Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Jeg har vel engang luftet et “best case” på 30 mill om jeg ikke husker feil. Base case 20?

Børsmeldinger Q4: Det var stille på telefonfronten. Det ble meldt lansering av 1 stk PC, den første med 2 sensorer.
Viktigst er Lenovo-kontrakt #9 lansert 11 nov. Denne omfatter ikke HPD, men seamless. Den inkluderer et ukjent antall PCer og samtidig, for første gang, “accessories”. Kontrakten er for lanseringer som skal skje over 2 år, 2025 og 2026.
Det er totalt umulig å gjette seg til up-front på denne kontrakten. Historisk ser vi antagelig fra høyt 1-sifret antall mNOK på de minste og opp mot 20 mNOK på de største med 20+ antall PCer på HPD.
Jeg er på 15-30 mill hvor alt under 20 er en stor skuffelse og hvor 25-30 er bra til veldig bra. For høyere beløp vil det innebære at kontrakt #9 er svært stor og /eller samtidig at enhetsinntekter fra mobil og PC nå har kommet opp på et høyt grunninntektsnivå.
OBS: Dette er fortsatt tåkete-krystallkule-anslag, ikke noe grunnlag for å verken kjøpe eller selge!!

7 Likes

Denne ser også ut til å komme med 2 produkter (HPD + Tap sensor) fra Elabs:

Lenovo ThinkPad X1 2-in-1 Gen 10 Aura Edition (14″ Intel)

Available Soon

Other Security

• Camera privacy shutter
  • Computer Vision-based User Presence Sensing including lock on leave (UHD 8.0MP + IR camera models)
    **** Ultrasonic Human Presence Detection (FHD 1080p + IR camera models)***
3 Likes

Jeg tror at vi kan få en mobilkontrakt inn i q4-tallene etter gårdagens melding.

Her referes det til kontrakt underskrevet i desember 2024 og denne ble annonsert 2.jan i markedet. Slik jeg leser det så ble denne underskrevet i q4 og da skal også inntektene knyttet til up-frontbeløpet inntektsføres i q4. Dette gjaldt da 20mobilmodeller fra Vivo og har snakker vi 8-12mill i up-front (antagelse).

https://ellipticlabs.com/mfn_news/elliptic-labs-launching-on-vivo-v50-series-smartphones/

Så mine forventninger til q4-inntektene er 30+mill.

3 Likes

I intervjuer med bl.a. FA har Laila uttrykt at disse mobilkontraktene er fra januar, så vi får se. Legges dette til Q4 så løfter det basisen, helt klart. Dessverre er Elabs - iallefall sett utenfra - vanskelige å tolke mht regnskapsmessig avgrensning hva gjelder kontrakter som annonseres nær et kvartalsskifte.

Denne fra 27.12.24 skal vel uansett med …?

1 Like

Skal ikke glemme at elabs hadde sterke q4 tall før Xiaomi gikk bort fra minimum commitment. Q4 kan fort være en joker, men også joker nord…

Ja en kan få litt blandet inntrykk av regnskapsføringen deres på kvartalsnivå, men årsregnskapet skal likevel være i forhold til lovverket. Vi får se neste uke.

Elabs-reisen ER jo litt Joker Nord. Høyt og lavt og masse uforutsigbarhet.

Ifm. Q4 presentasjonen håper jeg vi kan få noen indikasjoner på hvordan det ligger ann med andre PC OEM. For meg er dette en stor Joker. Hva skjer? Skjedde? Som alltid tar jo ting ofte lengere tid enn man tror, men nå syntes jeg det drøyer… :fog:

Skulle så gjerne vært god til å grave i patenter ol.
I PoLight forumet på Discord (uten at jeg ønsker hausing) er det mange dyktige gravere. Skulle gjerne hatt et par av disse over i dette forumet. Men jeg ønsker som skrevet ikke hausing av aksjen. I PoLight-forumet koker man gourmetsuppe på rustene spiker :hammer_and_wrench: og hele verden ser ut til å ville bruke PLT. Problemet er bare at «ingen» bruker produktet.

-sier en litt bitter mann i midten av 40-årene som trodde på suppa, og har tapt litt mye :money_with_wings:

Er forresten lenge siden vi har sett en neste 7% stigning i aksjen uten nyheter. Må shorterene :fire: :rofl:

5 Likes

Denne har jeg lest som en type “enterprise agreement” for bruk av plattformen til Elabs – uten konkrete ordre. Ordrene m evt upfront kommer da i neste fase. Og garantert raskere enn PC-oem’ene !!!

Var inne i PLT selv, men fikk solgt meg ut med grei fortjeneste. Har fulgt de, men ikke villig til å gå inn der slik det er nå. Har vært i en del “oppstartselskaper” opp igjennom, og du har et godt poeng, som også gjelder Elabs. Det hjelper lite å ha verdens beste produkt/software, om markedsføringen slipper ballen helt, og det blir omtrent null vekst. Bare å komme seg ut da, om de ikke har blitt så store at det er kjent i markedet/standard.

2 Likes

Short tom, kurs opp - rart med det.

2 Likes

Så får vi håpe at Short ikke vet noe hen ikke burde vite (gitt at vi vet alt man bør og kan vite), og at Short har gitt undertegnede, og mange andre, aksjer til rea-pris :money_mouth_face:

2 Likes

Ja, får satse på at shorteren ikke vet noe som vi ikke vet. Men det ville jo vært veldig rart hvis det var tilfelle. Denne shorteren er jo ganske synelig - og bankene er jo også forpliktet til «know your custumor». For egen del tror jeg det er en større aktør som planlegger å utnytte høy omsetning i kvartalsrapporteringen til å selge seg ned. Og at shorten er en slags hedge mot dette. Vi så jo noe lignende ifm med q3 da en aktør solgte seg ut til tross for at det var en god rapport. Så jeg er ikke helt sikker på at vi får et «bull run» på kursen selv på en positiv rapport. Men håper selvsagt jeg tar feil…

Ja, vi ser samme mønster hver gang noen pøser ut aksjer i markedet. Kursen går under 10 kr med støtte på ca 9,3 kr. Når selgeren er ferdig hopper kursen ganske raskt tilbake over 10 kr. Så det er jo egentlig bare å kjøpe med begge hender når kursen går under 10 kr (for de som har penger til overs…)

Markedet er umulig og forutsi, hva som skjer på Q4 dagen kan man kun gjette seg til. Om rapporten er positiv, så vil det uansett over tid, trekke kursen opp. Men en større fisk vil jo trekke ned eller holde kursen stabil, til den er ute. Men dette gjelder også motsatt, noen ganger kan kursen begynne å øke, uten nyheter, da en større fisk er på vei inn. Men det går an å selge “utenom” markedet, kan kjøpe såkalt blokker. Dette gjelder også ved salg. Da slipper man å slite seg ut og kursen når man skal ut eller inn, om det er tilgjengelig da.

1 Like

Da var aller utlånte aksjer fra MP solgt. Og det kunne vi vel se på kursen i går😊

4 Likes

Elliptic Labs: Invitation to Q4 2024 presentation

A recent leak from the reliable analyst Evan Blass has revealed a bunch of new ThinkPad, ThinkBook, and Yoga devices set to see the light of day at MWC 2025. Although the tweet has been deleted by Evan, Notebookcheck was able to summarize the information provided in the nick of time.

https://x.com/evleaks

MWC er 3 - 6. mars.

5 Likes
2 Likes