Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Synes det er spennende ift. Elliptic Labs at Acer på CES 2026 lanserer nye PC-er med Intel Core Ultra. Mer volum og flere OEM-er på Core Ultra kan være positivt for ELABS over tid.

Det var ett fransk fond som hadde den sist jeg sjekket, som solgte seg ut i september. Usikker på om det er de samme som står bak nå

https://funds.axa-im.com/en/fund/axa-wf-europe-ex-uk-microcap-f-capitalisation-eur-pf/#overview

1 Like

Takk for svar. Ser de ikke har kommet med full year rapport enda, men stemmer som du sier at de hadde en solid beholdning, i følge semi-annual report, datert 30-06-2025.

https://funds.axa-im.se/en/norway/fund/axa-wf-europe-ex-uk-microcap-f-capitalisation-eur-pf/#documents

1 Like

Update nr 2:
Då har vi fått bekreftet 65 modeller for 2025. Eg hadde forventet bekreftelser fra Elliptic 30 Desember, men ingenting komt, så de 68 modellene eg håpte på vart feil.

• Honor 500 - Lansering meldt av Elliptic
  • Honor 500 pro -Lansering meldt av Elliptic
  • Honor X8d - Meldt av gsmarena. Link: Honor X8d - Full phone specifications
    Finner ikkje mobil på Honor sine sider. Kanskje fordi den ikkje er lansert i Europa.
  • Xiaomi poco c85 - Bekreftet av Xiaomi Link: POCO C85 Specs - Xiaomi Global
  • Vivo S50 - Lansering meldt av Elliptic
  • Vivo S50 Pro - Lansering meldt av Elliptic
  • Honor Play 60A - denne forventet eg, siden det er ein billig “dritt” telefon som ofte har elliptic sensor. Finner ikkje mobil på Honor sine sider.

Sida eg først er i gang, kan eg nemne de i Januar som mulig har virtuell sensor:

6 Likes

Kan du legge ved for pcer og? Annonsert / shipped

Er berre tre aura edition modeller som er komt på Lenovo sine sider enda. dette blir nok oppdatert i løpet av veka. så avventer til seinare. Blir ingen bekreftelser fra Elliptic før Q1 26. og då som “Undisclosed”. Får forhåpentligvis bekreftet at det er 3 sensorer på laptoper.

Ja, var vel bare to modeller Elabs fikk lov til å melde i fjor, hvis det er noe hold i det som ble sagt fra tidligere CEO i fjor.

Det som gir meg comfort er fokuset på smart share. Er vel nærliggende å tro at Yoga også har en eller flere av løsningene til Elabs.

Hvis det per nå bare rulles ut på premium er det negativt for farten så klart, men veldig bra om det blir så godt mottatt på disse at det blir et must å ta dette inn i andre modeller fremover, selv om det kan ta noe lenger tid.

Hvis jeg husker rett sa vel Lenovo CEO at 80% vil være AI pc/laptops innen tre år, og at “smart share” er en core feature i deres AI laptop offering.

Da bør det være gode muligheter for å rulle ut bredere.

1 Like

Skjønner ikke at lenovo ikke prøver å kjøpe elabs nå

1 Like

Hvorfor skulle Lenovo vilje kjøpe elabs? Må ju vare mye billigere å kjøpe inn licener i “løsvekt” noen år. Hvem veit om elabs teknikk er aktuell om 5 år? Skall de kjøpe selskapet må de nok hoste opp kanske 7-8 NOK/aksje. Totalt 1 mdr. Hvor mye betaler de i licensavgiter nå? Gott under 100M/år.
Noen kjøpte en stor post i høstas før nesten 12NOK. Tror ikke de er intressert i å selge. Mulig hvis de har insett at det var et bom-skudd å kjøpe, særlig til den prisen. Men de kan også vare sånn at de hellre venter og ser.

Jag kan i hvert fall ikke så noen grunn til at Lenovo, eller noen annen, skulle kjøpe Elabs.

Selvsagt kan det være grunner til å kjøpe elabs. De kan ha tech som aktører i markedet ønsker kontroll på selv, og de kan ha tech som er interessant å utvikle videre fordi at de har lagt et grunnlag som er verdt å satse videre på.
Så det du sier er egentlig at elabs’ løsninger og teknologi ikke er relevant?

Det er oppenbart relevant før Lenovo, her og nå. Ellers skulle de ju ikke kjøpe teknikken.
Men er det relevant om 5 år? Det veit vi ikke.

Andre PC-tilverkare ser tydligvis ikke elabs produkter som tilræckligt relevanta at betale før. I hvert fall ikke nå.

1 Like

Skulle tro det er naturlig å anta at et selskap som Lenovo evner å planlegge og ha en strategi som strekker seg litt lenger enn «her og nå», når de inngår partnerskap.

1 Like

Antar det er skuffelsen over manglende nyheter fra CES som har presset aksjen ned den siste perioden. Må si jeg selv satt og håpet på noe konkret fra en av de andre OEM’ene, evt. noen fra samarbeidet med Intel.

I mens får vi ta med oss det positive i at det er flere Aura-edition PC’er og at det nå er snakk om opp til 3 sensorer per enhet.

Det legges stein på stein. Forhåpentlig kommer det plutselig noen store steiner😅

I mellomtiden øker Lenovo salget og holder markedsandelen sin: 2025 Holiday PC Shipments Exceed Expectations as Vendors Accelerate Inventory Purchases Amid Supply Concerns - IDC

3 Likes

Jeg antar at Inven2s salg av sine 550 000 aksjer i løpet av tre dager hadde større effekt på kursen. Men garantert også noen som valgte å kaste kortene når det ikke kom noe betryggende ifm. CES - og Pareto begynte å ro på analysen sin.

Ja, nettopp! Det forklarer den høye omsetningen. Ser de hadde 1,44M aksjer tidligere. Selger de fortsatt?

De er tomme.

Ja, Sandstad kjører 3 for prisen av 2. Det booster antallet sensorer i markedet, men reflekteres ikke på verken topp- eller bunnlinje.

(50 NOK på at svensken som liker sine egne innlegg kommer til å like dette innlegget.)

1 Like

Noen som fremdeles selger mye. Blir interessant å se om noen større kjøper snart.

Veldig klassisk kapituleringsmodus. Tips er å prøve å identifisere om det er flere på topp 50 som ser ut som de vil ut uansett pris, og så estimere når de går tom.