Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

bilde

3 Likes

Nå fremhever du de som eier aksjer i selskapet, hva med å sette opp alle sammen, og vise hvem som eier av disse? Og har de som ikke eier aksjer i selskapet, har de begynt å kjøpe nå som Laila er borte ? Hvis de gjør det, så begynner jeg å helle mot din hypotese. De har også brukt lang tid på å ansette folk, de hadde 13 stillinger ute, og fortsatt ikke fylt alle. Ellers kan jeg ikke svare på COO spørsmålene du hadde, kanskje andre kan ?

Ps: Har ikke tatt hensyn til dagens info som kom.

Spørsmålene var i prinsippet av sokratisk art.

Noen tanker om nedgangen (-3%) selv med meldingen på omsetning for Q3. Det går trått :joy::see_no_evil:

Dette blir feil fremstilt, De omsatte for 28,5 mill i Q3 i 2024. Stor del av kontrakten på 55 mill skulle inn på Q3 25 og resten på Q4 25. Ihvertfall over halvparten, som vil tilsvare 27,5mill. Hvis de hadde NULL vekst for Q3, så blir det da 28,5+27,5 = 56 mill. Dvs at hadde det ikke vært for denne store kontrakten, så går aktiviteten NED. 42,3-27,5 = 15mill !!! Det er bidraget ifra de andre kontraktene !! Gjerne rett meg og jeg har feil, men Dvs MINDRE omsetning, hadde det ikke vært for engangsbeløpet ?

Jeg ville trodd dagens tall ville gi litt optimisme (kjøpte også litt ekstra som en trade - sukk), så jeg skjønner ikke dette og bør vel ta resten av dagen til å rydde i hagen før vinteren. :man_shrugging:

1 Like

Ingen andre kontrakter enn Lenovo i Q3. ifølge andre kvartalsrapporter så er fortsatt over halvparten av inntektene pr kvartal på minimums fee fra kontrakter. DVS run rate(Inntekter for salg over minimums fee) er maks 12 millioner. Mange har lagt inn run rate på 25 millioner i sine forventninger.

Endret: 2024 Q3 hadde to mobil kontrakter. eine fra Oppo som ikkje har lansert noko enda som eg har fått med meg.

Rydder i hagen hele året jeg :joy:

Inn noe under estimatene til PAS og SB1, mulig Q4 kan bli desto bedre avhengig av hvor stor del av milepælskronene som kommer inn der. Bra at de (fortsatt) har styr på kostnadene.

De ligger rundt 30 mill i utgifter hver gang, så det er bra. Men på Q4 vil det kanskje komme noe ekstra utgifter i forbindelse med alt dette tullet med Laila nå, noen som kjenner arb. kontrakten hennes ?

Samme her, men det skulle en holdt igjen. Tror ikke det var nedgang de forventet med denne meldingen.

Jeg hadde estimert ca 55 mill omsetning for dette Q3, hva hadde meglerhusene ? Kan jo forklare ytterligere fall, hvis de også var for positive.

De sa jo ved signering av denne kontrakten at kortsiktige inntektene ble forskjøvet som konsekvens av å gå over på ny kontrakt og at det over tid vil bli signifikant økning i inntektene. Tror det er smart å holde til q3 pres for å få alle detaljer av ledelsen

2 Likes

Elliptic Laboratories announced preliminary revenue for Q3’25 of NOK 42.3m and EBITDA of 12.7m. Well below our expectation at NOK 62m on revenue and EBITDA at 31m. The increase in revenue y/y (~50%) is said to mainly reflect revenue from the NOK 55m pre-commitment from Lenovo, guided to be realized mostly in Q3’25, though no precise split is given. This could imply that today’s miss is due to us simply assuming too much of other contract renewals in Q3’25 despite Q4 being the larger renewal quarter. The implied NOK 30m in opex is spot on our expectations, so this is purely a top-line miss. In total, clearly not a positive sign, but it’s too early to conclude on ‘25e without any commentary on what has happened.

SB1M: Earlier today, Elliptic Labs annouced preliminary 3Q25 figures - in response to the CEO stepping down. Indeed, revenues in 3Q25 landed at NOK42.3m, up 48% YoY and driven by the previously annouced contract with Lenovo (NOK55m minimum commitment contract with majority to be recognized in 3Q25). Revenues were some NOK5m below SB1M, but this is well within a normal deviation range in Elliptic Labs. Consequently, EBITDA landed at NOK12.7m, some NOK4m below SB1M and the company continue to show cost control. These two were the only preliminary figures that was presented in the stock exchange annoucement and hence, in the 3Q25 report (due 20th of November) we continue to be interested in 1) working capital development and hence, 2) quarter-end cash balance. As illustrated in the table below, we model working capital of NOK108m and a cash balance of NOK44m quarter-end. Nevertheless, we find the preliminary figures in line with expectations.

1 Like

The CEO is entitled to severance pay in the amount of three months’ base
salary upon termination of the employment. Other arrangements for
severance pay upon termination of employment by members of the
Executive Management will, if any, be set in conjunction with confidentiality
and non-compete clauses in each individual’s employment contract to
ensure that only limitations in the individual’s opportunity to obtain new
employment are compensated. Severance pay agreements shall in principle
include deduction for income received from other sources.

1 Like

Har drevet og jobbet med en modell de siste dagene, den er ganske så nøytral etter dagens melding. Hvis de klarer å skalere bedriften i 2026 og videre, så er det ikke sikkert den blir så mye blilligere enn nå. Men den er ikke dødsbillig akkurat nå heller da.

Men liker veldig godt at de åpner informasjonskranen sånn, så ser ikke helt hva som skal trigge at den ramler ned fra støtten den ligger og vaker på nå, men den er så illikvid at det blir veldig uforutsigbart.

Edit:
De som vil være sånn kan nå bare følge med på time- og kvarterchart og set om det plutselig kommer en kapitulering ned da, så kan det gå fint å ta en trade.

5 Likes

Jepps, særs god håndtering, og en nødvendig del av det som ser ut til å være en pågående rydding. Ikke minst gjør det at Sandstad kan møte på Pareto-konferansen i morgen med blikket rettet fremover, fremfor å skulle skyve uavklarte spørsmål om fortid inn i fremtid.

4 Likes

Må de fortsatt vente til Q3 nå som de har sluppet de store linjene?

1 Like

“… før offentliggjøring av pliktig finansiell rapportering etter den relevante markedsplassens regler eller norsk rett (MAR artikkel 19 nr. 11).”

Du må vente en uke, så er det fritt frem for argumenter om eventuell manglende money-where-mouth-is-tilnærming, ja.

Fra pressreleasen:

"Elliptic Laboratories announced preliminary revenue for Q3’25 of NOK 42.3m and EBITDA of 12.7m. Well below our expectation at NOK 62m on revenue and EBITDA at 31m. "

“Nevertheless, we find the preliminary figures in line with expectations.”

Dette får i hvert fell ikke jeg ihop.
Resultatet er ju helt ræve jæmørt med førventet, og merparten av omsettningen kommer fra en engångsbetalning. Man får knappt in noe på “driften”, hvis man har noen.

Det begynner å haste før Elabs at få inn nye kunder og/eller nye produkter som gir konstant kontantstørm.