Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Likviditetsforbedring mener jeg vi nesten har blitt lovet, da de på forrige Q fortalte om reforhandlede kontrakter og mer cash up front. De sa også at dette ville få virkning i Q4.

1 Like

Poenget er bra og det ville være en lettelse i min verden om shorten var satt på cashflow-analyse uten altfor mye dybdeinnsyn forøvrig, og at det er en “bet” på en kommende emisjon.

mye av cash-burn siste kvartal var pga økte kundefordringer - basert på en praksis om betaling ved fysisk salg i markedet (eller iallefall tidligst fra Lenovo til grossist/distributør) - hvilket har vært og er årsaken til nesten 1 års salg i kundefordringer. Det ble meldt at denne praksisen opphører fra og med Q4. Dvs at de kontraktene som ble inngått i Q4 vil få en betydelig større andel av inntektsføringen fulgt opp av cash umiddelbart (ikke alt, men en vesentlig høyere del). Derfor ser jeg bl.a. med spenning frem til kontantstrømsanalysen for Q4. Den bør være en positiv kicker for aksjen - hvis det derimot IKKE kommer endringer, så har ledelsen kanskje misledet ved klønete/tåkete informasjon – eller jeg misforstått. Forøvrig godt å se at mine spørsmål vedr shortingen avstedkom mange og interessante og relevante kommentarer. Takk!

Forøvrig er ikke rentekost ved factoring en vesentlig kostnad ift å måtte tvinges til en emisjon på lavnivå. Og går selskapet bra, som vi forventer - dvs de fleste av oss her (noen unntak er det jo:)) er det snakk om factoring for noen få kvartaler. Jeg har problemer med å se selv 1% sannsynlighet for emisjon i 2025 så lenge Lenovo fortsetter “på plan”.

5 Likes

Ja, som sagt så handlet kommentaren min mest om hva eventuell kursreaksjon kan bli dersom ikke selskapet oppfyller, ikke noe om sannsynligheten for de forskjellige utfallene. Hvorfor shorten har blitt satt vet jeg ingenting om, men en stort blir sjeldent satt på generelt grunnlag pga drift oppover i markedet.

Klar over alt som har blitt sagt på Q3 om forbedret likviditet, men selskapet må bevise. Det har vært mye lovnader og uttalelser over tid, hvilket gjør at markedet trenger bevis. Jeg tror heller ikke bare det er nok med likviditetforbedring, men at det også må vise nok vekst for en positiv kursreaksjon i det korte bildet.

Selskapet har hadde forrige kvartal 23.625 i lønnsutgifter, 4.500 i andre driftsutgifter, 1255 i finanskostnader, og 8.519 i kapitaliserte utviklingskostnader. Det vil si ca 38 millioner med kostnader i kvartalet.

Da tror jeg at selskapet må levere på begge områder for at vi ikke skal se en positiv kursreaksjon, om de viser forbedret likviditet, men dårligere resultat betyr jo det bare at de må levere enda sterkere i Q1.

1 Like

Hvor mye er egentlig factoringkost? 3-5 % av beløpet?

Blir det ATL allerede i dag?

Du skal for så vidt ha fordi du har advart om at aksjen kan/vil falle.

Men har du tenkt på at det faktisk er folk her som taper seriøse summer når aksjen faller og at dine innlegg fremstår som ren skadefryd?

Vil tro det fortsatt ligger en normal betalingstid på 1-3 mnd fra kontraktinngåelse til forfall. Bare at startpunktet for dette nå ligger ved kontraktinngåelse og ikke launch/salg. I så tilfelle ser man effekten for nye betingelser på de nye kontraktene først i q1 rapporten

Hvis det er fakturert f.eks. 1. desember med forfall 15. januar vil det føres i regnskapet pr 31.12 som utestående fordringer. Så en inntektsføring og inngå i resultatet for 4Q, men selvsagt ikke synes på bankkontoen.

Elliptic har selv sagt at man vil se en positiv effekt på cashflow i Q4 som følge av de nye betingelsene i kontraktene. Kan hende de juger, men jeg velger inntil videre å tro på det.

Hvorfor selger noen aksjer de mener skal tidobles?

Pussig svar, og neppe mange her som ser for seg en ti-dobling i overskuelig fremtid.
1 Frykt for enda større tap
2 Short
3 Presset økonomi/likviditetsskvis/tvangssalg
4 Stop loss

Sa de spesifikt Q4 eller sa de noe sånt som “going forward”?

De sa spesifikt Q4. På Q&A i Q3-presentasjonen, som svar på første og andre spørsmål.

1 Like

Det er et renteelement (NIBOR + påslag som reflekterer risiko) og som regel et “admin-gebyr” som kan være under 1% av fakturaverdi ved store beløp, ellers typisk 1-3% mener jeg.

image

2 Likes

Shortet/solgte 39k på mandag. Relativt stor andel da det kun ble omsatt 92k den dagen

1 Like

…så vi bunnen i dag? :chart_with_downwards_trend:
Nå er det kun under 8 dager igjen til kvartalsrapportering og fasit for 2024 i sin helhet. Laila ymter frempå med at det blir ett bra år. Lars sier problematikk rundt fakturering og kundefordringer er håndtert og at vi kommer til å se resultat av dette allerede i Q4.

Straks etter kvartal, går turen til Barcelona for MWC 2025 hvor Elliptic Labs deltar. (3.-6. mars) Her kan vi nok forvente info fra Lenovo allerede 2.mars. Etter dette skal de jevnlig delta på investor konf.

Jeg lasted litt ekstra opp i går og i dag og tror vi skal bevege oss litt nordover fram til 27.2. Så får vi håpe på + og god stemning inn mot MWC.

Tvi tvi :bird:‍:black_large_square:

Update

Oppfordrer alle til å sende inn spørsmål til Elabs 27.2

4 Likes

Så kom det et nytt utlån. Fortsatt MP som låner ut aksjer, nå til Nordea. Til og med til en konto som kalles “securities lending”, i tilfelle noen var i tvil om dette var utlån.

2 Likes

Er nok i forbindelse med pågående stunt, vi ønsker (ikke) lykke til.

1 Like