Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Bra svar, det - men kan du gi noen eksempler på hvordan ELABS utøver dømmekraft? Utover hva en termostat gjør, altså. Som også skrur av og på ting.

Og hva mener du med ute på kanten?
Det høres jævlig sexy ut, men edge AI er i prinsippet ‘bare’ at prosesseringen gjøres i enheten, fremfor sentralprosessering. Hvis vi holder det litt enkelt.

Ja, “ute på kanten” høres kult ut, men betyr bare at alt skjer i selve enheten.

Forskjellen er at en termostat bare reagerer, mens Elabs tolker. Termostaten kjenner at det er kaldt. Elabs skjønner hvorfor det er kaldt – og om noen faktisk sitter der. Den ene skrur. Den andre skjønner.

Nei, elabs løsning skjønner ikke en dritt, akkurat som all annen AI.
I praksis så er det kun en mer avancert form før styrning. En vanlig termostat fungerer enklest som en switch, av/på. Mer avanserte bruker PID-reglulering og kan bruke flere sensorer som input.
Elabs dings bruker statistisk analyse før att jæmføre hvordan en insignal ser ut jfr med hvordan signaler pleier å se ut hvis noen sitter vid maskinen.

1 Like
4 Likes

Spørs om ikke heller du skulle hatt jobben til Patrick Tsui, for dette var product marketing fluff på sitt aller beste. Jeg vet at jeg ikke spurte om et white paper, men jeg håpte på litt mer enn et slagord.

Jeg fastholder nok fremdeles premisset om at en termostat inneholder en fysisk sensor, mens ELABS byr på virtuelle sensorer - der disse sensorene, fysiske og virtuelle, brukes til å skru av og på ting.

For å ta poenget ditt om at ELABS-tech skjønner hvorfor - så stemmer vel ikke det helt heller. Hadde den sensoren vært virkelig smart, ville den merket forskjell på om det var du eller jeg som satt foran skjermen. Men ELABS’ virtuelle sensor skjønner ikke hvem som sitter foran skjermen, så derfor skrur den på skjermen samme hvem som setter seg foran laptopen din. Ergo er det sånn at den bare reagerer - akkurat som en termostat er begrenset til.

Etter hva jeg kan lese meg frem til, kan ikke en ELABS-sensor lære noe som helst. Den besitter ingen evne til dobbelkretslæring. Ergo har den ikke evnen til å utvikle seg - og den gjør som den blir fortalt. På samme måte som maskinene benyttet ifm. månelandingen.

For all del - jeg er positiv, jeg - og sitter til halsen i ELABS-aksjer. Men jeg synes det er verdt å diskutere disse tingene.

1 Like

Nei, ELABS er ikke IA slik som NAPA. NAPA leverer innmat til AI-servere og surfer derfor direkte p AI-bølgen som krever enormt økende prosesseringskapasitet. ELABS har i praksis ingen relasjon til dette. Hva NVIDIA, DELL etc selger av servere og prosessorer for kraftige AI-systemer, er ikke relevant for ELABS. NAPA leverer så vidt jeg forstår bl.a. til DELLs megaservere.

Ja, det jeg skrev om at den “skjønner at det er kaldt” var mer billedlig ment. Den skjønner selvfølgelig ingenting – den gjenkjenner bare mønstre i signalene og reagerer ut fra det. AI i praksis handler jo nettopp om å etterligne forståelse gjennom statistikk, ikke faktisk forstå.

Ja, den reagerer - akkurat som en termostat. Men forskjellen på en dum termostat og en ‘smart’ termostat ville vært at den ‘smarte’ klarte å ligge i forkant. Altså at den faktisk gjenkjente hendelsesmønster slik at den skrudde når den hadde nok informasjon fra andre sensorer / kilder (lufttrykk, lys, tid, osv) - og klarte å lære av det - fremfor at den bare trigger ved et terskelnivå. Og slik jeg forstår eksempelvis HPD’n, så trigger den nærværsgjenkjennelse av/på - uten noe mer fancy. Utenom at den naturligvis ikke bruker en egen hardware-sensor (som en dum termostat gjør), men utnytter andre kilder (som den ‘smarte’ termostaten i eksempelet over).

Men jeg synes fremdeles ikke det er så innihelvete AI-schwung over det. Det er en virtuell sensor. Som skrur av og på. Typisk one trick software-sensor. Og hva gjør man i dataverdenen når man har flere one trick ponies? Jo, man bundler dem og kaller dem en suite - eller et system.

Og hvorfor synes jeg det er viktig å snakke om? Jo, fordi disse argumentene jeg her legger frem her, kun for å være djevelens advokat, kan være argumentene som gjør at ELABS ikke vinner en kunde. Fordi kunden vil ha noe som er mer komplekst, noe som lærer, noe som utvikler seg. Og i påvente av den løsningen blir de værende med hardware-sensorer - fordi det er kjent materie som funker bra.

1 Like

Jeg får runde av for kvelden – andre planer osv. Men bra diskusjon, og sikkert flere som kan bygge videre på den.

1 Like

2 Likes

Liker at de ser mot smart glasses også. Smartphones er «snart» ut og briller en inn. Godt de følger med.

2 Likes

At least two smart eyeglass makers in China are Qualcomm customers.
“In China, one of our big smartphone OEMs, Xiaomi, has already launched glasses,” Asghar said.

https://www.eetimes.com/qualcomm-rides-smart-glasses-wave/

De kunne gjerne ha nevnt Polight også. Godt posisjonert for å ta del i ai revolusjonen ved å kunne levere linser til AR briller, humanoids etc

1 Like

Elliptic Labs Ships Four Smartphone Models with vivo, Xiaomi, and TCL for October 2025

1 Like

Får satse på at kundeforholdet fortsetter

4 Likes

Ser det ut som det er Lenovo sine eller Meta sine i videoen?

Nå er ikke jeg profesjonell strektegner, men det ser ganske veldig ut som at kursen vil bryte opp innen rimelig tid.

Sorry not sorry til :crown:

Når beste Q hittil i historien til Elabs allerede er annonsert, så er det nok naturlig at kursen vil krype oppover mot dette Q. Ikke så alt for lenge til medvinden endelig starter for kursen i dette selskapet, også på tide, siden selskapet har hatt medvind en stund nå.

1 Like

Trenger ei heller være profesjonell strektegner for å melde den der når jeg postet dette for tre dager siden :sweat_smile:

Elliptic Labs announces leadership transition Ola Sandstad appointed interim CEO