…but I warned after the excercise of warrants 
Ledelsesendringen i ELABS ser jeg som positiv. Laila har vært med fra tidlig fase og omtalt selskapet som sin «baby», så det er lett å se at hun kanskje har stått i veien for et mulig oppkjøp. Med ny ledelse blir det mer rom for strategiske grep.
Dette er kun min personlige oppfatning og spekulasjon.
Vi kan se en parallell i NOD. 20 år med samme ledelse, en suksess men likevel kjørte man seg litt fast i samme spor. Ny ledelse for ca et år siden som bygger videre på basis-suksessen men som plukker inn helt nye byggeklosser som gir 1+1=3. Den gamle ledelsen så ikke eller forsto ikke hvordan man kunne bruke disse nye klossene. Så gjenstår det å se om Elabs kan hente en NY CEO helt utenfra med svært relevant erfaring som kan øke potensialet til selskapet. Kan ta litt tid gitt at ex-CEO forsvant på dagen, hvilket (som det meste som relaterer seg til ex-CEO) dessverre gir grobunn for spekulasjoner, tvil og usikkerhet.
CEO forsvannt på dagen, men dette har jo styret vitet om en tid, så de kan ha begynnt å lete ersetter. Dette kommer jo ikke som en lyn fra klar himmel før styret.
Enig med du!
Nå har det vel stort sett ikke være annet en spekulasjoner, tvil og usikkerthet de 4 siste årene, så kan det bli værre?
Det er jo ikke mulig å kjøre rekrutteringsprosess av ny CEO i det skjulte… det ville vært utfordrende med tanke på innsideinformasjon.
bank i bordet
Bra innlegg, Barca! Jeg klarte tydeligvis ikke trykke på ‘svar’-knappen der, sorry!
Uansett, et par punkter til oppfølging:
Styreleder i ELABS , Svenn-Tore Larsen, er mannen som gikk av som CEO i NOD etter 20 år. Alltid litt bekymringsverdig med gamle ringrever som har lyst til å roe ned - og hvorvidt de har ork til å gidde å skape endring. Men - dette så heldigvis Larsen selv. I et intervju med DN var han åpenhjertig om at NOD funket, men at de slet med veksten.
En stor forskjell på sjefsskiftet i ELABS og NOD handler om tidsaspektet.
Ifm. NOD hentet Larsen inn en gammel kjenning, Vegard Wollan, som tidligere hadde jobbet i selskapet som utvikler - før han dro ut og hentet sjefserfaring. Jeg tror definitivt Ola Sandstad er et bra valg pr nå, siden også han kommer fra produktsiden, og slik sett matcher Larsens tidligere modus operandi mtp hva som er ‘kjernen’ som leder. Om ikke annet, så er det jo ekstremt befriende å gå fra en Silicon Valley-leder til noen som bor på Rælingen. Da snakker vi vaskeekte low key.
Jeg tror nok også at ELABS har blitt kjørt litt i overkant amerikansk, med en leder som er både CEO og President - i tillegg til sannsynligvis å ønske å være Excecutive Chairman. At Danielsen forsvinner, løser opp i mye av strukturen - med langt større spillerom for endringer, både kulturelt og organisatorisk, enn om CEO’n hadde blitt værende. Dette skaper ofte energi og endringsvilje. Legg også merke til LinkedIn-innlegget. Der har Lailaen takket seg til til å takke forretningsforbindelser, med forslag om å ‘meet up soon’, mens ansatte - både i Norge og USA - står uten tilbakemelding. Det sier for meg litt om hvordan eks-sjefen faktisk forholder seg til de ansatte - med unntak av når det skrives en forblommende erklæring om jobbskifte.
Jeg merker meg også at innlegget ikke har fått noen respons fra sentralt ansatte som eksempelvis Norderud og Sandstad. De to sistnevnte var kjapt på plass ifm. smartbrille-posten hennes, men nå er det helt tyst fra dem.
Speaking of Sandstad, jeg ser nå at han postet en tiltredelseserklæring for en liten time siden. Der var Norderud førstemann på plass med en tommel opp, gitt.
Jeg tror ærlig talt også fokuset hennes har vært helt ute i det siste. Det kan naturligvis være jeg tar feil her, men ifm. smartbrille-innlegget hennes undret jeg meg over at hun gledet seg til å “get Qualcomm Smart Glasses Starter Kit to explore more”. Jeg googlet umiddelbart nevnte kit, delvis i overraskelse over at Qualcomm skulle ha laget noe sånt. Selvfølgelig fant jeg ingenting - annet å lese meg opp på Qualcomms AR1+ chip for smartbriller.
Det virker selvfølgelig underlig i seg selv, i en re-post av selskapets egen smartbrille-mockup, at sjefen selv gleder seg til å få et starter kit for å explore more. Skulle tro produktavdelingen allerede hadde explored mer enn littegrann allerede, når produktmarkedsføringsavdelingen mekker en mockup for smartbrille-paring og -sensorer.
Selv om ELABS i høst har sett mer ut som en elevbedrift enn et børsnotert selskap, så tror jeg dette er bra greier. Nå gjenstår det bare å fylle maktvakuumet med kvalitet. Der tror jeg styreleder Larsen er mer enn klar for en siste rodeo. Tipper han er rimelig stoka på det. For det kan godt hende han syntes selskapet han ble styreleder for var mer attraktivt enn sjefen han ble styreleder for.
(Men jaaaaaaaaaada, han burde kjøpt aksjer i dag, akkurat som styreleder Birger Steen gjorde samme dag som Larsen selv gikk av som NOD-sjef.)
https://www.dn.no/bors/gar-av-som-toppsjef-kanskje-jeg-skal-bli-kroppsbygger/2-1-1569392
Kan noen henge på en av barene på løkka i kveld og se om de kan snappe opp noe insight fra noen bedrøva ansatte?
Hvis du tar en kikk på LinkedIn, så blir du ikke overveldet av mengden bedrøva ansatte.
Men jeg fikk faktisk et bilde av den nye interim-duoen fra da de var på Olaf Ryes plass i stad.
Kanskje større sjanse å treffe bedrøva aksjonærer. De ansatte var smarte nok til å ikke kjøpe. 🫠
Ingen grunn til bedrøvelse. Tap og vinn med samme sinn.
Som Baz Luhrmann sa:
Sometimes you’re ahead, sometimes you’re behind
– the race is long, and in the end it’s only with yourself.
Om ikke annet: Bruk solkrem.
Altså, det er første gang jeg har lest et nogen lunde normalt innlegg fra deg. Så du har hatt et nag mot tidligere CEO og ikke selve selskapet.
Ikke lite påfallende å se hva de interne liker på Cringe-In. For et sirkus. Og ikke lite interessant å spekulere i på børs om hvorvidt det er støyen eller sjappa som skal være førende for kursen fremover. Inte vet jag. Men fra internt- og styret sin side virker det relativt etterlengtet.
Skal ikke si så mye om det som har vært, lederskapet i Elabs har blitt flittig diskutert over de siste årene. Sånn sett kan det være fint med frisk pust inn i ledergruppa.
Jeg regner med at på kortere sikt er mye staket ut, men ønsket mitt er at Elabs nå starter med hvordan man kommuniserer ut til investorer og at det man kommuniserer har substans. Tror det er lurt for å kunne gjenvinne tillit. Som noen har nevnt tidligere her, så er noen innsidekjøp kanskje det aller beste stedet å starte.
Det blir væl hart firande långt inn på natta, i bar øverkropp!
Hva er det du ser der? For oss som ikke vil snoke der selv😅