapets sider … :crazy_face:

4 Likes

Noen med FA-abo som kan se om det er noe om Elabs i denne? https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/10/31/8303571/dette-er-ai-aksjene-pa-oslo-bors

Såvidt nevnt, men bare som en aksje med litt tilknytning til AI.

OK, takk! LITT tilknytning var ikke å ta i …

Sitatet: Napatech og Smartoptics er de to eneste «rene» AI-aksjene på Oslo Børs. Men det finnes andre selskaper med en viss AI-eksponering, som Elliptic Labs, Nordic Semiconductor, Kitron og Aker.

Høstjakt på halmstrå? Kursen er iallefall kraftig opp i formiddag på halmstråtynt volum :wink:

Skal godt gjøres å finne halmstrå når høsten er godt i gang! Men når de leverer AI Virtual sensors, så opplever jeg at de ikke bare er en “viss AI-eksponering”! Dette er jo hovedfokuset deres …

Hva tenker du selv: Når FA lager en artikkel om “Dette er AI-aksjene …”, bør ikke Elabs være nevnt på samme nivå som Napatech og Smartoptics – og ikke bare en aksje med en “…viss AI-eksponering…”?

1 Like

Det burde absolutt vært nevnt på lik linje. Nå er det ikke sikkert FA vet helt hva Elabs driver med. Men har opplevd flere ganger bla. i diverse podcaster at det snakkes om norske AI selskaper. Elabs blir aldri nevnt.

Stusser litt hva som gjør Kitron til mere AI enn Elabs… Journalisten skulle absolutt fått en mail.

Ja merkelig oppfatning av FA, om dette er konsensus, så skjønner jeg at Elabs ikke blir tatt med i AI hypen ref. den fantastiske kursutviklingen de siste årene. Markedsavdelingen som kanskje ikke har gjort jobben sin ?

Alt er “AI” nå. Like før noen forteller meg at de har brukt AI til å gjøre et regnestykke på telefonen sin - og så viser det seg at det var kalkulator-appen de hadde benyttet.

Gleder meg til noen skal mansplaine at ‘kalkulatoren var faktisk den første AI-enheten på forbrukermarkedet’.

3 Likes

Det illustrerer etter mitt syn hovedproblemet med Elabs, og med Laila direkte. Hun er altfor lite synlig. Som jeg har nevnt noen ganger. Og fått kjeft for😊

1 Like

Forklar meg gjerne, hva er det som er AI med Elabs, fra et folkelig perspektiv?

Ja, jeg vet det foregår maskinelle kalkuleringer, men det ble det også gjort ifm. månelandingen i 1969, uten at jeg (enn så lenge) har hørt noen fortelle meg at mennesket landet på månen med AI.

In short, svaret på det overhengende spørsmålet er vel helst at ELABS driver med edge AI, som oppleves som smalere - og mindre folkelig - AI. Litt som å drive med kalkulatorer vs datamaskiner på 90-tallet. Utfordringen er å selge en one trick pony som noe mer enn en one trick pony. Alternativt, formidle at ponnien kan flere triks enn det ser ut til. Og det er Patrick Tsui sin jobb. Så får det heller være Laila sin jobb å kuske ham - evt. gi ham fyken.

2 Likes

Fordi strektegnerne har nådd streken sin, tipper jeg.

2 Likes

Månelandingen var mennesker med maskiner som gjorde som de fikk beskjed om.
Elabs lager programvare som får maskiner til å forstå, tolke og ta egne valg ute på kanten.
Der månelandingen var matte, er dette matte med dømmekraft.