Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Du må huske de har ingen plikt overfor ELABS. De skal gjøre analyser basert på den infoen de har. I et lite selskap som ELABS går jeg ut fra at det er begrenset med tid og ressurser å bruke. For et år siden anså de det som sannsynlig med en til PC-OEM basert på ledelsen og hadde et relativt positivt syn. Nå et år etter tror de ikke på de lenger.

1 Like

Passesta har hatt vesentlige likviditetsproblemer, og det ser vel ut til at kredittgiver tvangssolgte ELABS. Det ble vel ikke kjøpt noe særlig XPLORA (for 5 mill?) men de aksjene ble beholdt, den eneste andre likvide posisjonen - som jo også gikk langt bedre i ettertid. Forøvrig har tidligere hovedaksjonær i Passesta solgt nesten alle aksjene i selskapet til investorer utenfor familien. Jeg tror ikke PC-leverandører har trukket seg og forårsaket at kreditor tvangssolgte Passesta-aktiva. Laila har forøvrig bekreftet senest i nov (Q3-pres) at kunden(e) fortsatt er på gang.

2 Likes

Inderes is initiating some kind of coverage; i.e. interview coming on friday

7 Likes

Is this a finnish Red-Eye equivalent? Might be buying opportunities going forward following recent shorts and SB1 shenanigans.

1 Like

Men hvorfor gjøre en analyse og gi nye kursmål akkurat nå - en dag før tallene? Hvorfor ikke vente en dag og gjøre en bedre analyse?

1 Like

Veldig godt spørsmål som jeg også lurer på…. ellers er det jo interessant at Elabs ønsker å gjøre seg synlige ifm q4-rapporteringen. Regner med at Elabs selve har kontaktet den finske avisen som @timontti refererer til. Laila avsluttet jo også intervjuet i Finansavisen med å invitere seg selv inn til avisen ifm q4-rapporten. Blir spennende i morgen. Vi må vel være på bunnen nå…

3 Likes

Fascinerende med Google oversettelse :sweat_smile:

Ingen som bruker P/E for å prise et selskap i vekst, da veier P/S tyngre. P/E kan de bruke på selskaper som Elkem. De setter kursmål på 11 kroner, og samtidig mener de at i 2024 skal Elabs vokse over 88%, og seriøst mener at riktig pris er en P/S på KUN 7 (984/131) :laughing: . Tror SB1 må ansette nye folk til å dekke selskaper fremover, dette henger ikke på greip. Så i 2025/26 skal veksten nesten stoppe opp i forhold til 2024, med kun 29% mot HELE 88% i 2024. Nå har ikke jeg lest denne rapporten, men har de argumenter hvorfor Elabs skal vokse 88% ! i 2024 ? Og hvorfor veksten skal omtrent stoppe opp i 25/26 ?

5 Likes

Så de bare skyter fra hoften da eller?

Sp1M_ELABS.pdf (636,0 KB)

4 Likes

Normalt av SB1 eller ei, så er det håpløst å komme med analyse dagen før kvartalstallene. Registrerer at meglerhus ofte gjør dette en dag eller to etter tallene kommer for andre større selskaper. Skumleste lett igennom rapporten der de bemerker at de «har» 4 av de 6 største laptop OEMs, samtidig som de lager ett scenario for 2025 og 2026 uten at de tenker noen signerer noe konkret. Det kan selvfølgelig hende at de spår riktig, men her burde de uansett vente til etter kvartal for å forsøke å «lese ut» hva de får ut av den.

Reduserte beholdningen med 25% i dag , ikke fordi jeg per nå ikke har troen, men for å ta ned noe risk. Frykter i det korte bildet at denne rapporten preger kursen og hvis da konsesus er 46m for Q4 for en kurs på 11, er det litt å leve opp til.

Håper uansett reduksjon at jeg går på en stjernesmell i morgen og at Laila kan dra opp noe veldig bra.

Spent på hvilket scenario de koker opp til dagen gør neste Q. Mistet en OEM eller kanskje de legger til 2 nye :thinking:

2 Likes

Forsåvidt enig i at laptop #2 har tatt altfor lang tid, og det tar jo tid fra lansering til inntekter… men etter lansering av tap sensor og oppmerksomheten rundt den så ser jeg ikke helt hvordan man kan være så konservative i estimatene, hvertfall ikke når de estimerer 10 nok for tap alene…
Er jo også like før MWC! var vel i forbindelse med MWC at de annonserte med Lenovo først?

SB1M gjør nesten alltid (for alle selskaper de følger) en oppdatering 1-2-3 dager før Q-pres.
Dette for å gi kundene en oppdatert versjon i forkant. Selv synes jeg dette er bra kundeservice. Så følger det en oppdatert analyse 1-2 dager etter rapporten.
Hva gjelder Elabs så er ikke dette selskapet prio for SB1M og det er derfor leenge siden siste oppdatering, også etter kvartalsrapporter.
For oss som kjenner selskapet sånn passe bra, virker vel 2025-anslagene…og Q4-24…å være godt på den optimistiske siden.
At aksjen da halvgruses skyldes nok som det ble kommentert på forumet her før idag, ene og alene kursmåljusteringen. Selgere er da aksjonærer som ikke har særlig nærhet til eller kunnskap om aksjen de eier. Hadde SB1 oppdatert anslyse og kursmål kvartalsvis hadde dette 20-kronersmålet fra 2023 vært redusert i flere etapper ila 2024.

Det er godt argumentert for. Oppskaleringen hos Lenovo…bredde og snitt apps pr PC…stopper opp når man også har dekning i konsument. Uten nye PC-kunder eller andre segmenter blir det da lavere vekst. I Lenovo Business har ikke Elabs vokst så mye siste 12 mndr, antall nye maskiner i 2024 var dessverre veldig nær 2023 = stagnasjon…pga at Lenovo holder seg til medium+ segmentene for HPD.

SB1M legger foreløpig til grunn at ca 1 av 3 PCer m HPD også får seamless.

De regner ikke inn nye app-inntekter i 2025/26. Fordi de har ingen signaler om det fra selskapet.

SB1M beskriver egen logikk og forutsetninger veldig nøye. Det er hva jeg ønsker fra en analytiker. Så bruker man deres input…og evt fra andre analytikere, og andre kilder, til å gjøre sine egne kalkyler, egne risikoberegninger, og velge kjøp hold selg.

Det mest rufsete og usikre mht Elabs er, slik jeg ser det, hva som skjer med øvrige PC-oem’er. Uten 1+ til, er caset dødt fra min side. Det vet Laila også at mange tenker. Og at dette er vesentlig for alle som regner på aksjen. Det er derfor krevende når selskapet er så ekstremt tilbakeholden med å presentere noe som helst mht dette, i den grad det gis noe er det tåkete og korte svar ifm Q&A.

1 Like

Andre meglerhus pleier å sende oppdateringer litt lengre før. Hvis det kommer så sent som 1-2 dager vil jo ikke større kunder rekke å kjøpe/selge i volum, så ganske bortkastet å komme så sent.

2 Likes

Det er nok riktig. Har nok med prio og tid å gjøre vil jeg tro. Elabs står ikke først i køen. Siste året har det ikke vært prioritert oppdateringer verken før eller etter pres.

Er litt mye fokus på denne analysen, men som aksjonærer må vi forholde oss til den i det korte bilde, enten den er god eller dårlig.

Tenker tidspunktet var feil og at det ikke oser god kundeservice når det plopper opp noe rett før Q4 etter så lang tid uten (2023). Jeg tror ikke det har en sammenheng, men at noen stiller spørsmål om short og analyse forstår jeg.

Det blir uansett en spennende dag i morgen og inngang til MWC :beer:

1 Like

Analysen synes jeg er veldig bra, men som SB1M selv påpeker … det er så lite info tilgjengelig at det er svært vanskelig både å forstå/gjette seg til dagens inntjening (vet ikke andel up-front f eks.) ei heller antall modeller i de siste kontraktene, etc
Når man i tillegg har en ledelse som startet med grov overoptimisme ca 3 år i strekk, og så velger å ikke guide noe som helst, da blir det ikke lettere. Jeg vil tro dette har bidratt til lav interesse fra meglerhus generelt, fordi de vet at man må bruke masse ressurser på å estimere fremtiden … med lav kvalitet pga manglende/dårlige inputs.
Dårlig kommunikasjon fra selskapets side, og nødvendigvis svekket troverdighet i målsetting etter 500 millioner på rømmen år etter år, gjør aksjen svært vanskelig å prise. Kommer ikke flere inn på PC snarlig, er ikke dette et “vekstselskap” hvor PE er uvesentlig i prisingen.

Meglerhus pleier å eventuelt gi sine estimater og forventninger i bedre tid før Q. Ikke et halvt døgn før, og da gjerne ikke med nedsabling av kursmål til tross for «kjempevekst» i inneværende år, men med antakelser om full stopp i viktigste vekstdrivere fremover.

SB1 har ikke oppdatert estimater på lenge, selv etter at det er/var åpenbart av de måtte/burde justeres. At de så smeller til dagen før Q på denne måten er spicy, og sett i kontekst av handelen/short i forkant, så er det litt trettende for oss som har måttet forholde seg til OSE-SMB aksjer over tid.

Det spiller pent lite rolle på sikt åkke som, men det er lite musikalsk og ser ut som en :duck: som høres ut som en :duck: og er ofte en :duck:.

1 Like

Helt enig.
Har bare ikke troen på noen konspirasjonsteorier her.
Kan ikke se at det engang skulle være verd risikoen. Minimal business fra Elabs for meglere. Risk/return på.snusk her er jo helt hinsides.