Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Pr. enhet som vist her, så er nok mobil avtalene x10 ganger mindre verdt enn PC/laptop. Nå det er sagt, så kan det forekomme at mobilavtale er mer verdt enn pc/laptop-avtale. Tenker da spesielt på “upfront” delen av avtalene ( ny kontrakt ). ett produkt som har f.eks veldig høye salgstall og det forventes lignende for neste versjon, kan knuse et laptop produkt mhp upfront. Men markedet tolker stort sett mobilavtalene som små i forhold til laptop/pc, hvis vi ser tilbake i tid. Mhp pr. mob. solgt ( shipped delen av avtalene ) er det nok rundt 0,5 kroner en plass, og for Pc/laptop, blir det da rundt 5 nok,- en plass. Laila har jo sagt tidligere at Lenovo alene er nok til at Elabs kommer over målet på 500mill i omsetning, det er jo et lite hint til hva de tar pr. enhet. Mener det ble sagt for ca 1 år siden, om jeg husker rett.

1 Like

Om du ser på utregningene mente han nok 0,5 :slight_smile:

Nei, typo. 50 øre. Som brukt i kalkyle … 3 mill.enheter gir 1.5mill i inntekter.
En annen sak er at jeg tror Elabs har redusert enhetsprisen på mobil en god del ved høye volumer. Noen av volumene fra @Babbai kan tyde på det.

Imponerende salgsteknikk.

Når du ser på listene er det mange insutusjoner som selger den ene dagen og kjøper den andre dagen. Da får de presset prisene ned og tjener en god del penger. Slik har det vært lenge i denne aksjen.

Men det ser ikke ut som CES gjorde det helt store utslaget i år heller. Ikke at det var store nyheter, men de fikk jo vist seg frem.

Var da noen veldig store volum som skulle ut i dag. Lurer på hva som fikk folk til å selge her.

Lukter høye CES-forventninger …?

https://www.lenovo.com/gb/en/p/laptops/yoga/yoga-slim-series/lenovo-yoga-slim-7i-aura-edition-gen-10-14-inch-intel/83jxcto1wwgb3
https://www.lenovo.com/gb/en/p/laptops/yoga/yoga-2-in-1-series/yoga-9i-2-in-1-gen-10-aura-edition-14-inch-intel/83lccto1wwgb1

Jeg tror ikke disse to maskinene har blitt nevnt før?
Det har ihvertfall kommet to nye maskiner med seamless ila CES, utenom de to X9-14 og X9-15.
Det virker som det kun er seamless i disse maskinene.

Noe annet som er litt interessant er å se på er de nye TAB modellene som kom fra Lenovo. Jeg som kun er ukritisk full av håp, eller ser det litt ut som om Elabs kunne vært en del av disse smart connect løsningen på et vis, evt bidratt i fremtiden? Det som gjør at jeg er litt kritisk er at for at det skal kunne fungere/være elabs er du avhengig at Pc’en også har seamless.

https://www.lenovo.com/gb/en/p/tablets/android-tablets/lenovo-tab-series/lenovo-idea-tab-pro/len103l0026
https://www.lenovo.com/gb/en/p/tablets/android-tablets/lenovo-tab-series/lenovo-yoga-tab-plus/len103y0001

Lukter mest idiottrading.

Hei, så litt over og dette er ikke Elabs i nettbrettene, dette er en app basert software. Hadde det vært elabs er det rart at vi ikke har fått noen børsmelding siden selve løsningen ble lansert av Lenovo og motorola. Skulle ønske det var elabs sin løsning. En ting jeg ikke liker er at de har tatt stor inspirasjon fra elabs og kopiert funksjonalitet ved å utvikle egen app de skal ha i alle egne enheter…

1 Like

Ble vel sluppet med Motorola så langt tilbake som februar i fjor og «kun» tilgjengelig via Google Play Store / Android. Virker uansett tydelig at det er Smart Share (Unison / kryssplattform) de satser på for PC fremover som en Hero Feature.

Ikke første gang vi ser dette i Elabs. Kjøpspresset er ikke tilstede og da kan denne fint trades ned.

Her er siste tids trading fra Morgen Stanley i Elabs… Ikke så store poster dette, men flere andre gjør det samme.

Vet du hva konkret denne appen gjør ?
Må man kjøpe den utenom produktet ? evt hva koster den ?
Har den bedre funksjonalitet enn Elabs sin løsning ?

Tenker du denne Appen slår ut Elabs løsning ? Som bedre og billigere ?

Tror ikke du skal være redd for Elabs sin løsning forsvinner ut dørene.
Jeg regner med grunnen til at det er en annerledes løsning er at nettbrettene blir levert med Snapdragon + Android. Smart Share på Aura er ett sammarbeid mellom Lenovo, Intel og Elabs og leveres på Intel Ultra.

Det er jo ikke noe i veien for Elabs kan levere på nettbrett løsningen, men i dette tilfelle ikke helt samme gate.
Om nettbrett potensielt er en del av consumer kontrakten mellom lenovo og elabs er jeg ikke sikker på.
Nettbrettene shippes i morgen, men tror ikke vi skal holde pusten på denne.

1 Like

Nei, var ikke ment som at jeg trodde at dette var seamless/Elabs på nåværende tidspunkt.

Men hvis Lenovo ønsker å satse på et økosystem rundt maskinene sine er det behov for begge deler slik jeg ser det.
Seamless for connection når enhetene er i nærheten av hverandre, smartconnenct som overordnet system eller sammenkobling av alt, selv når de ikke er i nærheten. Ser på det mer som en slags form for komplimenterende løsninger.

Men hadde selvfølgelig også et håp at det kunne være noe ELABS tech i det, da det er ligger i nærheten av det de jobber med.

Tidligere på dagen viste nye tall fra analysefirmaet Canalys at Apple mister markedsandeler i Kina. Nå er det konkurrenter som Huawei og Vivo som er størst.

Selskapet hadde sitt største årlige salgsfall noensinne i Kina, med en nedgang på 17 prosent i smarttelefonleveranser i 2024, ifølge analysefirmaet.

Edit:
Fra Reuters…

Among the top five vendors, mostly budget-focused Xiaomi (1810.HK), opens new tab posted the strongest growth with a 29% increase in fourth-quarter shipments, while Oppo and Vivo recorded gains of 18% and 14% respectively, according to the Canalys data.

Annual shipments of smartphones in China in 2024 increased 4% year-on-year to 285 million units.

13 Likes

Noget nyhetstørke fra Elabs om dagen … Men i det minste fint å se en god trend for Elabs-kunder i oppdaterte salgstall , kombinert med Lenovos økning i den andre vertikalen.

Det er kvartalstallene som gjelder og CEO så ut til å se frem til å legge frem tallene i siste intervju med FA.

1 Like

Er det ikke Q4 rapport snart?

Jo, 27.februar👍

2 Likes