Nja, vi har fått ny CEO. Eller i hvert fall blitt av med den gamle. Hvis det er “fundamentalt” eller ikke er vel opp til var og en. Jeg synes det er det det i dette fallet og at det er positivt.
Men grunnen til at Laila fikk kikken er vel beteendet av pump og dump samt uteblivna PC-kontrakt. Det seinere der er ju klart negativt på kort og mellomlang sikt.
Enig i at det er bra Laila er ute, etter vel… hvordan hun har handtert diverse. Men ikke enig i at temp CEO er positivt for selskapet ( om han skulle bli permanent), han har såvidt meg bekjent NULL erfaring i å være leder for et helt selskap. Fordelen med en erfaren CEO f.eks innen tech, er at den personen har utarbeidet seg et nettverk. Denne CEO har utarbeidet seg produkter/varer, som skal selges. Men som en temp løsning, er dette helt ok. Så lenge det ikke tar for lang tid,før de får en kaptein med riktig nettverk/erfaring. Konklusjon mhp denne hendelsen = Mer usikkerhet, som igjen er negativt.
State Street-kontoen solgte seg ned fra 3 mill aksjer i sommer - og var i ferd med å kjøpe seg opp igjen, med handler på ca 200k aksjer daglig på kurs 10. Kontoen fortsatte deretter å handle etter Laila-exit-støyen hadde lagt seg. Fortsetter åpenbart å kjøpe seg opp - spørsmålet er egentlig hvor kjøpene stopper denne gangen.
JPM SE er Handelsbanken Fonder AB. Tidligere mønster tyder på utlån til short. Merkbart ifm. Laila-exiten, der det forsvant en haug med aksjer umiddelbart, før det tikket rolig oppover igjen.
Når det er 50/50 sjanse for gode eller dårlige nyheter fremover så er det stor usikkerhet her ja.
Noen vil sikkert si 80 prosent sjanse for dårlige nyheter.
Dårlige nyheter
Ingen nye kontrakter i desember
Ingen vekst eller dårligere vekst i 2026
Ingen guiding om vekst før i 2028
De må vel strengt tatt ikke melde alle kontrakter. Hvem vet om de gjør eller har gjort endringer på den fronten. Bare en tanke.
Dem som har solgt forventer vel dårlige nyheter så det mye av nedsiden er vel allerede tatt ut. Glemmer folk at kusen allerde er i godt nede i kjelleren?
Litt jalla graf, men den duger.
Historikken viser at det er ikke har vært en jevn omsetningsvekst år for år, men noen tilbakefall - eller hvileår. I så måte kan 2025 være et eksempel på et roligere år - med 2026 som en sterkere oppfølger.
Håper den nye ledelsen ikke velger mindre åpenhet om kontrakter.
Hvordan estimerer du inntekter fra pc neste år?
Nå er jeg litt forvirret. Hva mener du? Jeg har ikke estimert noe, så litt vanskelig å svare på hvordan jeg har estimert det. Eller var det et spørsmål om hva jeg estimerer vil være PC-inntekter i 2026?
Ja, hva estimerer du (prosentvis) eventuell andel pay as you go (per enhet).
Hva mener du nå? Prosentvis vekst i omsatte kroner? Eller vekst i pay-as-you-go vs upfront?
Har uansett ikke anelse. Men skulle gjerne visst det!
Hvor mange kroner man vil få fra pay as you go i 2026 på pc
Tror ikke vi kan forvente noen milepælsinntekter fra pc neste år, de har jo allerede i år signert et par som strekker seg over flere år (multi year contract i business og consumer segment for både seamless og hpd).
Så om du mener at 2026 blir et godt år, så har du kanskje estimert dette? Altså hvor mange kroner man vil få fra pay as you go i 2026 på pc
Nei, jeg prognostiserte ingenting - det var kun en hypotetisk lesning ut fra historisk utvikling. Og jeg skrev ei heller at jeg mener det blir et godt år, jeg skrev at det kan være at 2025 er et dempet år, hvor 2026, basert på historisk utvikling, vil styrke seg i forhold til det foregående året.
Poenget mitt er at en potensiell utflatning av vekst har man sett tidligere - uten at den har stoppet opp.
Her er min kalkulasjon. Trur dei fleste ser på det som fiction, men eg har god tru på at feilmarginen ikkje er så stor.
lifetime for ein model er typisk tre år fra lansering. så ein kontrakt varer i 3,5 år. Lenovo hadde ein enorm vekst i lansering 2025, basert på ordlyden i kontrakt, så vil veksten fortsette i 2026. så det er å forvente ein framtidig vekst i inntekter der.
Deler av styret bør byttes ut også. De har et stort ansvar i kaoset som har skjedd. Tenker de to kvinnene bør ut først og fremst. De er bare styregrossister (styremedlem som hovedjobb)
Aner ikke hvilken verdi de bringer inn.
Når den ene først og fremst titulerer seg slik:
Experienced Non Executive Director så sier det sitt. Og den andre har også styremedlem som hovedtittel.
Noen tjener fett på reglene om kjønnskvotering i norske styrer
Valgkomiteen til elliptic labs
Thomas Raaschou ( eier 250 000 aksjer)
Tore Engebretsen (eier rundt 5 millioner aksjer)
Einar J. Greve (eier rundt 900 000 aksjer)
Disse som foreslår styremedlemmer. De kan vel se om de finner noen andre kandidater og som er villig til å kjøpe minst én aksje til seks kr
Hun Leisner er i Xplora også. Sammen med Tore. Der har hun 25000 aksjer.
På tide at noen tar noen tøffe valg før omstendighetene gjør det for dem, ref Laila exit
Tore Engebretsen bør lede an dette