Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Jeg identifiserer meg som et angrepshelikopter, kjønn sluttet vi med i 2024. Disse siste nyhetene må jo være en stor glede for deg, skjøgen som har hjemsøkt deg i våkent liv og drømmene er borte.

Kursen kommer opp den dagen Elabs kan vise at man får inn penger på konto som motsvarar en slik kurs. Hvis en sådan dag kommer, men det er ikke sikkert. Heller ikke umulig. Sannsynligheten før att det skjer mener jeg har økt radikalt seineste dygnet, typ.

1 Like

laila som begynt å selge idag? skal ut noen millioner aksjer da…

1 Like

Hun kan ikke selge før tidligst etter Q3-rapport.

Om det ikke er vondt blod her (det er sikkert det) håper jeg og tro at hun ikke dumper ut 2millioner aksjer etter Q3. Er hun smart og det er sannhet i det hun sier at selskapet har framtiden foran seg håper og tror jeg at enten sitter hun eller så får hun til blokksalg på OK kurs.

Du velger etter alle disse årene fortsatt å tro at noe av det som har kommet ut av munnen hennes, har vært sant?

2 Likes

Altså en skal jo helt klart ta det med en klype salt, men at de har løyed om forespeilet tall for Q3 og Q4 - det tror jeg ikke. De har vel ikke meldt avtaler som ikke er reelle. Hun har vært hårete i flere år - godt å bli kvitt. Det er verdier i dette selskapet, så får vi håpe noen bedre kommer inn… Jeg vil helst bare komme meg ut… tapet er stort og selvom jeg tro selskapet skal opp i verdi så tror jeg ikke det blir det store løfte på kortsikt ihvertfall.

2 Likes

Hadde det vært noe “konkret/alvorlig galt” med kommunikasjonen rundt Q3 som var grunnen til avgangen vet styreformannen utmerket godt at han måtte informert markedet, event bedt om en kort suspensjon av aksjen før melding kom til markedet.

Ja jeg mener tror heller ikke det er noe her. Det kan være mange årsaker til at Laila har fått fyken, og blir bare spekulativt hva vi tro. Jeg føler en lettelse at hun nå er borte, klart uromoment at hun fortsatt har aksjer. La oss tro og håpe på nytt giv fremover.

Takk for gode refleksjoner understøttet med anekdotisk materiale. Gitt dette, kan jeg med noe større trygghet - uten å konspirere for mye håper jeg - dele mine observasjoner over tid av CEO som en person med vel så stort fokus på seg selv og markedsføring av sin person, som på bedriften og ikke minst dens ansatte. Sjelden har jeg hørt en CEO gjøre så få referanser til egne ansatte i offentlige presentasjoner år etter år.

Hva gjelder exit´en, velger jeg å tro at dette har kommet relativt raskt på. Om det skyldes at et litt tafatt og for lite hands-on styre har mottatt misnøyemeldinger fra ansatte (kanskje først fra ex-CFO ifm hans oppsigelse, og deretter evt fra andre om man igangsatte en viss intern undersøkelse), og dette har ledet til samtaler med ex-CEO som nylig toppet ut i avgang-på-dagen, eller om dette faktisk har vært en plan fra ex-CEOs side, med «jekking» av Q3-resultatene (for første gang fått lov fra kunden til å gi konkret info!) med påfølgende aksjesalg, som trinn en i exit-raketten, det kan jeg ikke spekulere i. Jeg deler totalt observasjonen at CEO har vært svært lite «tilstedeværende» i det siste, i forhold til tidligere aktivitetsnivå på Linked-in etc relatert til henne og ELABS. Det understøtter at hun har hatt en planlagt exit fra egen side. Dog ser jeg begge (og flere) alternativer som tilstrekkelig reelle til å lufte dem. Uansett er ikke det noe jeg ønsker å spekulere i, det spiller liten rolle nå. Den debatten ønsker jeg ikke å verken bruke tid på eller være del av. Spist er spist. Dog er det åpenbart at aksjekursen vil lide under økt usikkerhet en god stund, noen kvartaler, både ift om ex-CEO solgte aksjer og så gikk av pga manglende tro på fremtiden, og pga hva slags ledelse og evt endringer i fokus vil den nye ledelsen lede til.

Selskap og aksjonærer bør nå forsøke å se fremover. Jeg har tro på at endring vil være positivt, på mange områder.

Nå skal og må nye koster på banen. Jeg har ikke grunnlag for å vite om interim-CEO har den kapasitet som selskapet behøver, jf tiltakene iverksatt av ny CEO i NOD. Samtidig er jeg usikker på hvor enkelt det er å finne en relevant ekstern person til å ta over, gitt størrelsen på og historikken til ELABS. Så får vi håpe at styret og styreleder er klare for og kompetente til å ta gode avgjørelser, gjerne med erfaringen fra NOD i ryggsekken.

At det er positivt med et lederskifte nå, det er jeg fullstendig overbevist om, av mange årsaker.

13 Likes

Grei uke, dette.

Fantastisk. Knallstart fra ny CEO. Klinte til uten innsidekjøp.

Money talks.

De sitter i innside så tett på rapport. Og ja, ny sjef og/eller styret bør absolutt handle etter rapport.

For meg så virker dette som planlagt , ihvertfall ifra hennes side, siden hun solgte seg ned første gang på rundt 24 kroner. Og ser for meg at hun kommer til å selge seg helt ut, når hun får mulighet. vi kan jo bare håpe på Blokk salg. Det ser ut som en plan med aksjekurs- hopp pga Q3 tall, å få solgt seg ut kort tid etter. Kanskje derfor det stoppet opp med nye laptops ? lidenskapen for selskapet er blitt borte, av eller annen grunn ? Uansett greit når hun er helt borte, men dette vil bli stygt for kursen fremover. Og jo lengre tid de bruker på ny CEO, jo verre blir det. Det bør være en CEO utenfra, med mer eller mindre direkte tilgang for nye Laptop kontrakter “ny kunde” pga nettverk.

2 Likes

Gjerne til lav pris

Sandstad kan jo også være drit lei pensjonist tilværelsen og vil bygge en ny AI bedrift ?

Vi får håpe på knall tall i Q3 etterfulgt med innsidekjøp , er vel det som skal til for å snu trenden …

Fått plukket noe i dag på fallet, men holder fortsatt noe igjen. Kursreaksjonen virker for meg som en overreaksjon da det er er kjente inntekter som kommer. Får håpe at endringene i daglig ledelse ikke kommer på grunn av dårlige nyheter som skjuler seg under overflaten.

Om LD har vært en god CEO eller om fremtiden er lysere med ny ledelse blir vanskelig å si noe om, men jeg har fortsatt tro på det underliggende.

1 Like

Ingen anledning til verken å selge eller kjøpe før etter Q3. Stille periode. Resultater og evt noe mer innblikk i fremtiden (2026 ) enn vanlig på Q3 er viktigere enn innsidekjøp. Så lenge avtalene med Lenovo består, er det liten grunn til å frykte noen store negative overraskelser av økonomisk art. Relasjonen til Lenovo avhenger ikke av ex-CEO.
Etter alt “krøllet” skapt av ex-CEO, og med CFO-avgangen for 2 mndr siden, så forstår jeg godt at folk som har litt avstand til ELABS kort og godt kaster kortene. Fra slike ståsteder er det jo praktisk talt umulig å vite om det er svære lik i lasten eller ei, og da er det logisk å selge seg ut, uansett pris.

3 Likes

Men igjen, om det var oppdaget “lik i lasten” og det var grunn for avgangen til CEO og/eller CFO måtte jo styret gått ut å offentliggjort dette i en eller annen form. Jeg tror er veldig godt klare over sitt ansvar på dette., og jeg tror ikke vi får noen dårlige nyheter nå.
(Danielsen kan selvsagt dumpe resten av aksjene, men ikke noe utover det imho).

Jeg regner med du mener Larsen?

Neppe.