Føles nesten som mørk humor, men husker da Laila sa air killer istedet for airdrop killer på den presentasjonen i fjor høst. Hun hadde så dårlig flyt i talemåten sin at jeg faktisk enkelte ganger lurte på hvordan hun egentlig fikk disse avtalene. For ikke å snakke om at hun kalte Holmøy for Hølmøy i alle presentasjoner.
Merker meg at interim ceo har bedre flyt i talen.
Skjønner veldig godt følelsen din – det har vært en brutal reise for de som har sittet lenge i ELABS. Når man har tapt mye over flere år og hypen ikke materialiserer seg slik man ble forespeilet, så er det helt naturlig å si “nå er det nok”.
Men jeg er likevel nysgjerrig på én ting: Hvis du mener bunnen ikke er nådd – hva er det som tilsier at vi skal videre ned herfra? Er det fordi du mener de fundamentale forholdene er så svake akkurat nå, eller fordi du tror sjansen for nye avtaler faktisk er veldig liten?
Markedet priser i dag ELABS som om selskapet knapt har en fremtid, og det er et ganske dramatisk premiss. Det kan godt hende du får rett, men jeg prøver bare å forstå hvilke konkrete faktorer du mener peker mot at dette skal enda lavere.
Uansett – respekterer valget ditt. Det er tøft å ta et tap og gå videre når magefølelsen sier det er riktig. Håper du får bedre avkastning andre steder, og kanskje ser vi deg tilbake om ELABS faktisk leverer noe fremover.
Har det det då?
Selskapet selve har jo problem at førklare hvordan man tenker seg fremtiden og enn mindre hvordan man skal realisere dette.
Men: Nå har vi ny CEO. Han må få litt tid på seg. Mulig han har noen bra idéer? Han kommer jo fra produktsiden så han har nok litt annen syn på saker å ting.
Sitter man med store beløp i aksjen så kjønner jeg at man selger.
Har man lite, men med førlust, kan man like gjerne avvakte å se om det kommer noen nye fræche idéer.
Ikke meg du spør, men jeg tror veldig mange selger på basis av psykologi, det kan være svært ubehagelig å ha en aksje som går såpass mye ned og med et rimelig spektakulært bakteppe med en ceo som får fyken og en cfo som tar hatten sin og går. Sånn sett er det mulig å rasjonalisere salg også. Særlig med tanke på salgene ex ceo gjorde.
Etter at hun fikk sparken så:
500 mill-målet fjernet helt
Ingen guiding selv når det bare er nærmest en kort julemåned igjen, sier meg at det er usikre faktorer hos ledelsen også.
Hele 55 mill summen som skulle komme på h2 gjør ikke det likevel noe ex ceo sa skulle gjøre
Ingenting nye pc kunder snart fire år etter signering
Begynte å selge ned rett før Laila forsvant. Allerede da følte jeg at mye av sentimentet var borte.
Var litt lei av alle «avtaler» med OEMs og chipsprodusenter som ikke materialiserer seg.
Så kom tallene for Q3. Da fulgte jeg nøye med på diskusjonene her og konkluderte med at dette ser ikke bra ut for fremtiden på mellomlang sikt. Jeg frykter de har inngått for dårlige avtaler og får knapper og glansbilder som betaling.
En tanke som har slått meg (kun spekulasjon) er at Laila for enhver pris ville ha denne avtalen med Lenovo (ble prisen for dårlig?). Det satt henne i et pent lys og hun kunne sole seg i glansen, helt til sola bokstavelig talt gikk ned. Jeg hadde stor tiltro til Laila i starten, men ting ble værre og værre.
Vet hun nå er ute av selskapet, men er redd de som sitter igjen har en formidabel oppgave med å få skuta på riktig kjøl igjen. Vi aner ikke hvordan selskapet er styrt de siste årene. Har hun vært enerådende. Kan være derfor Lars forsvant. Han så kansje hvilken vei dette gikk?
Oppsummert er det alt for mange ubesvarte spørsmål.
Jeg leser på Nordnet forumet at folk nå mener aksjen har bunnet ut og at nå burde man kansje kjøpe… Vår tidligere bidragsyter @Barcelona1986 har svaret dem ut på en god måte. «Don’t cath a falling knife»
Har et spørmål jeg fremdeles ikke har fått svaret på. Hvorfor klarer de ikke å materialisere inn hos flere OEMs? Det må være en årsak!
Syntes du 680 millioner er så lite for et selskap som er et godt stykke unna break even? Greit at software har veldig liten marginal kost, så det burde være mulig å komme i profitt. Men selv om skulle få 30m på bunnlinjen er payback over 20 år
Godt stykke unna break even? Høh?
Blir spennende på se hvor cowboy-Laila ender opp. Ifølge henne selv på LinkedIn er hun fortsatt ceo i elabs. Hun kommer i hvert fall aldri til å jobbe for et selskap på Oslo Børs igjen.
Laila er en snart 60 år gammel dame som har solgt aksjer for 45 millioner kr de siste 4 årene i tillegg til at hun har aksjer for over 12 millioner kr igjen.
Hun er sikkert i Florida nå og nyter en ferskpresset appelsinjuice i et basseng.
Blir nok ikke noe ny ceo jobb og tviler på at hun vil ha det. Hun får sikkert noen nye styreplasser
Bra noen kom godt ut av dette.
Ps: Indikatorer, RSI: 22,43 (204 av 207)
Hvilken handelsdag er det vi ser på listene som kom i går? 20. nov da det ble handlet over 1.17 mill aksjer i følge Nordnet?
På listene ser vi kun rundt 500k aksjer. Og det meste er fra JPM og State Street Bank. Hvem tror vi står bak her, er det aksjonærer/noen som har formue i utlandet? Basert på handelsmønsteret, er disse involvert i short tror dere?
Vi ser i hvert fall ikke at Laila solgte mer på disse listene. Vi ser heller ikke at DNB solgte (som noen pønsket i). Egentlig er det overraskende få som selger og kjøper.
Skal være 20. nov ja. Kursen fikk jo en enda større drop på Fredagen, spennende å høre/se om noen eventuelt solgte da. Dersom ikke, er det sånn sett veldig positivt i en mørk tid.
Er vel bare hagbart og n1 som har solgt seg ut.
Har tro på småsparerpanikk. Det er kun et lederskifte. Ingenting fundamentalt er endret - bare flokken som tolker seg til fant.
På min liste viser selgersiden ca 700k aksjer med aktører som har solgt over 10k. Resten er nok for det meste intradag-trading. Noen solgte nok tidlig og fikk tilbake senere på dagen på lave kurser. Om det er negativt eller positivt at ikke kjeltringen er på selgersiden er ikke godt å si.
Om dette koker ned til at det er småsparere som selger i panikk, SL og tvang så kan denne snu oppver igjen allerede i dag.
Hva mange aksjer kan man eie, for å defineres som en småsparer ?
Noe Fundamentalt er jo endret her, og det er flere lederskifter som er gjort. Vil jo si at et selskap i vekst, som viser sterke indikasjoner på det motsatte, er noe fundamentalt endret, eller ?
De trekker jo fokuset mot andre ting enn det fundamentale så det vet vi ikke.
USIKKERHET, USIKKERHET, USIKKERHET (minner litt om BELIGGENHET kanskje…). Er det noe aksjemarkedet hater så er det usikkerhet. Men det gir selvsagt også muligheter. Jeg vil jo anta at det som er litt sikkert i all usikkerheten, er at vi vil få nedgraderinger. Bl.a. fra PAS. Så er det vel ikke stor usikkerhet rundt at den famøse guidingen til kjeltringen blir tatt bort. Det er mer spenning rundt strategiendringen som de har sagt skal komme. Og mer usikkerhet.