Målet med spørsmålet er åpenbart om Elabs kunne brukt sin sw løsning til å kunne gjøre det samme med bruk av andre sensorer e.l.
Apropos den kontrakten med vivo annonsert 2. januar,så er jeg usikker på om de får noe up front på den. Det jeg er ganske sikker på derimot er at de ikke gjorde det tidligere. Hvis man hører igjennom tidligere webcast så sier Laila at de har «valgt pay as you go med sine to siste kunder» hvor jeg husker jeg tenkte at hvertfall vivo var den ene av disse to.
Kan du nevne hvilken webcast?
Jeg startet på jobben,men ble avbrutt. Kan ha vært q4-22 eller q1-23.
Jeg tenker det er liten sjans noe er inntektsført fra den avtalen i q4. Det står forøvrig som highlights etter q i rapport.
Events after the End of the Quarter:
• Announcement of a New expansion contract with a Top-5 global smartphone maker for at least 20 confirmed smartphone models.
Du tar feil der dessverre. Announcement viser kun til når den er annonsert i markedet, ikke når den er signert.
Q4’24 revenue from contracts with customers
NOK 47.6m (+416%)
o Relatively even mix between milestone revenue
from smartphone contracts and shipments in the
smartphone and PC segment.
Da må eventuelt opp mot halvparten av revenue stamme fra en kontrakt med en ny aktør, som er den eneste kontrakten som er meldt i 2024. Med mindre den nye aktøren er Samsung/Apple som går ut bredt virker dette usannsynlig. Tror heller ikke det er de, men hvis det kommer en melding om det blir jeg meget positivt overrasket.
Ja,har enda ikke funnet noe av det jeg trodde jeg hørte. Beklager.
Men du har nok rett. Den vivo kontrakten er nok milestone smartphone vivo.
Uansett positivt tenker jeg. Det kan jo virke som det ikke er milestone knyttet til pc kontrakten.
Forøvrig positivt å slippe å høre om 500 mill. Er vel første gang? Så de som kjøper nå kjøper av riktige årsaker. Også deilig å slippe forventninger til ny pc aktør.
Caset er godt nok uten dette mtp hva vi har i vente på allerede annonserte News. Så nye avtaler kommer på toppen.
Jeg skal ikke spå kursoppgang. Men holder de kostnadene nogenlunde i sjakk skal ikke aksjen særlig ned.
Fint at Laila ikke prøvde å si Holmøy i dag. Det tror jeg hun aldri har klart.
Hva tenker dere om hvilke laptopmodeller som er lansert uten at Elab har kunne melde det til markedet?
Her har vi 6 modeller som er ukjent. Yoga 9i 2-in-1 Aura og Yoga Slim 7i Aura (14") er nok to av dem som ble lansert under CES. Det er ikke lansert andre Thinkpads enn X9 Aura og den er meldt i markedet.
Andre modeller som ble lansert under CES er:
Thinkbook plus gen 6 Rollable
Legion Pro 7i
Lenovo LOQ
Yoga Slim 9i
Yoga Book 9i
Yoga Tab plus
Yoga 7i 2-in-1 Series
Ideapad Pro 5i
Så her har vi nok lansering innenfor konsumersegmentet og en forholdsvis bred utrulling ettersom de tilsynelatende har lansert enkeltmodeller i hver serie. Noen tanker her?
Personlig tenker jeg at det bør være ganske begrenset nedside og vesentlig oppside i kjølvannet av utviklingen vi i dag fikk informasjon om. Men for all del: sikkert noen aktører som skal trykke den ned i dass og riste treet i fillebiter før varig oppgang kommer
Er vi ikke relativt langt nedi dass nå? Kursmessig null fremtidstro.
Så få man gjøre opp sin mening selv. Faktum er at de har levert sitt beste kvartal og år - som var godt (!) over konsensus FØR en gretten og lei Kongslie dukket opp for et døgn siden og bestemte at de tre andre PC-OEMene ikke ville “follow the leader”, Lenovo.
At vi er mange som er møkkleie av å vente på nestemann, det kommer vi ikke unna. Men å totalt avskrive alle tre i en fei, da blir jeg oppgitt – når man ser følgene i dag. Som i at caset nå er stuck.
Godt beskrevet at det føles som caset nå er «stuck». Har selv ingen tro på dette, selv om Laila ikke sprudlet i dag.
Short av akskjer, frykten for OEM nr. 2 ikke kommer på en stund, samt en meningsløs analyse fra SB1M i dag legger demper på en isolert sett veldig bra Q4 rapport.
Mtp det skjønner jeg at endel reduserer eller kaster kortene. Set ble nærmest lovet en ny OEM i H2 2024, noe som ikke skjedde. Det stiller seg i rekken over mål og utsagn som ikke klarer å følges opp. Jeg reduserte litt selv i går pga kortsiktig risk (er noe med den heisen ned og trappen opp igjen som @Barcelona1986 beskriver så fint. Det begynner å bli litt trapper over årene) Jeg er fremdeles «tungt» lastet og lever godt med litt færre aksjer om den plutselig skulle hoppe litt.
Det som er litt merksnodig med denne destruktive analysen, er at den ikke tar høyde for mulig ny OEM, «tap & connect», nye produkter eller ny vertikal over 2 hele år. Det med ett selskap som har lansert seamless og tap på rimelig kort tid og understreker at det jobbes med nytt produkt for smart phones. Det er som å si at at ett oljeservice selskap ikke får nye kontrakter, men bare små utvidelser fra dem som allerede er signert. Håpløst!
Jeg tror det er mye godt i vente og det hadde gjort seg med Huawei som kunde i tillegg. Håper det ligger noe der. Usikkerheten her går på tidslinjen (som alltid)
Selv om aksjekursen tar heisen og trappene både opp og ned så bygger selskapet i mellomtiden stein på stein.
Det underliggende ser veldig bra ut, og trenden for omsetning, utestående fordringer, og etter hvert lønnsomhet tikker videre opp.
I år fikk vi et litt uventet byks i mobilmarkedet, får håpe og tro 2025 er året for laptop.
Ulogisk å selge på et godt resultat, gode utsikter og lav historisk kurs.
MWC rett rundt hjørnet også!
På Q3 presentasjonen oppga de yoga slim, går ut fra at det var gen 9. I tillegg oppga de x1 carbon gen 13.
Tipper at modeller som er launched, men undisclosed er følgende:
Yoga slim7i aura edition gen 10 (denne har to sensorer)
Yoga 9i 2-in-1 aura (kun seamless)
Thinkpad X1 2-in-1 gen 10 aura edition. (dobbel sensor, Denne er så ny at jeg ikke tror den er med på presentasjonen)
Da kommer vi til 7 seamless modeller:
To generasjoner yoga slim 7i, X1 2in-1, X9 14, X9 15, Yoga 9i 2-in-1, X1 carbon.
Hva gjelder de med kun HPD er det mye vanskeligere å finne ut av hvilke det er. Har ikke klart å finne noe info selv med søk gjennom sidene på nøkkkelord. Sannsynligvis siden de så langt kun er i yoga og thinkpad vil det fortsette. Tipper derfor fort det kan være yoga 7i 2-in 1 gen 10, og yoga slim 9i gen 10 kan fort være to av de, men finnner ikke info.
Da skal det være to til dette kvartalet og det er ikke flere yoga eller thinkpads å finne. Kanskje det eventuelt er thinkbook 16 og thinkbook 14?
Ideapad har ToF, så holder det som mest sannsynlig.
Edit: De må gjøre noe med navn, helt umulig å holde styr på.
Noen på shareville/Nordnet som nevner at Carnegie kom med oppdatert analyse i går med kursmål 19 (bull 30). Noen som har analysen?
Enig om at modellnavnen er vanskelig å holde styr på. Yogabetegnelsen for eksempel finner vi både i konsumer og bedriftssegmentet der Elabs allerede er inne i en Thinkpad X13 Yoga gen 4 og nå er de inne med seamlessfunksjonen i Yoga Slim Aura edition.
Vil det ikke bli veldig mye utskifting av pc i år da Windows 10 slutter med oppdateringer oktober 2025?
Tror ikke enn skal ha så store forhåpninger om Huawei, de går for mye “hjemmesnekret” løsninger for tiden og har gått så langt som å lansere eget os. Så at de “låsere” seg til elabs er tvilsomt, da er det lettere å bytte mellom ulike hw leverandøre. - selv om det hadde vært moro
Laila kommer på børsmorgen i dag på FA
Synes hun fra Elliptic Labbboratories klarte seg godt der.
Hun snakker heldigvis fortsatt om nært samarbeid med PC-produsentER i flertall. For det er for meg noe veldig old-school med HW i 2025 – når man kan samarbeide med et rent AI-selskap som har spesialisert seg på SW-sensing og innovative brukeropplevelser. Dette aspektet skulle jeg gjerne sett belyst av analytikere …all den tid nå AI skal utnyttes i både små og store bedrifter.
Fint intervju. Jeg har god tro på caset videre. Laila sier at de er i kontakt med flere analytikere, burde heller fokusere på å snakke mindre med de