Blir litt spennende å se hva Weidemann, Kongslie og Bjørnsen kommer med av tall nå.
Skal bli spennende om de fortsatt får info andre ikke får slik at de treffer 100%
Jaja, ingen kjøp fra styreleder i går. Da styres det vel videre nedover.
Endelig har laila begynt å måke ut idag
kilde ?
Høy omsetning. 200.000 aksjer på 8min.
Nærmer oss 6-tallet nå…
Spent på hvor bunnløs aksjen er…
ser ut som hun måker ut idag
Om de kommer med tall som avviker ifra rundt 10% vekst, så kommer de til å bomme. Se Q3, der gikk Ledelsen ut og sa at hvis at/om at så vil det bli tosifret vekst. Konklusjon, den vil komme på rundt 10% for 2025. ELENDIG.
Kostelig at ny CEO er 1+ krone i minus på under ett døgn. Takk ellers til alle tidligere eiere for høyt nivå i tråd og berikelse. ATL på alle måter.
/s
Jeg skjønner ikke helt hvorfor syntes det er så bekmørkt. De har signert en fantastisk kontrakt med Lenovo og integreres dypt hos dem fremover. Det var alt varslet forskyvninger av inntekter, men de skal betydelig opp på sikt. Så har de meget spennende partnerskap med intel, som burde være argument for at flere pc leverandører gjør en ny vurdering av teknologien. De har ikke mistet noen kunder meg bekjent? Hvertfall ikke av noe spesiell størrelse. Caset har tatt mye lengre tid enn man håpet, men kommentarer som at selskapet ikke er verdt noe blir for dumt.
Det de sier nå er jo ganske rett fram; 11 % så langt i år, og resten av veksten står og faller på et sterkt Q4. Det er ikke umulig, men heller ikke noe man kan ta for gitt. Den strategiske gjennomgangen virker også nødvendig – modellen har vært for tung på milestones og for lite stabil på royalties.
Det positive er at fundamentet fortsatt er der; mange modeller ute, gode OEM-relasjoner og en teknologi som faktisk brukes. Ny ledelse virker ryddigere og mer nøktern, og det trengs. Jeg skjønner godt at mange er drittlei og hopper av etter så mange år med mas. Selv holder jeg bare i et lite halmstrå om at fundamentet kan gi noe på sikt.
Korte svaret er : Risk & Tid.
Håpløst hvordan styreleder har rotet dette til. Dere skjønner jo hvorfor han ikke kjøper.
Og ny ledelse er bare et spill for galleriet som følger et planlagt script. Tipper det var mye AI involvert.
Hvorfor bryr man seg så mye om yoy veskst i år? Er fremtidig inntekt fra lenovo avtalen som betyr noe. Den kontrakten er såvidt i gang. Så er det ny OEM som må løfte caset på mellom lang sikt, der avtalene med Intel er utrolig viktige. Ønsker man stabile kvartaler med inntekt så kjøp akerBP. Kan ikke tenkte ett kvartal frem i ett selskap som elabs
Reflekterer litt nå selv. Prøver å unngå se på aksjekurser 24/7 og har en gigantisk post her. Gav på 9,24 så sitter selv med store urealiserte tap. Tror grunnen til at kursen raser såpass er at tilliten til at fremtiden ser så bra ut som du nevner med inngåtte kontrakter nettop skyldes at aksjonærene ikke tror de kontraktene er så bra som de ble fremlyst om.
Så noe annet negativt er at de annonserer å endre strategi etc uten noe konkret, er en form for nederlag. At ting ikke har fungert som planlagt, iht strategi. Dette synes jeg er faktum.
Enda er jeg investert, uten noe salg.
Mulig oppside er fremtiden som du påpeker, men basert på Q3 høres det jo ikke lyst ut, derav kommer den flukten vi har sett.
Mine refleksjoner er at Elabs har solgt seg selv for billig historisk sett. Hvis du har en langsiktig rammeavtale med verdens ledende pc leverandør bredt inn i porteføljen deres neste år, men samtidig må revurdere strategien, da er det noe galt.
Oppside: antall enheter shippa er opp, de fleste av disse var enda under minimum commitment avtaler derav ser vi ikke veksten i tallene. Igjen mulig tegn på at vi har solgt oss for billig.
Eventuelt kan disse avta og vi kan se sterk vekst i 2026.
Hvis kontraktene er solide kan 2026 snu det hele og vi kan se en rebound.
Håper dette ga litt innsikt i faktum bak aksjonærflukten.
De har pratet og pratet i 5 år. Hva de varsler om nå betyr ingenting. Det ende som teller er penger inn på konto. Alt ellers er vås og svada.
Finns enskilde som synes annorledes, men se på kursen, så ser du hvordan det store flertalet ser på selskapet.
Jeg har kursmål på 1 kr på Elabs. Laila skal vel ut med mange millioner av aksjer.
De vil få ca 14 mill ifra denne kontrakten på 55 mill i Q4. Dvs omsetning på ca 22 mill mindre enn Q3, og de gikk kun 3,7 mill i pluss der. Tror du virkelig at de vil ha profitt på Q4 ? Mhp omsetningvekst, så stemmer det med 11% YTD, så den vil nok bli mer enn jeg sa, husket feil. Uansett Langt lavere enn forespeilet tidligere, og langt dårligere mhp nå mid term goals.
Hun klarer fint å få dem ut ila noen få dager, hun har kun 2 mill aksjer igjen. allerede omsatt for 600K aksjer i dag.
Har gjort eit litt matte for pay-as-you-go for Lenovo. Basert på usikre tall.
Eg er inverstert i Elliptic, så eg har naturlig ein positiv vinkling.
Talla er basert på 2022 kontrakt har omtrent all revenue for 2022. Seamless og Presence har samme fee, for alle år.
Lifetime revenue er kalkulert på graph fra Q3 2025 presentasjon, som viser 50% ekstra inntekter som pay-as-you-go. Då må grafen vere riktig, Elabs har berre fjerna talla.
Konklusjonen er lav pay-as-you-go for 2025, enorm økning for 2026.
Revenue Lenovo 2026 Pay-as-you-go: 39,3 Mill
Tallet inkluderer 5,5 mill fra 2025 kontrakt, som egentlig ikkje er pay-as-you-go.
Selv om talla mine er veldig feil, skal pay-as-you-go vere en del høgere i 2026 basert på kraftig økning i lanseringer. Det som kan ødelegge reknestykket er om Seamless license fee er lavere enn Presence.