Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Husker dere stuntet de hadde hvor de fløy inn storkarer fra Asia? Om jeg har en dårlig dag, pleier jeg å tenkte på hvor komisk det var. Kanskje det hjelper for andre også.

Ventet på tall :joy:

Ja, det er virkelig “komisk” at verdens største PC-produsent samarbeider tett med ELABS, nepe.

Aksjen reagerer som normalt på negative nyheter. Alt det positive går som vanlig rett i søpla. Kjenner litt at om ikke ny pcleverandør legges frem på bordet så spiller det ingen rolle hvor gode tall de legger frem.

Gavepakke til shorts. Særlig de ikke kjente til SB1 sin Q4-surprise. Skal se de dekker på denne og evt. morgendagens bevegelser - bananbørs :banana:

Er vel 2-3 år siden de meldte omkring øvrige samarbejde med pc kunder ?

Hvad dækker dette samarbejde egenligt over ? Poc ?

Med den shorten… og den ANALYSEN som er kjøpt og betalt… og så mange folk som plutselig skal kommentere… Og alt er negativt.

Dette er planlagt. Bare støy.

5 Likes

Uten aksjonærlistene hadde man kjørt helt i blinde.

Har ikke vært annet enn støy siden Pisseta skulle ut. Man blir matt til tider, jeg kan ikke klandre andre enn meg selv med investeringene, men makan så uflaks jeg har hatt med denne.

2 Likes

Når man tar ut PC-leverandør #2 så stuper selvsagt omsetningsestimatene SB1 gjorde i 2023 da de trodde på Lailas “ny PC-leverandør på plass i 2024” - også for Q4.

3 Likes

Åpenbart stuper estimatene - de må bredt med Lenovo og/eller i flere OEMs. Det virker bare noe spesielt å kutte ut flere eller bredde helt av estimatene på den måten ut av det blå (og rett etter en lite diskret short ble plassert til glede for oss i publikum). Å tro på tilfeldigheter på OSE-SMB fronten er jeg ferdig med.

1 Like

Vurderer analysen fra SB1 til å være av svært høy kvalitet gitt så lite info som er tilgjengelig. De gjør det klart at de har laget et scenario, som selvsagt (forhåpentlig) kan endres, hvor Elabs fortsetter kun med inntekter (PC) fra Lenovo i 2025 og 2026. SB1 vet ikke mer enn øvrige ikke-innsidere mht dette, og jeg synes det er riktig å vise hva selskapet er uten flere og betydelige kunder på PC-siden.

1 Like

Om det er/blir tilfelle, så ignorerer man altså all guiding og grunnlag for å være investert - det er ikke noe galt med estimatene isolert sett, om man forutsetter full stopp på PC, men her viser jo SB1 null tro på ledelsen/case. Fair enough, men personlig synes jeg timing og eleganse er liten. Kanskje de skjønner at det ikke er mer å hente på corporate oppdrag all den tid emisjonsspøkelset er borte.

Var det slik at Carnegie hadde aktiv dekning?

De regner også på et 500mill-scenario som gir NOK 2.20 i EPS. Understreker at dette målet har blitt flyttet til “medium term” og ser ut til fortsatt å være “medium term”.

Hva nå enn “medium term” innebærer - p.t. er det altså et flytende mål - som stadig skyves ut i tid så lenge “medium term” gjentas. Derfor er det vel grunn til at SB1 ikke har all verdens tillit til ledelsen, hvilket de ikke har hatt tidligere heller da de aldri tok inn 500-målet.

Er ikke Carnegie-kunde, men min oppfatning er at de er omtrent like (lite) aktive som SB1 - det går litt opp og ned når de bruker litt eller null tid på selskapet.

Vel, kanskje det kan bidra til at ledelsen øker transparens noe.

Jeg er helt enig i det. Analysene må være basert på det som er fakta i dag. Så må jo Laila og IR-folkene i Elabs ta ansvar for kommunikasjonen. I Q4 (20:03) i fjor sa man «we expect to launch with a new pc customer in 2024». Med slike uttalelser blir man jo usikker på hvordan man skal tolke noe som helst som selskapet legger frem når det gjelder prognoser for fremtiden». Min egen tolkning er at denne pc- leverandøren trakk seg under høsten 2024 (og at det var grunnen til at Passesta solgte seg kraftig ned). Det som gjør at jeg fortsatt har troen på en ny pc-leverandør er uttalelsen i intervjuet med Finansavisen i januar der hun gjentok at det kan komme nye kunder inn - og det faktum at hun tagget både Dell og HP i en Linkedin-post omtrent på samme tidspunkt . Men når denne kunden kommer… er umulig å si.

1 Like

Den tolkningen stemmer nok ikke helt. Da kan man evt gjør litt mer research ang Passesta

Og hvis det går så dårlig, hvorfor i all verden sitter Alden der fortsatt da?

Kan du utvikle? Tenker du på at de flyttet penger til Xplora? Jeg vet naturligvis ikke noe mer enn andre - men var jo spesielt at Engebretsen trakk seg som styreleder våren 2024.

Hadde vært rart om de har fått bekreftet at hverken dell eller HP skal bruke Elabs fremover, men likevel tagger dem?

Med dagens prising på 9 tallet, skulle man neste tro at selskapet nesten er konkurs.

Realiteten er at selskapet har aldri tjent så mye penger som nå og sannsynligvis cash positiv.

1 Like

Muligheten for en PC-OEM til kommer inn er selvfølgelig der, men skjønner jo at SB1M trekker en eventuell analyse hvor dette inngår i inntektsgrunnlaget. Når CEO og ledelsen gang på gang lover mer enn de klarer å oppfylle blir det jo mer sannsynlig at selskapet vil gjenta det de har gjort tidligere, enn at det skal bli en magisk turnaround.

Det er noe i dette med å ikke fange fallende kniver og satse på bedring. Casen er mulig å forsvare uten en til PC-OEM dersom selskapet får flere maskiner med Lenovo hvor seamless blir integrert og mobilinntektene fortsetter å vokse, men det blir ikke da den store veksten vi aksjonærer håper på.

Han solgte vel elabs for 100m+ og kjøpte xplora for rundt 5m? :stuck_out_tongue: Så flytt er det vel ikke helt. Pluss at det er innsidehandel og ulovlig da såklart​:sweat_smile: