Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Flott, takk!

Takk for mange gode poster her inne. Det skal godt gjøres å holde seg fast i troen når kurs/selskap ikke harmonerer. Jeg håper jeg bringer med meg litt lykke inn i aksjen og at 2025 blir starten på ett eventyr, ikke minst for dere som har vært her lenge, faste og stødige i troa.

God mandag!

1 Like

Velkommen Kjello55. Mener å huske at vi begge var i AZT for ei god stund tilbake, er du fortsatt i selskapet ?

1 Like

Det var nok en annen. Du husker meg nok fra Elabs/Polight - har fulgt begge siden 2020/21.

2 Likes

Velkommen ombord! Selv sitter jeg litt lengre oppe i masta. Sees rundt 15,-

2 Likes

Ja,stemmer. Var i Polight for noen år siden, en av de beste investeringene i oppstarten. Solgte meg ut på ca 90 kroner, men mye har skjedd der siden den tiden. Nå er det Elabs som sitter med potensialet, og leverer så det griner. Må bare se bort ifra de hårreisende målene ledelsen har hatt for en tid tilbake. Sitter igjen med positivt inntrykk av de diskusjonene vi hadde der. Nå var du ekstremt heldig, så kom deg inn på dette nivået. Bare nyte 2025.

1 Like

Hadde glemt at det var sååå gøy å være Elabsaksjonær. :face_with_hand_over_mouth:

Gøy og gøy fru Blom. Knapt over ATL til tross for ATH-derisk og prospekter for økt inntjening i 2025 og beyond. Ikke mye å rope hurra for, men for oss som ikke har dårlig tid vil neste år bli betydelig hyggeligere :four_leaf_clover:

4 Likes

Ikke meningen å være flåsete.

Jeg regner med de fleste her inne er er like spente som jeg er til januar. Ces2025 er hvertfall ekstremt spennende ifht Polight og vil tro den messen også er relevant for Elabs.

Vinterstua som har satt i gang med å kjøpe seg opp igjen?

Han kjøper jevnt og trutt…

Noen kommentarer til 2025 og 2026:
Slik jeg ser det, er kontraktene som ble inngått til og med 2023 basert på den samme logikken: Bedriftsmarkedsmaskiner med en gitt type spesifikasjoner. Historisk varierer antallet som Lenovo lanserer i dette segmentet en god del fra år til år. ThinkPad («TP»)-serien utgjør ca 40% av alle Lenovo-lanseringer (ekskl Towers og Tablets) i snitt for 2022-2023 og 2024-til-dato. Noen færre lanseringer i 2024 vs 2023. Elabs´andel av TP er ca 70% i snitt siste 2 årene.
Ut fra de data jeg har, ser det ut til at snitt-volum per bedriftsmarkedsmaskin er noe lavere (10-20%) ift konsumentmaskinene. (Nå kjenner vi ikke profilen på de ca 70% som har ELABS HPD inside vs de 30% uten).
Høsten 2023 ble det inngått avtale om 6 maskiner med seamless.
I meldingen av 11 november i år, mener jeg det kan og må tolkes slik at de X maskinene som omfattes av denne meldingen, også inkluderer seamless:
“… has signed a new expansion contract with an existing PC customer to bring next generation user experiences with the AI Virtual Seamless Sensor™. This agreement enables the customer to implement Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform™ across additional laptop models and accessories, with the support for more applications and use cases set to launch between 2025 and 2026.”
Smart Sensor Plattformen inkluderer både HPD og seamless. Det er mer enn rimelig sannsynlig at Lenovo ekspanderer bruken av sin høyt markedsførte «Tap-sensor» i langt flere maskiner, og det ganske raskt. Hvis det fortsatt er slik at SW installereres ifm produksjon og ikke i etterkant (hvilket nok er tilfelle, vi har ingen signaler om annet), så kan dette gjelde produksjon som er i gang allerede nå, relatert til maskiner som vil lanseres i den store bølgen rundt årsskiftet og så igjen ifm mars-kongressen i Barcelona og som stort sett har butikklansering fra og med feb-juni.
Hva gjelder accessories har jeg ingen formening om hvordan dette vil dekkes - up-front eller ikke etc. Det er interessant å bemerke fra meldingen «…with the support for more applications and use cases set to launch between 2025 and 2026”. Dvs vi har mer goodies på gang, og dette vil gi økte inntekter i 2025 pga upfront hvor relevant, og hvis ikke, fra pay-as-you-go. Fra dag 1. Jeg vil tro det er svært stor sannsynlighet for at det kommer flere seamless-applikasjonskontrakter for Lenovo PC i løpet av både 2025 og 2026.
Hva gjelder inntekter i 2025 så er jeg rimelig sikker på at veksten blir vesentlig høyere enn i 2024 av følgende årsaker:
#1 Vi ser at Elabs får et stadig bredere fotfeste innad i Lenovo - når Lenovo i så stor grad går «all-in» i ny funksjonalitet med en liten aktør fra Norge, er det naturlig at ledelsen besøkte Elabs i Norge. Ikke for å vurdere oppkjøp, men for å sementere et langsiktig og langt dypere kundeforhold - også økonomisk - enn hva aksjekursen reflekterer (selv på target 19).
#2 Telefon-inntektene fortsetter å vokse….fra lavt 30-tall i 2023 til est 50 mill i 2024. 50%+. For 2025 kan vi kanskje se 20-30% vekst (har ikke forutsetning for å mene noe, så ikke skyt meg for dette) - kanskje vi ser 15mill i kvartalet i H1 og noe mer i H2?
#3 Up-front-inntekter totalt sett vil bli vesentlig høyere i 2025 enn i 2024, selv om jeg tror at fast-delen vil bli lavere (i% av totalt antall forventede inntekter per maskin) dersom Elabs kan styre dette, gitt at de er trygge på egen likviditet (jf nye faktureringsbestemmelser i kontraktene) og derved høyere snittpris og tidligere pay-as-you-go.
#4 Viktigste etter #1: I løpet av 2025 vil nok de fleste maskinene som lanseres (og da særlig i H2) komme med både HPD og seamless. Dvs potensielt dobbelt så høy fakturering per maskin. Dog er jeg usikker på kombinasjonen bedrifts-PC og seamless oppkobling for fotooverføring….de virker ikke som primærmarkedet for seamless innen bedrift? Da viktigere at konsumentmarkedet kommer i gang, jeg vil tro at det er større etterspørsel etter å overføre bilder fra mobil til PC på privat-PC enn på kontor-PC. Jf kontrakt av sommeren 2024 skal de første lanseringene komme rundt dette årsskiftet, med antatt salg fra og med Q1 og Q2.
#5 Vi er i gang med accessories, hvor det indikeres at dette kommer for ikke bare mus, men også keyboard på ganske kort sikt (2025 vil jeg tro).
#6 Flere seamless-applikasjoner for PC. Enda høyere inntekt i snitt per maskin.
#7 Like viktig som #1 – for kursen når det inntreffer, langt viktigere: Neste PC-kunde med kontrakter på et tilstrekkelig antall attraktive maskiner og med spennende applikasjoner (HPD + noe nytt og «hot» på seamless).

Basis kun Lenovo og mobiler:
Siden vi ikke har tall for antall maskiner for de 3 siste kontraktene vil jeg ikke forsøke å estimere inntekter for 2025. Pay-as-you-go vil ganske korrekt gjelde relativt få maskiner, men totalt sett vil det nok være betydelig flere maskin-måneder (antall maskiner på variabel-inntekt på tilstrekkelig volum per måned, summert for året). I 2024 er det vel primært i H2 at dette har fått noe fart på seg, da tyngden av lanseringer fysisk ut i markedet er i snitt rundt feb-mai hvert år. Disse 2023-lanseringene bør gi gode inntekter ut H1-25, mens 2024-lanseringene vil antas å gi noe payout i H1-25 og mer i H2. Slik sett vil jeg tro at det er minst 50% mer variabel-PC-inntekt i 2025 enn 2024, dog uten at dette bidrar til de store tallene. Fra dette og fra mobil får vi kanskje samme veksten som i 2024 (ca 35-45%?). Så venter jeg en solid økning i up-front pga økning i nye kontrakter.
Det ligger i kortene at 2025 blir bra vekstmessig, jeg tror på over 50% på topplinjen, men ikke 100%. Kickeren for 2025 ligger i up-front ifm eksisterende og nye apps. 2026 bør ha en helt annen base i bunn hva gjelder antall applikasjoner og antall maskiner.
Den store kursmessige kickeren for 2025 ligger i kontrakter om lanseringer med ny(e) PC-kunder.

19 Likes

Takk for grundig analyse. Hvordan ser du sannsynligheten for ny oem på Ces i januar? Er det vanlig å lansere nye funksjoner der eller gjør oem’ene ofte det på egne event for å ikke komme i skyggen av andre?

Jeg er vel like klok som deg ift dette. Ny funksjonalitet er det jo alltid på nye PCer, ellers hadde man ikke lansert dem. HPD var ingen stor greie. Lenovo valgte å bruke Berlin-messen til å lansere sin seamless-baserte app og “hype” den. Dvs ifm en litt mindre messe. Jeg vil tro og håpe at en annen seamless-variant via ny oem også vil få et separat fokus. Hvorvidt dette vil skje ifm/på en av de store messene eller ikke, har jeg ikke grunnlag for å mene noe om. Er ikke bransje-innsider, kanskje noen av de som ER det her på forumet har noe bedre å bidra med.

Det er merkverdig lite handel nå. Synes det er litt skummelt. Noen som har en teori om hvorfor det er slik.

Hele Oslo Børs SMB-markedet er knusktørt for likviditet for tiden, ikke noe unikt for ELABS.

Julestillheten tiltar fortløpende, fondene er ferdigrydde og klare for årsrapportering, tar ikke posisjoner før neste år. D.s. gjelder større private investorer. Stort sett bare småtradere igjen i illikvide aksjer nå.

Historisk, hvis jeg ikke ser feil, så ser det ut som Elabs har hatt en oppadgående kursutvikling (liten topp) frem mot nyttår/nyåret.

Enig i mye av det som du skriver her, har også noen andre meninger. Når du snakker om seamless i meldingen fra november i år er jeg enig. Jeg oppfatter Tap-accessories som en del av seamless plattformen, med en utvidet funksjonalitet utover kun deling av filer.

1. Helt enig i dette, ikke bekymret for at lenovo er på vei ut. Vanskelig å spå kontrakter før de er på bordet. Men gitt at seneste kontrakt er stor og all-in for en større andel av totalt antall laptops vil det være spørsmål om en ny kontrakt kan øke ekstremt i størrelse. Si nåværende kontrakt er stor med 10% upfront, 90% pay-as-you go. (kun eksempel) Lanseres modellene fra denne kontrakten likt tidspunkt som nåværende seamless-kontrakt mot Q3-Q4 kan fortsatt lag skje og pay-as-you go inntreffe først 2026. La oss ta et rundt tall og si siste kontrakt er verdt 300M totalt. Med 10% upfront og hvis pay-as-you-go først starter i 2026 kan veksten med lenovo i 2025 være lavere enn i år, selv med en like stor inngått kontrakt i 2025. (Ikke ment som mening om verdien av kontrakten, kun som eksmpel.

2. Vanskelig å si noe om mobil syntes jeg. De uttaler på Q3 at de forventer ca. lik revenue split i år som ifjor. Tipper et sted mellom 40-50% mobil for året. Avhengig av utfallet totalt for året, vil si utfallsrommet for inntekter er fra 95mNok til ? Uten å vite størrelsen på siste kontrakt og milestone i 2024 er vanskelig. Har de rundt 50 mill i 2024 tror jeg det kan ende på rundt 65 mill+ i 2025, uten at de behøver kapre større del av markedet. Ender de derimot for året med 60+ mill for året ser jeg lavere %messig vekst, men da vil det fortsatte være mulighet for høyere totalt vekst enn med 50 mill i 2024. Vanskelig å si noe om mobilmarkedet. Tror innktektene har et øvre tak rundt 100 Mill kanskje. Virker usannsynlig at apple eller samsung skal bli kunde. Vi vet veldig lite om mobilkontraktene syntes jeg.

3. Denne skjønte jeg ikke helt. Up-front blir høyere selv om fast delen blir lavere? Da ser du totalt sett mye større kontrakter i 2025? Si at upfront for 2024 kontraktene er 20% og 2025 er 10% så må du da ha en dobling av størrelsene på kontraktene for å oppnå dette. Da forutsetter du at siste kontrakt er liten? Eller mener du at forventede inntekter fra kontrakter inngått i 2025 blir høyere, selv om revenue blir mindre fordi kontrakter fra 2025 har lavere % i Milestone? Det vil isåfall bety at inntektene i 2025 er i enda større grad avhengig av tidspunkt/pay-as-you go for 2024.

Blir uansett litt mye spekulasjon uten at vi vet størrelse på siste kontrakt her, det som gjør alt dette vanskelig. Jeg er jo uansett av den oppfatningen at milestone i % av totale inntekter er lavere fra PC-kontraktene fra 2024.

1. Tror du kan ha rett, fra H2 2025. Første kontrakt er på 6 modeller. 2 er lansert, vi kjenner til Thinkpad X1 2-in-1 GEN 10 Aura som kommer i februar. Da er det tre modeller til med seamless jeg tror lanseres på våren.

Tap/seamless ble lansert i sept i år. Tviler på lansering etter den nye kontrakten før Q3-Q4 gitt tidspunkt for børsmeldingen. Tror derfor modeller etter den nye kontrakten lanseres rundt samme tid. men det er kun en mening. Her kan jeg ta feil. Slim-modellen som de presenterte TAP på startet shipping i oktober, gitt lik lansering vil en derfor sannsynligvis da oppleve laggen i Pay-as-you go til 2026.

1. Enig, tipper det også kan lanseres samtidig. Slik jeg forstår teknologien så er accessoriesene laget av lenovo spesifikt for maskinene deres.

2. Vil også tro det er en sannsynlighet for dette ref. Q3 pres.

3. Enig, det vil gi mye høyere inntekter. Og vekst i % i 2025 isåfall. Enda mer for kursen. Det er dette jeg ser på som den store oppsiden hvis det skjer. Dette er derimot ikke noe en kan beregne seg frem til eller si at vil skje. Dette er den store oppsiden, både for kursen og selskapet som helhet.

Selv om vi kanskje har forskjellige oppfatninger om inntekter i 2025, så er vi enige om utviklingen av selskapet i lange trekk. Jeg har som sagt ikke lagt til grunn ny PC-OEM i vekst anslagene mine og modellert for inntekter fra kontraktene i 2024 med Lag. Det vil kunne drive inntektene i 2024 veldig mye høyere i 2025 om enten det ikke blir lag, ny PC-OEM eller større kontrakter. Samtidig hvis de nedjusterer milestone % på kontrakter i 2025 kan inntektene bli lavere, spesielt hvis hvis lag inntreffer. CF tror jeg uansett vil være positiv i 2025. Er kanskje mer konservativ i estimering og modellerer på nedsiden. Syntes det fundamentale i de modelleringene jeg har gjort gjør at nedsiden er såpass liten og risikoen såpass lav.

For kursen sin del vil jeg tro at markedet uansett vil reagere positivt når de ser antall lanseringer og modeller i de tre siste kontraktene. Det vil drive kursen opp, samtidig som positiv CF fremover vil minske bekymringen fra institusjonelle investorer og bidra. Videre vil en eventuell ny PC-OEM være en stor kurstrigger og gi stor oppside.

4 Likes

DNB Small & Medium Enterprises Conference 2025

https://www.meetmax.com/sched/event_115769/__co-list1_cp.html