Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

4 Likes

5 Likes

Lenovo og de viktigste mobilkundene til Elabs er de teknologiske OG kommersielle vinnerne i sine markeder.
Dette er utrolig mye mer viktig enn hva mange tenker seg. Selvsagt burde Samsung vært ombord på mobil…Apple lever sitt eget liv.

Er derfor ekstra forundret over at de øvrige PC-oem’ene ikke er på banen ennå.

“Follow the leader” er ikke dumt spesielt når Elabs har gitt lite/antatt ingen eksklusive rettigheter til Lenovo og derfor kan skreddersy “hva som helst” av seamless og andre plattform-apps til de øvrige.

4 Likes

Det er jo en del parametere de forskjellige f.eks Lenovo produktene har og konkurrere om. Så Elabs er jo en liten del av dette, så da kommer det ikke klart frem om det å ha Elabs i sitt produkt stjeler markedsandeler eller ikke. Men det vil jo kanskje komme tydeligere frem over lengre tid, jo flere Elabs funksjoner/sw som er i hvert produkt.

Det som i mine øyne ser positivt ut for Lenovo er at det er mye high-end produkter, og det burde øke muligheten for at det er Elabs funksjonalitet i produktene.

SB1 ute med oppdatering. Nedjusterer kursmål fra 20 til 11kr og “hold”. Justerer omsetning 2025-2026 til hhv mNOK 170 og 220 pga har tatt ut forutsetningen om flere PC-kunder.
Legger til grunn hhv 13.5 og 14.5% global markedsandel i mobil med enhetspris 6 øre.
Tilsv for PC markedsandel (ex Apple) på hhv 6.3 og 8.6% (det siste vil vel da tilsvare ca 33% markedsandel hos Lenovo hvilket virker fornuftig etterhvert hvis man oppnår samme på konsument som i bedrift). Enhetspris 5kr i 2025 som øker til 6.50 i 2026 pga over 1 app pr PC i snitt. EPS hhv 0.1 og 0.3 kroner. Dvs ca PE 30 på 2026 kurs 11.

image

est Q4-24 = 46.4 i inntekter.

6 øre? Hvor har de det fra? Latterlig

Ser du mener 0.5 USD. Ikke 0.6 øre. Det blir feil

Spesielt å komme med en slik oppdatering én dag før kvartalsrapport?

SB1 skriver 6 øre i rapporten, det er tydeligvis skrivefeil…skulle være 60 øre! Hvilket er brukt i kalkylene.

Nei, dette er standard fra SB1 på de fleste selskapene de følger. Et par dager før rapport er vanlig.

Kutter kursmål med 40+ % dagen før tall? Jaja - dem om det, minner om shortpleie blant venner. Blir i alle fall enklere å overgå analytikergjøglerestimater fremover.

Får satse på at shorts tok sitt bet på “innsikt” i denne analysen, og ikke “analytikermassasje” fra selskapet.

2 Likes

Som vanlig store forventninger til tall, ser jeg. Laila er virkelig litt av en type.

Ja, hvis ikke så blir det så useriøst gidder ikke jeg å ha med selskapet å gjøre mer.

Er det andre enn SB1 nepene som har aktiv dekning? Har ikke godt inntrykk av dem fra andre selskaper, akkurat.

Kjenner jeg gru/gleder meg til imorgen… ganske bra lastet nå og føler at mye negativitet er bakt inn.
Må Laila for en gang levere over forventing, de bør jo være lave på dagen kurs…

est Q4-24 = 46.4 i inntekter, står det i analysen?

Dersom det blir 46,4 i morgen så er det over mine forventninger så jeg handlet litt mer nå. Håoer ikke det va bommert.

Om de estimerer med 46 mnok+ for Q4 og kapper kursmål med 50 % hjelpe meg for et useriøst opplegg.

1 Like

Hva skulle de ha gjort da? De kan jo ikke ha kvar et kursmål om 20NOK. Kursmål skall jo vare ca 12 månader frem i tid.

Første oppdatering fra SB1 på noe over ett år om jeg husker rett. De lå inne m 170mill for i år før dagens justeringer. Analyse fra 2023 mens Laila ennå holdt i 500-2025 hvilket SB1 aldri trodde på.
Hva gjelder Q4-est understreker de at Elabs er praktisk talt umulig å modellere. Inkl Q4.
Det er vel kun EN substansiell endring siden 2023-analysen, og det er at man p.t. har tatt ut flere PC-oem´er - og da stuper selvsagt anslagene. Tidligere hadde SB1 lagt til grunn at nr 2 skulle komme inn i 2024 hvilke Laila “lovet” ved flere anledninger i 2023. I mangel av info velger SB1 å trekke denne ut, og viser til at caset ikke har betydelig oppside uten flere PC-kunder eller nye vertikaler med store og raske volumer (de finnes ikke). Hviket jeg dessverre er enig i. ELABS er basert på flere PC-kunder. Laila snakket tidligere om 500mill hos Lenovo alene “hvis man går bredt”. Det er ikke ut til at det er mulig å gå sååå bredt (f.eks 70% dekning og 1.5 app pr PC = 50 mill x 8 kr + PC).