Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Det er riktig, dersom det var et verdiselskap med moderat vekst. Ikke riktig for et vekstselskap med vekst på over på potensielt mange % :slight_smile:

2 Likes

Det å insistere på å verdsette vekst på samme måte som det jevne industriselskap med noen få prosent vekst og ikke-skalerbar produksjon er noe nytt jeg har sett dukke opp i kjølvannet av noen tunge år for vekst (høye renter, inflasjon mv.). Det blir ikke noe riktigere av den grunn.

2 Likes

Jeg har tenkt meg en vekst på 30% per år. Så mye mer enn det er ikke sannsynlig.

30% vekst Y/Y. Hvordan har du kommet frem til det?

Det var da en veldig lav pris for et selskap med en gevinst på 150-175M.

Hvis en ser på andre selskaper som for eksempel Crayon så har de en prisining per nå på 84 ganger siste tolv måneders inntjening.

Hvis du gir meg et softwareselskap som Elliptic med 150-175 millioner i gevinst i inneværende år, med solid vekst for 2 milliarder så skal jeg klare å kjøpe selskapet alene og få en bank til å gi meg lån.

Selskapet prises per nå som om det skal ha en gevinst på 30-35 millioner neste år med en multippel på mellom 25-30. Syntes det virker relativt rimelig og oppnåelig for min del.

Hvis man ser på veksten seinste årene så er 30% et ganske rimelig estimat. Noe år hadde de mer, noe år mye mindre (egentlig ikke noe vekst alls).
Det har ikke kommet noe kontrakt med en til PC-leverantør ennå, og det tar lang tid fra kontrakt til lansering og at det kommer inne noe penger. Så en til PC-kund gir neppe noe stort utsalg før 2026 (men da kan det bli desto mer!).

Da burde du får med deg siste Q pres, der Laila poengerte akkurat det du snakker om. Første OEM tar lang tid, mens neste går mye fortere, da veien er lagt og det ikke er behov for utprøving.

Men tro gjerne at maks vekst er 30%…

med 150-175mnok i pluss, nærmer de seg mid term målet sitt. Da ligger nok kursen mye høyere enn 19,- Det er ingen som vet hva som skjer, men hadde målet til Elabs vært 30% årlig vekst, hadde jeg mest sannsynlig ikke giddet å sitte så tungt lastet i denne aksjen.

Tek sektoren har vanligvis en PE på mellom 25 til 40.

Med 150 mill i pluss vil jo si en omsetning på 300 ish mill.

Bare en omsetning på 150mill og en PE på 25
Bør den prises til 7,5mrd. Som tilsvarer 70kr ish aksjen !

Da har jeg brukt de mest passive tallene, kan jo tenke seg en bluesky senario med 500 mill og 40 som PE 😵‍💫

3 Likes

Uavhengig av hva en mener om vekst for kommende år så vil selskapet i år ha en vekst som er markant høyere enn 30 % , med mindre noe har gått veldig galt. Ved slutten av Q3 hadde de 84,3 mill i inntekter fra kontrakter med kunder. For å oppnå 30% vekst for året trenger de dermed bare 4,5 mill i Q4.
For å oppnå 40 % vekst for året trenger de kun 11 320 000 i Q4. Det er god sannsynlighet for at de kommer inn på oppsiden av dette.

Er derimot ikke uenig i at 30% i det lange bildet er et mer sannsynlig scenario.
Det er ikke lansert flere laptop modeller i 2024 vs 2023, hvilket betyr at pay-as-you go sannsynligvis ikke blir noe særlig høyere i 2025 vs 2024.

Da trenger de markant flere kontrakter i 2025 for å ha mer enn 30% vekst i 2025, det er vanskelig å si noe om.

1 Like

I 2025 har vi seamless, noe vi ikke hadde noe særlig av i 2024…

Er det ikke kun snakk om 2 modeller så langt eller har jeg misset noe? Litt usikker på om det kanskje kan være sånn at de har lansert 6 forskjellige modeller som er differensiert på chipset på et vis.

Slik jeg har forstått det er det vell kun x13 og slim 7i som har seamless. Det kan bidra med to modeller, men må nok få noen flere før det skal hjelpe markant. Pay-as-you go fra to modeller med høyere prispunkt er ikke nok til å sørge for 30% vekst i 2025

Lenovo lanserte ThinkPad X1 2-in1 Gen 10 Aura tidligere i høst. Denne kommer i salg i februar.
I tillegg signerte de en kontrakt i juni for HPD i ett bredt utvalg av consumer modeller, etterfulgt av ny kontrakt for «commercial» i juli. De signerte kontrakt for accessories og enda flere laptops med seamless i november for 2025/2026.

Det er det kontraktsbaserte. Hvis vi tar det som sies i presentasjonene om ny OEM som da sannsynligvis hopper rett på to produkter, så er det klart at Elabs ligger an til adskillig mye høyere vekst enn 30%

1 Like

Den hadde jeg ikke fått med meg! Det er jo positivt.

Ja, men alle kontraktene signert i 2024 vil jo sannsynligvis ikke gi noe mer inntekter i 2025. Inntektene vi ser fra Pay-as-you go per nå er for modellene lansert i 2023. Det er dermed en lag på nesten år før en ser de inntektene. Og for x13 så begynte vell den å shippe i november/desember så ikke sikkert vi ser noe inntekter fra den før Q3 eller Q4 neste år.

Det betyr ikke at det ikke kan bli solid vekst i 2025, men da trenger selskapet nye kontrakter som enten er større, kontrakter for flere segmenter/produkter eller ny PC-OEM som bruker produktene. Dersom kontraktene som inngås i 2025 ikke er større enn de som er blitt inngått i 2024 vil det meste være likt. Mulig vi vil se noe høyere pga. Seamless over HPD og pga at det er lansert så mange mobiler, men vet ikke helt hvor mye det vil gi på topplinjen i 2025.

Jeg tror de definitivt kan klare 30% i 2025 og oppnå 170 M (110M i 2024) , men tror 2026 er året der du virkelig ser den store veksten da produktene som vil bli lansert i 2025 genererer revenue.

2 Likes

Vi må heller ikke glemme at Elabs endrer fakturering til kontraktinngårlse f.o.m Q4,(tenker dette gjelder først og fremst Lenovo?)
Da vil jo endel av inntektene komme direkte på det som signetes i 2025.

Jeg er veldig enig med deg i at 2026 fort kan bli «gullåret»

3 Likes

Snakker du om inntekter eller CF? CF vil bli markant bedre i 2025 alt annet likt, ettersom de sannsynligvis vil lansere modeller i markedet ila våren som gjør at milestone fra kontraktene i sommer forfaller til betaling, samtidig som nye kontrakter har nye og bedre terms.

1 Like

Bare for å ha det sagt, så vet ingen av oss forholdet mellom up front betaling og hva som blir løpende fakturert. Det kan helt sikkert endres fra kontrakt til kontrakt og upfront er gjerne med en rabatt.

1 Like

Det er et veldig godt poeng, det tok jeg ikke høyde for i logikken min. Jeg har jo tidligere argumentert for at milestone i % av totalen kan være mindre i kontraktene fra 2024. Det kan gjøre at pay-as-you-go fra disse kontraktene kanskje kan bidra i 2025 og vil ha større påvirkning.

Jeg er som sagt veldig Bull på selskapet og har kjøpt mer etter Q3. Prøver bare å ha et balansert forhold til tallene og ikke bygge 500 millioner i omsetning ila 2025 ut av ingenting.

Noen som vet om elabs fortsatt er med i Investtech sin taperportefølje?

1 Like

Elabs går ut av hold-deg-unna-lista.

1 Like