Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Det er ganske vilt at det er “lovlig” å rigge aksjekursen og dumpe mesteparten av aksjene sine på — var det 11 kroner ca - for bare et halvt års tid siden!!! Og ganske vilt at en svært velstående styreleder (og tidligere styremedlem over snart 10 år sånn ca) først NÅ kjøper aksjer…og det er helst kun avlat for å ha gjort en elendig jobb. Ingen anlendning til IKKE å delta dersom han ikke skulle gå samtidig. En skinnmanøver. Triste greier. Ikke ofte slikt skjer med aksjer på hovedbørsen.

4 Likes

Austbø har gjort en like dårlig jobb som resten av styret, og han burde være en av de aller best kvalifiserte til å avsløre bløff. Antyder vel at han ikke har brukt tid på selskapet. Sitter du på noen milliarder så er det greit å redde skinnet utad ved å delta. Hvis IKKE så ville det sannsynligvis vært vanskelig å sette emisjonen i det hele tatt.

1 Like

Og vel stort sett uten å ha kjøpt aksjer i markedet før i det hele tatt. Dvs de har aldri hatt tillit til at aksjen ville være en god investering. Flaut.

Dette burde ikke vært lov og om jeg hadde trodde det ville fått noen konsekvenser for Laila hadde jeg anmeldte henne selv… Jeg driter nesten i de hundre tusen jeg har tapt her… men det å regel rett blitt løyet til på denne måten er bare provoserende!

3 Likes

Apropos avsløre bløff - du lurte i går på hvordan du kunne ende med ‘betydelige tap’ i denne aksjen. Er det lov å spørre, med høflighet og respekt, hvilke svar får du av speilet? Burde ikke du teoretisk sett også evnet å calle bløffen, basert på egen erfaring og kompetanse? Jeg spør kun fordi jeg lurer.

Riktig, jeg luktet fare flere ganger, og lettet meg for så vidt trinnvis, men valgte å tro på at et såpass kvalifisert styre ikke lot CEO og CFO sminke dyret og dumpe aksjene - i alle fall ikke gang nummer to, var overbevist om at det gule flagget fra første nedsalg ikke var fjernet og at styret derfor var ekstra årvåkne. Det luktet også av at ingen styremedlemmer kjøpte aksjer etter børsintro og til i dag. Dyrekjøpt erfaring. Ikke tro på andre enn deg selv. En av mine styggere blemmer i et børsnotert selskap på hovedlisten hvor det i utgangspunktet stilles høye krav til økonomistyring og revisjon, ryddighet, balanse og sannferdighet i info-deling, og hvor styreansvaret er betydelig, også økonomisk.

1 Like

Kan bare være enig, i retrospekt trasig å ha vært borti på «seriøs» børs. Det sagt så er det mange dyktige på kjøpssiden som har samme erfaring som oss / ikke hensiktsmessig å være for har med seg selv. Ikke annet å gjøre enn å se fremover og gå videre, med eller uten aksjer.

1 Like

Du er ikke alene, dette er også mitt styggeste tap siden jeg startet med aksjer for veldig lenge siden. Heldigvis fikk jeg solgt meg ut når det siste røde flagget kom, og med de pengene som ble igjen, plasserte jeg i et selskap med mye mindre risk. Hadde jeg solgt meg ut nå, og kjøpt igjen her, så hadde jeg faktisk fått over x3 ganger flere aksjer. Så ja det ble mitt største tap, men det kunne blitt så J…vli mye større.

ok, jeg har en mikro post igjen her,men det er kun for å minne meg på differansen,og hvor galt det kunne blitt.

2 Likes

Stygt tap her også. Blir sittende en stund og håper på bedring, men hvis ikke, ja da blir det et saftig skattefradrag å ta med seg inn i 2027

1 Like

Hyggelig å ha deg tilbake, king :crown:

Hvorfor ikke bare selge nå, få skattefradraget - og kjøpe tilbake om en liten stund, sannsynligvis fremdeles til lavere pris?

Som selv Nordnet skriver:

Hvis det blir så stort at du får fremførbart tap, så må du inn på skattekortet og angi dette. Så slipper du omtrent å skatte i 2027. Istedet for å vente på å få igjen på skatten i 2028.

Tror ikke jeg får kjøpt igjen til en lavere pris enn jeg får for aksjene de kommende dagene.
Derfor gir jeg caset noen flere kvataler.

Kommer an på hvor stort tapet ditt er, det - for du må ta med størrelsen på skattefradraget i totalregnestykket.

Dessuten mistenker jeg at med volumet aksjer i emisjonen, vil ikke alle ende på faste hender - og det dermed blir et race til bunnen for å få spylt dem ut igjen i markedet. Bare se på den siste emisjonen i Nordic Mining - der rakk ikke engang de faste deltakerne å bli kvitt alt sitt før kursen stupte under emikurs - og ble værende der.

1 Like

Takk for tips.
Ligger vel an til at en «liten» del av summen hadde blitt fremførbart.

Men har du ASK konto, så MÅ du avslutte denne, for at det skal bli aktivert. Bare hyggelig

1 Like

Disse er på ASK, så ryker et ganske stort skjermingsfradrag også da.

Om det er på ASK, hadde jeg ikke tatt det potensielle tapet inn i regnestykket, nei. Da må du balansere det hele opp mot avslutning av ASK’en - og om du er i pluss på andre papirer der.

1 Like

Ikke mye pluss fra annet på denne ASK kontoen, men mulig jeg bare benytter den videre om jeg selger ELABS, og heller bruker den til skattefri gevinst på andre aksjer eller fond.

1 Like

Noen som vil spekulere på hvor stort fallet blir i morgen?