Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Teoretisk sett - for å ta worst-case - så kan det være at fremdriften med Lenovo ikke er like lys og enkel lenger som den kanskje har sett ut tidligere. At de holder igjen og/eller ser på andre alternativer. Uten at noen beslutning er fattet, da kan ikke styret gå ut med info, fordi det er ingen realitetsendringer. Det ville evt synes via svakere inntjening enn ventet fra Lenovo over tid. Videre kan det hende at det er blitt kroken på døren for de øvrige PC-relasjonene, eller er i ferd med å bli det. Heller ikke noe som åpenbart skal meldes, da det aldri er meldt at det er inngått kommersielle avtaler. Og så videre. Hva gjelder mobil, ser jeg vel liten sannsynlighet for noe “kluss”, selv i worst case. Evt konkurranse fra et-eller-annet som passerer patentjungelen til ELABS…virker lite sannsynlig. Poenget mitt var at for de som ikke kjenner selskapet noe særlig, er det umulig å gjette seg til risikoen for at noe skikkelig grums dukker opp, og da er det greit og kanskje også riktig å kaste noen eller alle kortene. Det er tross alt sendt ut iallefall 3 gule blinkende varsellys fra selskapet. CFO går, ex-CEO dumper halvparten av aksjene under et påskudd som neppe var helt sant, og så går ex-CEO på dagen. Salgssignal pga økt risiko? Åpenbart.

2 Likes

Er det et krav om at også vikar-sjefer skal kjøpe aksjer nå?

Det synes jeg. Hvis jeg hadde valgt å gå inn i en tilsvarende rolle i et selskap jeg hadde tro på, ville jeg da i hvert fall kjøpt for en mill eller to og ikke bare sendt ut en melding på LinkedIn som sikkert var skrevet av Chat GPT…

Det samme gjelder styreleder. Men dere ser jo hvorfor han ikke har kjøpt. Spm er hva planen hans er. For han liker å tjene penger.

Ja, du tenker alle, inkludert deg selv, sitter på en mill eller to, just in case de får seg en midlertidig CEO-jobb og må kjøpe noen aksjer?

1 Like

Jeg tenker at de som går inn i en rolle som midlertidig eller fast CEO i et børsnotert selskap burde ha en mill, ja. Vi snakker tross alt om norske kroner. Ikke USD.

Og vi snakker om å gå inn på ATL.

Og hvor kommer den millen fra?

Sorry, men dette blir for dumt. Som jeg skrev til deg i dag tidlig - jeg er åpen for å diskutere hva som helst, så lenge det er noe faktisk meningsbærende innhold å ta tak i. Men du sitter bare og rører. Da gidder jeg ikke. Jeg respekterer din rett til å si hva du ønsker, men der slutter også min toleranse for innholdsløst preik.

Men takk for at du har blitt en standing joke hva angår å etterlyse kjøp. DET skal du ha for.

Dersom beskrivelsen her stemmer, virker det vanskelig å forene med Lailas uttalelse om at hun forlater et selskap i god form med solide vekstutsikter. Det kan tyde på at bildet internt er mer sammensatt enn det som ble kommunisert.
«Solide vekstutsikter» Kan hun vel strengt talt ikke skrive i sin uttalelse om hun kjenner til store utfordringer i nær fremtid. Det er en fremtidsvurdering som kan påvirke hvordan investorer tolker selskapets utsikter.

Hvis dine bekymringer her skulle stemme er det etter min erfaring nok til å komme med en profit warning. Er det nok til å gi en CEO sparken, slik mange tror er tilfelle, så er det også mer enn nok til å sende en mer eller mindre presis PW.
Ellers så anser jeg at nedsiden nå er solid redusert, kurser langt nede på 8-tallet må være solid de-risked. Jeg kjøpte i hvert fall litt for noen kroner jeg hadde tilgjengelig :man_shrugging:

Men hvem vet, børsen er jo ikke så lett å spå og de har jo ikke akkurat markedet med seg heller om dagen…

2 Likes

Hei Dere.

Etter å ha vært med her i mange år nå, så var dette dråpen mhp at CEO går.
CEO er på en måte selskapet når det er så lite som nå.
Jeg har begynt å selge meg ned, og vil ha en mindre post her, beklager men får ikke solgt blokker :frowning:
Blir ikke aktuelt å øke her igjen, før hun er HELT ute, og de har funnet en CEO som har god track record og riktig nettverk. Selv om det blir et bra Q3, så stemmer ikke ordene helt med handlingene hennes ( de viser til dårligere Q eller stopp i vekst ). Og det er uansett handlingene som gjelder, og de sier at hun ikke lenger har tro på selskapet,så da deler jeg denne oppfatningen ( det har jo stoppet litt opp på laptop vertikalen). Og hvorfor skal en av grunnleggerne plutselig trekke seg ? og hvorfor selge i tillegg ? Spør deg selv, hvis du har brukt mange år på å bygge opp et selskap, hva skal til for at du plutselig trekker deg ?

Historisk sett er det i 90-95% av slike tilfeller,kommer hun nok til å kvitte seg med alle aksjene sine innen 6-12 måneder. Dette vil gruse kursen enda mer. Hvem vil kjøpe hennes rest blokk, når hun som en av grunnleggerne ikke har tro ? Hun må mest sannsynlig selge i det åpne marked, og når det er få kjøpere… dere vet hvordan dette vil påvirke kursen. Det vil mest sannsynlig dra den ned 20-50%, ihvertfall historisk sett ( ref. small cap /founder cut all ties ), og den nedturen hopper jeg av. Det pleier uansett å ta en 2-3 år med en god CEO,å få dette oppe å gå igjen, det har jeg ikke tålmodighet til lengre for dette selskapet.

Jeg beskrev også disse hendelsene ( Nedsalg,CFO;CEO) og rekkefølgen til Chatgpt. måtte humre litt,for den kommentaren her stemte bra med min oppfatning også:

So, your described order is among the worst-performing historical setups for a small-cap company’s stock price and investor confidence.

4 Likes

Samtidig finner enkelte her det betryggende at de med skin in the game (mye opsjoner og aksjer og incentiv til å få kursen opp) har dratt, mens midlertidig CEO og styreleder (og flere i styret) ikke har nevneverdig eierskap og nå styrer selskapet.

Interessant.

Å lese innlegget ditt er som et :facepunch: slag i trynet!
Samtidig litt godt å få dette slaget. Jeg har vært i denne askjen siden 2020 og alltid funnet unnskyldninger for Laila sine lovnader som ikke innfrir.
Akkurat nå ser jeg ikke lyset på noen år. Ja, et bra Q3 kan kansje styrke aksjen, men med såpass mye usikkerhet tror jeg Q3 drukner i støy.

Solgte en post når Lars meldte sin avgang, og det er jeg glad for nå. Men nå er resten av posten på nesten -40% og da er veien opp igjen lang og kommer nok en gang til å ta lang tid.

Personlig tror jeg ikke ny OEM er i nærheten. Da hadde ikke Laila solgt seg ned og sluttet (eller fått fyken). Den glansen ville hun stått i.

1 Like

Hun har trolig vært en leder som over tid har havnet i full klinsj med styret og egne ansatte. Blant annet fordi hun har opptrådt uheldig og gjort noen spektakulære nedsalg. Kan hende en svært dårlig personalleder som gründere ofte er. Dét og ikke businessen i seg selv tror jeg har vært utslagsgivende.

Skjønner godt at folk kaster kort. Selv om jeg ikke ville meldt eget salg av stort volum på åpent fora. For min egen del tror jeg det kan være bra å få inn ny CEO og rense huset når vi ser hvor krise det åpenbart har vært internt, lenge.

Styret og ledelse må utvise handlekraft og kjøp etter Q. Selskapet, avtalene og skalerbarheten består. For alt man vet er det en perfekt shitstorm før ting blir bedre. Det sagt har jeg også redusert, men vil følge med på utviklingen.

Nettopp

Og finne en ordentlig CEO (altså erstatte denne midlertidige CEOen)

1 Like

Etter Q3 vil ikke Laila være innsider. Hun har kun 2 mill aksjer. Om og når hun selger, antatt stykkevis og delt over tid, behøver ikke det merkes på kursen, og det har neppe særlig offentlig interesse '-- utover at noen “spesielt interesserte” av ukjente årsaker evt følger med på VPS. Om hun eier aksjer i selskapet eller ikke etter Q3, er meg knekkende likegyldig. Hun er 100% ute av selskapet fra torsdag for 2d siden og etter Q3 er hun kun passiv aksjonær (ute av innsidelistene). Ser ikke henne som et slags gjenferd som blir hengende over selskapet.

2 Likes

Laila er ikke gründer av Elliptic Labs (selv om hun kaller seg det). Det faller på sin egen urimelighet.

Elliptic Labs ble stiftet i 2006, Laila begynte i 2013.

2 Likes

Har lyst å tro på deg på den joviale måten du skriver på, men her ringer mine alarmklokker i hvert fall! Ingen varsler på et av de større forumene at de skal ut med blokker sånn at alle de anonymene kompisene dine kan front-runne deg. Den som tror det er rimelig naiv…
Etter å ha vært med i gamet noen år vet jeg at kyniske haier kommer i situasjoner som selskapet står i nå. For mange nå handler det om å kaste mest mulig bensin på “frykt-bålet”. Det ser vi i Elabs nå, og det så vi eksempelvis i Desert control for noen uker siden.

Vi kommer til å se flere ulike brukere de neste ukene advare og snakke ned selskapet etter beste evne for å få kursen lavest mulig. Ikke bare her, men også shareville og finansforum bl.a.

I Dsrt hadde vi en kynisk hai, av typen moderator-grisehai, som bombarderte ulike norske aksjeforum med advarsler og regnestykker( med falske tal) der utalt hensikt var å advare små-sparere. De som dessverre ble påvirket gikk glipp av 80% gevinst (pt.) på noen få uker etter emisjonen.

Poenget er ikke om aksjen går opp eller ned neste ukene. Poenget er å være svært kritisk til anonyme forum. Spesielt i situasjoner som Elabs er i nå. Og spesielt når noen skal være “snill”. Ingen gir vekk penger gratis.

Dette er en generell observasjon og henstilling. Ikke ta det personlig om jeg bommer på akkurat ditt innlegg VentureCap.

8 Likes

Vært med i Elabs i 5 år. Har vært turbulent, mye opp og ned. Tilliten har vært dårlig, mye på grunn av handlinger fra ledelsen og lovnader som ikke går i oppfyllelse.

Men har fortsatt trua. Er jeg dom, kanskje. Uansett på disse 5 årene er det først nå det begynner å løsne økonomisk sett. De har profitabel drift , som tilynelatende skal bli mer lønnsomt. At Laila og CFO’en reiser er jo selvsagt ikke tillitsvekkende, men om dette er en avgjørelse av styret, så må man stole på at det er gjort med en hensikt som gagner selskapet. De vil jo selvsagt at selskapet skal tjene penger. Jeg anbefaler ingen å kjøpe aksjer i selskapet, men jeg kommer til å beholde det jeg har. Har brent meg før på å selge i selskaper som det stormer rundt.

Fylte på nå ved denne nedgangen og har en god GAV nå. Men kommer ikke til å fylle på mer før jeg har fått tillitten tilbake.

Håper for alle som er investert i selskapet, at dette går oppover etterhvert. Pluss at ledelsen i selskapet klarer å bygge opp en solid tillitt etterhvert

5 Likes

Jeg har vel sagt det tidligere, men Laila var ikke en av grunnleggerne av selskapet. Selv om hun selv kalte seg gründer. Men som det meste ellers av det som kom ut av munnen hennes, var dette fullstendig feil.

1 Like

Kjenner du eller noen andre av dere den faktiske historien bak hvordan Elabs ble til og hvem det er som er gründerne?

Hun var ikke teknologigründer, men hun bygde selskapet kommersielt – slik Elon Musk gjorde i Tesla. Mange “gründere” kommer inn etter idéfasen og gjør teknologien til et marked. Uten Laila hadde ELABS trolig forblitt et lite FoU-selskap, ikke et børsnotert programvarefirma med internasjonale kunder. Samtidig er det fair å si at hun ikke lyktes fullt ut med den videre veksten, og kanskje burde gitt stafettpinnen videre tidligere – men hun la likevel grunnlaget for det ELABS er i dag.