Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Det som bekymrer meg, bortsett fra at det er forsåvidt classic corporate å gjøre ting større enn de er, er at dette er jo bare omrokkeringer av stillingstitler - det er ingen nyansettelser. Så når folk klapper for dette, spesielt når de har vært kritiske tidligere (looking at you, @VentureCap_Mcap ) - da undres jeg litt. Espen Klovning og Niles Shah er ute, stillingshjemlene deres er ikke erstattet.

Så er jo det neste spørsmålet selvfølgelig om nevnte exits - og nevte opprykk - er et resultat av pivoteringen fra disse sensorene - med begrenset kundeinteresse og navn som om de skulle vært skjønnhetsprodukter (Inner Beauty …) - til mer typisk Edge AI.

1 Like

Skulle sjekke om flere hang seg på klappingen pga Q nærmer seg og det har vært veldig dødt her inne. Fortsatt kritisk. Men bestemte meg for å følge med på dette Q litt mere nøye. 1. pga aksjen har steget over 10% rett før,selv på lavt volum. 2 spent på hvordan tallene vil se ut nå, som om Laila med andre er ute av regnskapet, samt de nesten 100 mill tapet de tok pga feilføring er overstått. Kanskje det kommer noe spennende Q også. Ser på avstemningen over at det er ikke de store forventninger…

2 Likes

Dersom de bikker 30 mill i omsetning og går i pluss er jeg fornøyd :crossed_fingers:

Er det flere som er litt bekymret for hvor mye dollarens svekkelse mot NOK kan ha påvirket fortjenesten i dette kvartalet? Selv med god drift kan valutaeffekten alene fort ha spist en del av marginene.

Viss 2025 tilsvarte 12 millioner i minus, så er det kanskje rundt 3,7 millioner i minus i Q1.
Tallet er kun basert på % nedgang av valuta.

pr no er nedgangen større i Q2 enn i Q1.

Edit:
Mine bekymringer er:

1. Xiaomi kontrakt er fortsatt ikkje fornyet
  2. Betaler Lenovo ekstra for Tap to Pair?
    Rekner med det kjem eit svar på det i Presentasjon.
1 Like

Snitt på avstemning er på 25,45 Mill. Kan stemme bra etter mine forvetninger.

Basert på det Sandstad sa på sin første Q-pres, har jeg liten grunn til å tro at de betaler ekstra. Her hives det nok inn en gratis ekstra feature som ikke har noen kostnad for ELABS for heller å høste godvilje senere.

Generell stillhet på kontraktsfronten får meg til å tro at emisjonen ble gjort for å erstatte utgående kontrakter som ikke fornyes.

Det interessante å følge fremover er cash og kundefordringer. Jeg tror vi kommer til å se at det spises av fordringene, men at cash holdes relativt i vater. Om man tømmer spisskammerset - og ikke fyller det opp igjen (med nye kontrakter), vil det bli strammere kår - og lavere kurs igjen etter midlertidig oppsving.

Jeg kan gjerne trade litt ELABS, men jeg sliter med å se hva de skal levere av mat på bordet det kommende året. Håper jeg tar feil, men jeg ser fortsatt på dette som et pivot-case.

Elliptic Labs: Minutes from Annual General Meeting

Elliptic Labs: Cancellation of Subsequent Offering

Elliptic Labs Q1 2026: Growing from a strengthened foundation through a transition year

Bra de trakk den andre emisjonen, sender signal om bedring.

Kan vel være enige om at det går seigt.

Ting tar tid.

Syntes det var bra å se de virket godt i gang med nye kommersielle initiativer på smart tv, smart briller og edge. Revenue er jo alt for lav, så godt se tenker annerledes og ikke bare rir en hest

Sammenligne Q ifra 2025, som var helt feilført blir litt feil i seg selv. Eneste som man kan sammenligne med er vel omsetningen. De bør jo vise til at f.eks Q1 2025 gikk mer i minus enn det ble rapportert pga feilføringen. For da kan man se hvordan det er bedring i totalutgifter Q mot Q, som er mer reelt. Noen som fant noe kommentarer ang.dette ? Ikke fått lest nøye enda.

Trenger ikke lese nøye, heller.

17 mill i omsetning tilsvarer de 17 mill som ble flyttet fra Lenovo-kontrakten da Q3’25 ble endret. Med andre ord, om de tallene ikke ble flyttet, ville Q1 vist null i omsetning.

Det var aldri snakk om å endre kostnadsføring, kun inntektsføring.

Selskapet har lavere utestående kundefordringer OG mindre cash enn for et år siden, tross en emisjon på 60 mill ila perioden.

Tenkte på denne, se bildet. De la alt ( hele feilføringen )på Q4 25 og på denne posten. Men hadde det blitt gjort riktig ifra starten, slik at de aldri trengte å gjøre dette, så ville kostnaden for Q1 25 vært mye større, enig ? Og evt sammenligning nå mhp Q1 26 mot Q1 25 ville sett bedre ut,var mitt poeng.

Joda, men den gjaldt kun Q4’25, ref. under. Så en sammenligning av kostnader QoQ i første kvartal av hhv. 25 og 26 vil være epler og epler, med unntak av engangskostnader knyttet til omorganisering.

“Following a reassessment under IAS 12, the Company has derecognized its deferred tax asset in full based on contracted revenue visibility at the reporting date. While this is a non-cash accounting adjustment that does not affect the Group’s cash position, it contributed to generate a net loss after tax of NOK -95.1 million for the fourth quarter and NOK -138.2 million for the full year 2025.”

Så kan vi diskutere om det var en ‘feilføring’ - eller om det er ny ledelses innrømmelse av at disse skattefradragene ikke vil ha effekt på kort tid.

De burde hentet mer penger. De er fortsatt pre money/pre sales omtrent

Ja, akkurat nå er det et rent veddemål på om de klarer å få nok cash inn fra fordringene sine det kommende året til å holde skuta i vater - eller om de må hente penger igjen rundt juletider.