Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Bør se på 12 mndr rullerende. Eneste som fungerer “mer eller mindre”.

2 Likes

Du skal virkelig lete lenge etter et større møkkaselskap.

1 Like

Ett lite tips.

I tider som dette så er det frykt og skremsel som råder.

Har man troa på teknologien og fremtiden, så skal man ikke bry seg om ulvene.

2 Likes

Som et angrepshelikopter, så tas børsforum med en god splasj med jetparafin.

1 Like

Hei Kjell, det var lenge siden. Har fortsatt troen på tech og fremtiden til Elabs, men slik det ser ut nå, så blir det alt for langt frem i tid for min del, de er laaangt utenfor senarioet jeg tegnet for mange år siden, og da kaster jeg inn handkle her. Men stikker innom nå og da, og hvis de skulle få på plass riktige folk og veksten blir sterkt økende, så kanskje de blir verdt å investere i igjen. Men nå har kursen gått så mye ned, og målene flyttet på flere ganger, at det skal godt gjøres at kursen her går over 19 de første årene. På bakgrunn av det som har skjedd her,så ser jeg for meg at veksten flater ut i 2026 om ikke det kommer et menneske i ledelsen,som tar mange grep og retter opp igjen. Lykke til Kjell og dere andre, har vært mye bra diskusjoner og mange har gravd frem mye bra opp igjennom.

2 Likes

Man må gjøre det man selv syns er best, det er sikkert.

Jeg har sittet årevis i Polight. Der har man blitt flink til å vente😉

Opplever det som en gavepakke å komme inn i Elabs på disse nivåene, selv om det bare er snakk om en bitteliten post.

Markedet handler mye om psykologi. Tenker selv at veien opp til 10-12 kroner er relativ kort.

Virker som ryddejobben har startet, så for nye investorer så burde denne prisingen være atraktiv.

4 Likes

Jeg tenker for egen del å gjøre opp status etter Q3 – ikke før. Vil høre litt mer først om ståa. Forhåpentligvis uten fluff.

3 Likes

Hvorfor mener du det? På grunn av at CEO blir sparket?

Objektivt sett er det ingenting som tyder på null vekst i 26. Elabs leveres på stadig flere telefoner og det er overveiende sannsynlig med flere i 26 enn i 25 som igjen vil ha flere enn 24.
Lenovo har gjort/skal gjør Elabs teknologien til «core technologi» i deres univers av ulike dingser. Elabs melder at det gir kortsiktige svinger i inntekter, men styrker langsiktig inntekter. Men du mener at dette er piss og at inntektene ikke kommer til å øke?
Min opplevelse av deg Venture er at du er i beste fall svært bias på den negative siden, og alt blir tolket i verste mening. Du var negativ til inntektene som ble presentert i dag, men du aner jo vitterlig ikke hva som ligger bak tallene. For meg fremstår det som at du ønsker å skape usikkerhet og et negativt sentiment.
Vi vet ikke fordeling av milestone inntekten, samtidig som at vi vet at Elabs er sårbar på enkelte kvartal da større inntekter kan komme rett før eller rett etter kvartal.

Utfordring til elabs er ikke at det er et møkka selskap (ref aksjekongen) for det er spennende

Men at sparere ser selskap som burde anses som long shot; regner det hjem som safe, plusser på alle nyheter og driver verdien til himmels

For at at kursen gruses skyldes ikke; realisering at det neppe kommer EN stor kontrakt som endrer alt (lenovo kunne blitt det, hvis marked cap hadde vært mer edruelig)

Eller at dammen neppe skal sprekke og at alle oem ikke plutselig skal oppdage tech som har blitt forsøkt å solgt i nesten 20 år

At “AirDrop killer” ikke betyr noen ting, da det finnes masse løsninger for å flytte filer fra et sted til et annet

Men at hun som har holdt korthus marked cap oppe har forlatt skuta. At Laila var verdt lønnen er helt tydelig

Interessant å se hvordan vinden har snudd,

Fortsatt feil priset, men begynner å nærme seg innvesterbar. For den kan bli enda mer feil priset og gå mange prosent på at ting roer seg og ledelsen “bygger tillit” Uten at det fundamentale har blitt noe bedrer, på lik linje som at det ikke har blitt noe verre

Du må nesten lese mine tidligere kommentarer/beregninger for dagen,så skjønner du hvorfor. Et tips kan være å spørre hvor mye av omsetningen til Q3, som kommer av denne kontrakten på 55 mill. Da får du nok bekreftet det igjen der. OG når Q4 kommer, så vet du jo hvor mye av de 55 mill som er igjen, så bare trekke ifra. Da får man det reelle løpende omsetningen, husk at de 55 mill er 1 gangs. og vi vet ikke ennå hva kontrakten vil gi av løpende omsetning. Så ja, med den varslede omsetningen på Q3 på kun 42 mill, ser det ut som at ting flater ut og i beste fall omsetningensmålet på 500mill blir forskjøvet langt frem i tid. Kanskje noe å stille spørsmål om på Q3, hvordan den nye temp ledelsen stiller seg til omsetningsmålet på 500mill. Det hjelper lite med at Lenovo kontrakten vil bidra til mer omsetning, hvis det ellers stopper opp/synker tilsvarende ellers i Elabs. Jo denne kontrakten har et stort potensiale til bidrag for Elabs,men da må de ikke miste de andre bidragene underveis. Ønsker ikke skape noe som helst, har ingen agenda med Elabs, er som sagt ferdig med selskapet, kommer ikke til å kjøpe meg inn igjen, selv om kursen blir 1 krone ( jammen da er de jo billig !! nei, det er selskapet det går på ikke kursen.). Det negative sentimentet har jo selskapet klart å lage selv, og det har klart å skape nok usikkerhet til at jeg etter mange år trekker meg. De kommer nok til å tjene penger, men de kommer ikke til å vokse som det er blitt fremstilt. Hvor lenge er du villig til å vente på at de skal nå 500mill ? 2 år ? 5 år ? 10år? For nye investorer, så kan nok dette selskapet være lovende, men for meg som har sittet en del år nå, så har det gått for lang tid,og det vil ta enda lengre tid før de kommer dit de skulle vært for lenge siden. Hjelper ikke om du får 100% fortjeneste heller, om det tar 20 år :laughing: :laughing: :laughing:

1 Like

Norske tech-selskaper. Der har du et godt investeringstips. Jesus.

Streak oppnådd! Dagens quote fra klagekongen.

Du mener det er noe positivt å si?

7-tallet! Tjohei som det går.

Alltid tegn på en god dag når du holder deg borte, men samtidig er det litt koselig når du smetter innom. Korte, kompakte oneliners. Perfekt for de med kort oppmerksomhetsspenn!

2 Likes

Rene IDEX dette her

IBUX, mener du? :pill:

Må sterkere midler til her…

Jeg er ambivalent selv nå, og skjønner godt at folk er skeptiske. Men det er heller ingenting som tilsier at alle kontraktene eller kundene bare er borte fordi CFO og CEO gikk. Det fundamentale står jo fortsatt – PC-siden er bare treigere enn mange hadde håpet.

Intel kan dessuten endre mye hvis det først begynner å slå inn. Der kan volum komme nesten automatisk via plattformen, ikke sånn én-og-én OEM-jobb.

Q3 er umulig å lese før vi vet hvor mye av de 55 mill som faktisk ligger der. Det meste som sies nå er egentlig bare gjetting i dårlig stemning.

Og ja, jeg ser at noen mener man trenger både Ibux og sterkere midler. Det får være. For min del handler alt nå om hva interim-CEO faktisk kommer med. Er han konkret, så kan dette snu ganske fort. Blir det bare vagt, så skjønner jeg helt greit at folk ser alt i svart. Jeg har vært all-in lenge, og jeg avskriver ikke caset før jeg har både tall og forklaring foran meg.

9 Likes

Einig med deg Steve.
Men dei fleste av oss er nok skuffet over lav omsetning i Q3, og at “Run-rate” er muligens under 10mill.
men eit viktig punkt er: Det var ingen mobil kontrakter i kvartalet for første gang på lenge.

Når vi ser tilbake på kontrakt 11.Juli for Lenovo, så har vi teksten:
“The change in licensing structure may defer the timing of certain near-term revenues from existing agreements, but significantly strengthens the long-term outlook for software deployment with the customer.”

Korleis den nye lisens strukturen er veit vi ikkje, men her har nok det vi ser på som “Run-rate” fra kontrakt Q4 24 blitt endret. Kanskje derfor Run-rate i Q3 er så lav. Mulig “Run-rate” fra Lenovo vil vere større enn tidligere fra Q1 2026.

Annet viktig punkt fra kontrakt 25.August:
“and underscores the customer’s commitment to deploying Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform™ more broadly across its next-generation commercial laptop portfolio”

Berre spekulasjon, men eg er positiv.
Min forventing er minimum 100Mill i 2026 fra Lenovo.

6 Likes