Har ikke gitt lyd fra meg etter Q1 resultater da det har vært alt for mye annet å styre med i det siste, men vil si at jeg plukker med meg et par positive og et par negative ting i rapporten og det som har kommet i etterkant med intel meldingen.
Jeg bommet på det analytiske hva gjelder revenue, og det virker som PC bringer inn mindre i pay-as-you go en hva jeg forventet. Det er også tydelig at de en del av de kontraktene som ble meldt i tidlig januar var inntektsført i Q4. Usikker på om det er både den på 20 og den på 10, men selv uten disse kontraktene så øker topplinjen yoy, hvilket tilsier at enten Xiaomi kontrakten er relativt stor, eller at underliggende fra modeller i markedet har økt betraktelig. At Xiaomi, som sannsynligvis kommer til å fortsette å ta merkedsandeler inngår større kontrakter er nydelig.
Det negative jeg ser " Mainly milestone revenue and pay-as-you-go above minimum committed volume from smartphone contracts". PC’er har dermed mindre effekt. Jeg tror at ut fra de kontraktene vi kjenner til på Laptop siden, og uttalelser om at kontrakter som regel vil gi inntekter i 3 år etter signering, samt at alle lanserte PC’er i 2024 viste til kontrakten annonsert i 2023, vil det kun lanseres 17 modeller ut fra de 34 de ble enige om i 2024.
Dette gir også mening når en ser hen til det at det er lite pay-as-you go i dette kvartalet fra PC, samt at det tok såpass lang tid fra lansering til minimum ble møtt på litt over et år. Regner med at det er en fast avtalt minimum for totalt opp til 34 modeller. Når det da blir lansert 17 tar det lenger tid å møte antallet. Jeg syntes fortsatt det er veldig uklart det her, for det er veldig mye forskjellig uttalelser og pressemeldinger etc fra Elabs som går litt alle veier.
Positive nyheter på PC’fronten er antallet lanseringer så langt. Ved Q1 ifjor var det lansert 13 modeller, mot 23 i år. Det vil si en økning på 77% yoy. Ser du det i antall sensorer vil det si en økning på 131 % yoy. Hvis vi antar at en seamless sensor har en multippel i verdi på 1,5x HPD sensor så får du en økning på 165 % yoy.
Det er skikkelig positivt. Antallet modeller er allerede høyt sammenlignet med hvor de var i 2024 per nå, men også mot 2024 som helhet.
Tidligere sa jeg at det virket som lenovo satset på kamera basert i hele yoga-serien pga smartmodes som åpenbart bruker kamera, det var feil. 9 av 7 modeller med seamless lansert i 2025 har også HPD. Hvilket vil si at det kun er X9-15 og en annen modell som selges med kun seamless.
Det er også en liten kuriositet gjemt i antallet modeller med seamless. Totalt vet vi at disse lanseres i 2025 med seamless Yoga 9i 2-in 1 aura, Yoga Pro 7i aura, Thinkpad x1 2-in-1 gen 10 aura, Thinkpad x9 14, Thikpad x9 15, yoga pro 9i aura, og slim 7i aura gen 10. Totalt 7 modeller, hvor jeg fortsatt er usikker på om alle er “launched”. X1 carbon gen 13 og Lenovo slim 7 ble bekreftet lansert i 2024 på q3 rapporten. Hvilke to PC modeller er det eventuelt som da kommer med seamless som gjør at antallet modeller blir 9? Personlig har jeg null ide, VELDIG interessert i om noen har funnet noe.
Til slutt er det uttalelsen fra Intel/Elabs og at unison legges ned. Det at Unison legges ned vet jeg ikke om betyr så mye, jeg ser uttalelsene litt i lys av hverandre. Det at Unison legger ned denne løsningen samtidig som det kommer uttalelser om større samarbeid mellom intel og Elabs er interessant. Det er mulig at intel vurderer å tilby en hittil ukjent form av seamless sensoren integrert i neste generasjons SOC, som skal vises fram ila H2 2025. Erfaringene med seamless for lenovo slik jeg ser det har vært positive, og dersom de klarer å flytte Elabs produkter inn som en integrert del av chippen hadde det vært utrolig positivt. Det kan også være lavere grad av integrering, eller at det er snakk om chippen som lanseres etter panther lake. Jeg har lite tro på at Intel ikke lenger anser Ecosystem, connectivity mellom devices osv som interessant for fremtiden.
Samtidig ville det vært helt utrolig av Elabs og intel å inngå dypere samarbeid og sende ut en pressemelding om dypere samarbeid dersom Elabs sine produkter var uinteressante for fremtiden.
Får vi meldt om en ny PC-kontrakt før Q2-presentasjonen hadde det vært helt nydelig, og aksjen vil nok sette litt fart. Hvis kursen holder seg på dette nivået vil vi uansett etterhvert få dra hjelp av at den styrker seg teknisk.