Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Ser at jeg har tråkket på såre tær her for noen timer siden og et innlegg med en hypotese er blitt “flagget av samfunnet”. Da antagelig av en med såre tær. Om noe så indikerer vel dette at hypotesen kanskje traff altfor bra.
Da sier jeg takk for meg her. Skal kanskje engasjere meg via discord, har forøvrig vært innom der jevnlig. Saklighet som det var her for noe tid siden.

10 Likes

En ting som sikkert var åpenbart for dere, men som for meg nå er 100 % bekreftet mer eller mindre er at ledelsen og ansatte i elliptic labs følger med på dette forumet, og sikkert også nordnet. Så da er det verdifullt at vi fortsetter å skrive her, tenker jeg, fordi selskapet får direkte innblikk i investorenes syn
Jeg håper den nye ledelsen kan forhandle frem bedre avtaler fremover. Særlig at milepælsinntektene kun blir knyttet til tid brukt på å få produktet klart (utviklingskostnader), og ikke at det også representerer et visst nivå av antall enheter solgt. Lenovo bør jobbe med elliptic labs som en strategisk partner (ikke bare kunde) som er innovativ. Det er ikke lett å være innovativ hvis de bare får smuler i inntekter (modellen de har nå er sårbar). Den bringer med seg masse distraherende usikkerheter.

De bør ta en prat med Lenovos ledelse og argumentere for en mer robust avtale som gjør dem i stand til å ta lenovo til nye høyder de neste 5-10 årene. Klarer CEO å få til dette, har han lagt et trygt grunnlag for videre arbeid.

Hvordan lykkes man i noe som helst når man er flere? Jo, sammenfallende interesser. Der kan dialogen starte.
To aktører lykkes best når insentuvene deres er godt tilpasset hverandre.

Min oppfordring til ledelsen er at de:

styrker dialogen med lenovo

selger inn sin strategiske verdi

sikrer bedre avtaler for både teknologi og økonomi

5 Likes

Forresten noen her som kan forklare forskjellen mellom smart share løsningen til elabs (fildeling android til iphone og motsatt) og det som google nylig har annonsert? Google fikk mye pressedekning for dette, og det ble beskrevet som unikt og aldri vært mulig før.

Ganske interessant den sliden som viste akkumulering av cash! Der kommer det frem at det tok ca. 2 år fra kontrakten til denne modellen å komme inn i pay-as-you-go modus.

Slik jeg forstår dette så betyr det at omsetning bokføres ved milepælen, men at faktureringen først gjøres basert på løpende salg. Dette skaper en enorm treghet med å få inn pengene.
Men det betyr også at omsetning fra salg over milepælen først kommer ca. 2 år etter kontrakt /milepæl. Med andre ord er det først i disse dager at kontrakten fra 2023 begynner å gi en økning i løpende inntekter.

Jeg var klar over at det var en treghet her, men det er faktisk drøyere enn jeg først antok. Har tidligere forsøkt å sette opp en oversikt over cashgerering basert på endringer i accounts receivables. Da kom jeg til 2-4 kvartaler, men det er altså mer.

Det positive med dette er at vi vil få en økning i inntekter fra økt antall modeller de siste årene. PS, Laila var tydelig på at seamless sensoren hadde et «litt» høyere prispunkt enn HPD

Kan det være at Laila´s strategi mhp kontrakter, ihvertfall tidligere ødelagte omsetningen til Elabs eller de gikk glipp av mye penger. En ny smarttelefon, kan bli trukket/erstattet av en ny modell ila helt ned i 1 år. Det vil jo bety at Pay as you go modus aldri ble oppnådd, hvis 2 år er den typiske tiden det tar i ditt eksempel. Eksempelvis:

Salgsstart var 29. januar 2021 for S21, S21+ og S21 Ultra
S21, S21+ og S21 Ultra «discontinued» 25. februar 2022.

2 Likes

Jeg refererte kun til laptops i det jeg skrev over. Om det også gjelder mobil vet jeg ikke.

Eg og vart litt overraska over dette i Q3 rapporten. Som ceo sa i presentasjonen så er dei på veg til å redusere minimum commitment, som då vil øke pay-as-you-go. Dette er nok allerede starta. Basert på mine kalkulasjons vil 2023 kontrakt starte pay-as-you-go i dette kvartalet. På denne kontrakten var minimum commitment stor i forhold til lanseringer, så er ikkje mykje omsetning igjen(ca 9,5mill). 2024 kontrakten derimot tar mange lanseringer sammenliknet med minimum commitment, pay as you go her kan starte allerede Q1 2026(min 30mill pay as you go). Pga munnbind på nye kontrakter, veit vi ikkje når overgangen fra 2024/2025 skjer. Så litt vanskelig å beregne antall lanseringer til slutt. Dei 6 nye presence sensorene i okt er eg ikkje sikker på om er 2024 eller 2025 kontrakt. Dette har mykje å sei for forventet Psy as you go fra 2024 kontrakten. (Øker inntekt i 2026 med ca 10mill)

Mulig livssyklusen til mobil kontrakter er mindre enn laptop. Men salget slutter ikkje før leverandør fjerner det fra markedet. Det er nok minst 1år etter nyere modell er lansert. Om min commitment er større enn faktisk salg har elliptic fått gratis penger. Tviler på det skjer. Fordelingen mellom min commitment og Pay as you go for mobiler har eg ingen utrekninger på.

blir vanskelig for elabs å selge seamless når stadig mer kommer innebygd i android og windows. Ser til at det rulles ut til alle android telefoner

1 Like

Inneholder ikke seamless (produkte) flere use case hvor tap to share (filoverføring) bare er ett use case?

Det er vel det jeg prøvd å fremhålle. Elabs må få frem nya produkter. De har antingen sovit i timen, eller helt enkelt av andra grunner ikke lykkets selge inn dette. Samtidlig har potentielle kunder utviklet egne løsninger.

kan ikke erindrer at de har vist noe annet en fil deling🤔 Og frem til intel la ned satsingen var ikke use case engang at de stod for delingen, men det initiert unison - som gjorde det “tunge” løfte

Kanskje produktutviklerene henger etter i timen?

Ups, en av de er visst blitt CEO nå.

Ja, mener at for eks dette med tilbehør som mus, hodetelefoner, tastatur etc (tilknytning) er del av seamless. Overføring av filer er et annet use case, også del av seamless-produktet.

1 Like

Hvis elliptic labs bare har stått for ‘convenience’ delen av løsningen, altså brukervennligheten, så trenger ikke det å være så krise at flere har utviklet løsninger. Har sett litt på ulike videoer av de og det er litt klikk her og der, sett denne tillatelsen etc. Det ligger vel egentlig i produktnavnet ‘seamless’ man ønsker at ting skal flyte uten for mye forhåndsarbeid. Mennesker er late, mange hopper for eksempel over en video om den krever at man må snu mobilen i vannrett tilstand.

En fordel de har er at de kan tilby flere produkter gjennom Intel. De kan f.eks tilby gratis/redusert pris på andre teknologier. For eksempel position sensor, HPD og etc.

Det ble kommunisert på presentasjonen sist at man kan tilby flere løsninger for en lavere pris gjennom kaffemaskin/kapsler eksemplet.

Skjønte ikke eksempelet til CEO der, hva er relevansen mot elliptic labs?

Han brukte den metaforen om at man kan tilby flere produkter til en lavere pris. Nesten på slutten av presentasjonen før QA

Lavere minimum commitment. Høgere pay as you go. Er min tolkning

mennesker er late, men google sin fast pair og ms swift pair gjør blutooth allerede veldig lett å bruke. Hvor ofte er det enn kobler til nye hodetelefoner, mus etc uansett? første gang man kjøper det

hdp, position og alt det vil få / har sterk konkurasne fra wifi sensing.

særlig siden de nå har fått på plass en standard

1 Like