Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Ledelsen har én oppgave nå, å servere mindre usikkerhet.

Helt klart. Den dagen Klovning stikker - så ville jeg vært mer bekymra…

Jeg har også økt. Jeg er mer bekymret en før, men jeg holder litt til. 2026 blir avgjørende for min del.

2 Likes

Økt litt for å få ned snittet, men…. Krysser fingrene for bra 4q i slutten av februar 2026 og at shortsene pluss cowboy Laila er ferdig handlet

Har økt, så får jeg bare øke mer og snitte ned om det skulle falle mer :innocent:

hva kvalifiserer for et bra Q4 ? hva må være på plass av tall og avtaler?

Pareto:

Elliptic Laboratories - Market expectations keep falling

Q3’25 fell short on expectations and progress seams to drag out more than we had anticipated. Though this is partly due to timing, we still lower ‘27e estimates by ~10%. On the other hand, implied expectations in the share price now indicate only ~20% growth next year and does not put any value on the upside in a potential additional OEM, Lenovo buyout case, or a wide Lenovo launch in Jan’26e. We find this too conservative and estimate a DCF valuation at NOK 17/share and a 7.0x ‘27e P/E. Hence, we reiterate BUY while lowering our target price to NOK 13/share (16) in accordance with estimate changes and slower progress.Q3’25: Disappointing on the top-line, but cost stable Q3’25 revenue at NOK 43m was below both us, expecting NOK 62m, and cons. at NOK 54m. The reason for the miss was twofold: (1) We had expected NOK ~5m more of the NOK 55m Lenovo contract to be recognized and (2) NOK ~13m more from the rest of the business. Note that due to timing and FX, the split could be different meaning that the underlying USD performance was better. Also, the majority of models (products) were said to still be under minimum commits, meaning they don’t contribute running revenues yet. Besides this, cost was in line. We lower ‘27e estimates by ~10% Both mobile and laptop models in the market are at all-time highs (+32% and 29% y/y) and laptop shipments with Elliptic sensors are reportedly up 65% y/y in Q3’25. So, it’s fair to say that operational metrics are improving, but have not materialized in the financials as we had expected. This is probably due to contract details we are not privy to, but also that NOK 5m of the Lenovo contract is pushed beyond ‘25e. We shift about half of the revenue miss from Q3’25 into Q4’25e and lower the ‘26e growth pace to 40% (45) in USD terms. This hits top-line estimates by ~10% (FX hits 1pp). To reflect the lower pace, we also lower the hiring pace for a total reduction in ‘27e net profit of 14%. While we make some adjustments to ‘26e, the real test of the current growth pace will come at Lenovo’s CES’26 launch (see the full report for more discussion on this). Low implied market expectations – BUY, TP NOK 13/share (16) The current share price implies ~20% growth in ‘26e before a gradual tapering of over the next decade. While we understand the sentiment in the share with negative news flow lately, we think it’s is too defensive and too early to conclude on ‘26e given operational metrics: This does not put any value on potential new OEMs signings, the Lenovo buyout case (up to NOK 23/share), nor a potentially wide Lenovo launch of new models with Elliptic sensors in Jan’26e. We estimate a fair DCF valuation at NOK 17/share and note that the share now trades at 7.0x ‘27e P/E (should financials follow). We reiterate BUY and lower our target price to NOK 13/share (16) in accordance with estimate changes and slower progress.

12 Likes

Er vel dette som er verdt å notere seg for oss som har valgt å bli sittende :crossed_fingers:

3 Likes

Fint at Pareto tok seg litt tid og la ned litt jobb på å rekalibrere.

To ting jeg ikke stoler på: Markedet - og analytikere.

Lenovo har allerede forpliktet seg kraftig til upfront, så det de slipper i januar er allerede bokført i både cash og utestående fordringer.

2 Likes

Egentlig rart de ikke nevner Intel-siden av caset. Det er kanskje mer potensiell oppside der.

Det har gått 4-5 år siden elabs undertegnet enterprice lisensavtale med de andre PC OEM. Elliptic labs har valgt å si ingenting om hvorfor de enda ikke har lansert. De gikk fra at de jobbet med å lansere med flere PC OEM til å slutte å snakke om det i det hele tatt. Man skulle trodd at den første kunden var vanskeligst, men de sliter mer med å få de andre kundene til å lansere produktene deres. Jeg håper Sandstad kan si mer her. Det er et kritisk punkt.

6 Likes

Skal aksjekongen kjøpe seg inn på 3 eller 4kr?

Aksjekongen får en allergisk reaksjon på grønne dager, så han er aldri på forumet da. Kun når det er blod og fordervelse

Tror ikke han tjener på å kjøpe Elabs, han låner nok istedet. Shorting gjengen har jo gjort det fantastisk her.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Vi må få lov å glede oss over det vi kan i desse tider :slight_smile:

Sjølv om minimum commitment allerede er betalt, vil fleire lanseringer, bety meir pay-as-you-go i framtida. for denne kontrakten er det nok ikkje før seint 2026 eller tidleg 2027.

Jeg tar en pause fra denne tråden på grunn av Aksjekongen.

Det positive for meg er at jeg enkelt kan velge å ikke åpne den, men jeg kjenner mest sympati for dem som faktisk må omgås deg i det daglige. De må ha en tålmodighet jeg ikke kan forestille meg.

3 Likes

Aksjekongen er en ufyselig personlighet, så jeg følger ditt råd og tar en pause fra denne tråden. Jeg trøster meg med at han overhodet ikke kan ha det godt med seg selv. Eller med noen andre.

1 Like