Jeg må si jeg liker fremtoningen hennes, i motsetning til en del tørrpinner der ute.
Ja i starten var det sjarmerende og fremoverlent. Men hun har gått høyt ut. Det ble lovet 500 mill bare på Lenovo. Det ble lovet en 2 pc produsent i fjor osv.
Men det kan hende det løsner totalt i 2025.
Litt typisk at når tolmodigheten renner ut så løsner det.
Tenker det er litt situasjonsbetinget hvordan det oppleves. Er ikke kult med glimt i øyet og masse hint når det ikke materialiserer seg. Samtidig har ting fra mid 2024 virkelig endret seg og dee begynner å levere på det de kommuniserer ut. Liker at de har "strømlinjeformet meldingene vedr. smarttelefon og nå oppgir antal planlagte enheter.
De som har skjedd sålangt i overganger desember/januar er helt kung.
At kursen ikke har reagert noe særlig er mildt sagt rart.
Som nevnt lenger oppe, så begynner ting virkelig å falle på plass. Man skal ikke se bortifra at på Lenovo Tech i høst kan lanseres laptops med 3 produkter fra Elabs. Så kommer det vel neste gen business laptops (uten AI) mars-mai?
Tenker nå at glimt i øyet er bare fint
Det har i det siste vært mye kritikk av Laila som fraværende. Nå viser hun seg hvertfall frem på fa.no
Dagens melding og dette intervjuet gjør noe med aksjen. Så langt har det vært «sell on news» Men kansje dette snur. Det kan se slik ut i dag
Må nesten 3vk til for at denne ikke minst skal holde seg på dagens kurs i lang tid. Hun lovte nesten gode årstall. Nå har jeg hatt denne aksjen i 4 år så kan jeg vel ha den i fire til.
Jeg har noen få aksjer igjen. Ja det virker som det løsner litt for de nå. Det som mangler er en pc produsent til. Evt samung mobiler.
Intet nytt fra ces om pc produsenter?
Nei, skal ikke være bitter, bare litt irritert. Har ikke tapt noe i elabs. Men har fulgt med lenge og vært inne tidligere tyngre.
Nei, ingenting nytt. Elabs bare aktuelle med lenovo der. Ikke noe konkret enn “at de jobber med andre aktører” fra CEO i morgendagens intervju på FA. En svært henrykt og engasjert CEO der, men slik har vi jo sett henne ofte før.
Får inntrykket av at ting begynner å løsne seg. 20 + 10 mobil modeller på kort tid.
Utvider samarbeidet med Lenovo og selskapet er rigget for vekst samt ingen tegn behov for frisk kapital.
Dagens prising er veldig lavt ut i fra potensialet og det de har fått til. Hvordan er det mulig å ha en IPO pris på 15 kr med bare Xiaomi mobil til å ha type 30/40% markedsandel på mobil og Lenovo til 11kr?
Hvis en større aktør vil inn, så vil det gå veldig fort oppover.
Helt forståelig at folk venter på bunnlinja nå og et positivt år, noe elabs aldri har hatt før.
Absolutt. Håper forøvrig de leverer det nå og at vi aldri trenger å se oss tilbake
Hva tenker folk om Q4? Finner én potensiell avtale som kan gi milepæl-inntekt: Elliptic Labs Signs New Expansion Contract with Existing PC Customer for more Laptops and, for the First Time, Accessories
Utover det var det mye mobil-meldinger
Noen som vil prøve seg på noen tall?
Det skal veldig lite til på kommende Q4, for at det blir profitt for 2024. De ligger nå med -1,75mill YTD ( 2024),og de ligger med en omsetning på 84,46mill YTD. Om de ikke omsetter for 1 kroner mer i år (2024) altså 0 kroner i Q4. så ha de en vekst på 21 %. Laila har jo hintet at 2024 ble bedre enn 2023. 2023 hadde 30% vekst.
Slik jeg forstår det, så ligger det an til at omsetningen for Q3 blir slått av Q4 dvs over 28mill. DE trenger kun en omsetning på totalt 90,5 mill for å klare 30% vekst. Dvs omsetning for Q4 = 6mill, det skjer ikke.
Det vil bli over 30% vekst,om det stemmer at Q3 (28mill ) blir slått av Q4 og 84,46+28 = Minst 112,5mill for 2024, og da er vi oppe i en vekst totalt for 2024 på HELE 61,5 % om jeg regnet riktig her nå.
Jeg prøvde å finne salgsstall for den forrige modellen til Xiaomi sin foregående modell, men fant ikke noen fornuftig kilde på det. Har noen en idé om salgstall for disse modellene som et eksempel på hva Elabs kan tjene på en ny kontrakt som dette?
NB Det jeg fant var at modell Turbo 4 hadde solgt 220 % mer enn forgjengeren i løpet av den første uken i salg etter 2.1.24 som tydeligvis var launch date. Men uten en referanse på salgstall blir jo ikke det så mye kjøtt på benet av det heller
Litt over 1 mill i kvartalet den lanseres og deretter nedadgående. Under 700k i kvartal to vil jeg tippe
Turbo 3 altså
Svært forenklet lek med tall vedr Smartphones:
NB tallene nedenfor gjelder kontraktsinngåelser per kalenderår og ikke launch, som kommer med etterslep, særlig for de store kontraktene.
2023 22 modeller, ca 32 mill inntekter
2024 66 modeller, ca 50+ mill inntekter? Signalisert ca 50/50 i 2024 så sent som i nov.
2025 Opp mot 100 modeller (kanskje optimistisk? 30 er på plass alt), ca 75 mill inntekter – eller kanskje mer dersom etterslepet fra 2024 kicker inn her…hvis ikke mye tatt ut up-front – og hvis up-front fortsetter å bli en større del av kontraktene?
Vanskelig å vite levetiden på en modell fra launch til svært lavt salg.
Periodisering endres over tid ved overgang fra antatt lite up-front i 2023 og H1-24 til økende mot slutten av 2024.
Stort sprik i antall forventet solgte enheter per modell.
Hvis snittpris ca NOK 5 per modell, vil “Xioami Turbo 3” ved f.eks. 3 mill solgte enheter første 12 mndr, gi mNOK 1.5 i samlet (salg + upfront). (Up-front skal også gi rabatter).
HVIS kun 1 års levetid med salg av betydning, vil snittsalg kanskje være rundt 1 mNOK per modell.
Så har du Redmi Note 13 og 13 Pro etc… 13 har over 4 mill i kvartalet, gjerne flere kvartal. 13 Pro over 2 mill i kvartalet, også over et par kvartaler.
Redmi 13C og Redmi A er enda høyere, 13C kan ha opp mot og over 7-8 mill i et kvartal. Low price, high volume. Ala et par Samsung Galaxy A
På tide å få på plass galaxy også nå da så kan selskapet driftes på telefon inntekter og så kan vi aksjonærer få alt over