Der var det noen som fikk lyst til å levere tilbake et lass med aksjer, virker det som. Håper Handelsbanken ble kvitt mesteparten av restbeholdningen sin.
Hadde passet bra nå med tom selgerside og en saftig melding i morgen tidlig!
Fikk fylt på enda litt mer i dag, så håper vi nærmer oss takeoff
Stilhed før storm måske.
Sådan har jeg haft det i 4 år.
Igen og igen et incitament til at blive, mens tiden er brugt til at bringe GAV ned.
Tiltroen vedbliver at være fast.
Det skal nok blive godt
Det hadde ikke vært mer hensiktsmessig å lime inn de to Shareville-innleggene som dette ChatGPT-oppkoket uten riktig formatering bygger på?
De så jeg ikke i farten, før nå:
I april meldte Intel at de avslutter Unison fom. 30. juni 2025. Hva er Unison?
«Intel Unison was developed as a solution to cross-platform connectivity challenges. The technology originated when Intel acquired a small software startup known as Screenovate in 2021. Intel Unison was announced in September 2022 as a solution that used WiFi, peer-to-peer, or Bluetooth connection technology to link mobile devices to Intel Evo-certified laptops.»
I mai gjentok Intel og ELABS meldingen om deres samarbeid - en melding som senere ble forsterket med uttrykkene «deepening our relationship» og «co-engineering AI innovations» i et LinkedIn-innlegg av Laila Danielsen.
Når Intel nå kutter Unison - og ELABS sitter med tap-to-share på Lenovo, hva er det da som småkoker i grytene på felleskjøkkenet? Dersom virtuelle sensorer etterhvert leveres ready-to-use / bundlet på Intel-maskiner, slik at produsentene kun må betale lisensavgift for å ‘låse opp’ tilgjengeligheten - da snakker vi fort en ELABS-dekning uten like i AIPC-markedet.
samt:
Selve meldingen bærer mye preg av corporate fluff, samtidig som gjennom bruken av uttrykk som nevnte “co-engineering” og “powering the future of AIPCs”, så ligger det et frempek her. Klart, frempek er bare frempek - the proof of the pudding is in the eating, så det må litt til før dette faktisk biter.
Samtidig, når ELABS’ seamless sensor kommer på de nyeste Aura’ene til Lenovo - der også Unison skal støttes ut året, så fremstår det som en overgangsfase - der det eksisterende ‘SmartShare’-tillegget til Unison flyttes et annet sted.
Legg merke til at ‘Smart Share’ kun er tilgjengelig “for selected Lenovo devices” - og at dateringen for denne knowledge base-artikkelen er et par dager etter meldingen fra ELABS:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000099759/software.html
Hvis ‘Smart Share’ funker - men Unison legges ned, hvor gjenoppstår funksjonaliteten? Dette fremstår bare mer red hot jo mer jeg dykker ned i det
Normalt når man snakker om “future”, er det som regel ganske langt frem i tid. Men her forsvinner Unison allerede i slutten av året. Hvis ikke det kommer noen smidig løsning innen den tid, vil jo alle som har handlet “Smart Share” laptop-er føle seg lurt.
Samtidig nevnes Lunar Lake, som får sin etterfølger tilgjengelig i markedet tidlig 2026.
H2 blir meget spennende.
Det begynner å lukte måneferd av denne nå
Ja, og ansettelsen av Nilesh Shah for et par år siden (Ex-Intel Executive), var nok ikke tilfeldig …
Blir nok ikke i dag, for i dag skal kursen ned i minus rett før børsen stenger. Ser ut som den ikke får lov å passere 12.3. blir banket ned hver gang. Så det er kontroll over kursen i dag.
Bare det dukker opp nok kjøpere så blir problemet løst. Graving hjelper oss, meldingene kommer etterpå så vi tjener penger (min spekulering:))
Meet Elliptic Labs CEO Laila Danielsen and CFO Lars Holmøy at Barclays UK EMEA Technology Conference 2025 June 9-10 at the Intercontinental Park Lane in London. To learn more and register, visit: Home
#EllipticLabs #ELABS.OL #AIVirtualSmartSensorPlatform #Norway #OSE #Barclays
Har ikke gitt lyd fra meg etter Q1 resultater da det har vært alt for mye annet å styre med i det siste, men vil si at jeg plukker med meg et par positive og et par negative ting i rapporten og det som har kommet i etterkant med intel meldingen.
Jeg bommet på det analytiske hva gjelder revenue, og det virker som PC bringer inn mindre i pay-as-you go en hva jeg forventet. Det er også tydelig at de en del av de kontraktene som ble meldt i tidlig januar var inntektsført i Q4. Usikker på om det er både den på 20 og den på 10, men selv uten disse kontraktene så øker topplinjen yoy, hvilket tilsier at enten Xiaomi kontrakten er relativt stor, eller at underliggende fra modeller i markedet har økt betraktelig. At Xiaomi, som sannsynligvis kommer til å fortsette å ta merkedsandeler inngår større kontrakter er nydelig.
Det negative jeg ser " Mainly milestone revenue and pay-as-you-go above minimum committed volume from smartphone contracts". PC’er har dermed mindre effekt. Jeg tror at ut fra de kontraktene vi kjenner til på Laptop siden, og uttalelser om at kontrakter som regel vil gi inntekter i 3 år etter signering, samt at alle lanserte PC’er i 2024 viste til kontrakten annonsert i 2023, vil det kun lanseres 17 modeller ut fra de 34 de ble enige om i 2024.
Dette gir også mening når en ser hen til det at det er lite pay-as-you go i dette kvartalet fra PC, samt at det tok såpass lang tid fra lansering til minimum ble møtt på litt over et år. Regner med at det er en fast avtalt minimum for totalt opp til 34 modeller. Når det da blir lansert 17 tar det lenger tid å møte antallet. Jeg syntes fortsatt det er veldig uklart det her, for det er veldig mye forskjellig uttalelser og pressemeldinger etc fra Elabs som går litt alle veier.
Positive nyheter på PC’fronten er antallet lanseringer så langt. Ved Q1 ifjor var det lansert 13 modeller, mot 23 i år. Det vil si en økning på 77% yoy. Ser du det i antall sensorer vil det si en økning på 131 % yoy. Hvis vi antar at en seamless sensor har en multippel i verdi på 1,5x HPD sensor så får du en økning på 165 % yoy.
Det er skikkelig positivt. Antallet modeller er allerede høyt sammenlignet med hvor de var i 2024 per nå, men også mot 2024 som helhet.
Tidligere sa jeg at det virket som lenovo satset på kamera basert i hele yoga-serien pga smartmodes som åpenbart bruker kamera, det var feil. 9 av 7 modeller med seamless lansert i 2025 har også HPD. Hvilket vil si at det kun er X9-15 og en annen modell som selges med kun seamless.
Det er også en liten kuriositet gjemt i antallet modeller med seamless. Totalt vet vi at disse lanseres i 2025 med seamless Yoga 9i 2-in 1 aura, Yoga Pro 7i aura, Thinkpad x1 2-in-1 gen 10 aura, Thinkpad x9 14, Thikpad x9 15, yoga pro 9i aura, og slim 7i aura gen 10. Totalt 7 modeller, hvor jeg fortsatt er usikker på om alle er “launched”. X1 carbon gen 13 og Lenovo slim 7 ble bekreftet lansert i 2024 på q3 rapporten. Hvilke to PC modeller er det eventuelt som da kommer med seamless som gjør at antallet modeller blir 9? Personlig har jeg null ide, VELDIG interessert i om noen har funnet noe.
Til slutt er det uttalelsen fra Intel/Elabs og at unison legges ned. Det at Unison legges ned vet jeg ikke om betyr så mye, jeg ser uttalelsene litt i lys av hverandre. Det at Unison legger ned denne løsningen samtidig som det kommer uttalelser om større samarbeid mellom intel og Elabs er interessant. Det er mulig at intel vurderer å tilby en hittil ukjent form av seamless sensoren integrert i neste generasjons SOC, som skal vises fram ila H2 2025. Erfaringene med seamless for lenovo slik jeg ser det har vært positive, og dersom de klarer å flytte Elabs produkter inn som en integrert del av chippen hadde det vært utrolig positivt. Det kan også være lavere grad av integrering, eller at det er snakk om chippen som lanseres etter panther lake. Jeg har lite tro på at Intel ikke lenger anser Ecosystem, connectivity mellom devices osv som interessant for fremtiden.
Samtidig ville det vært helt utrolig av Elabs og intel å inngå dypere samarbeid og sende ut en pressemelding om dypere samarbeid dersom Elabs sine produkter var uinteressante for fremtiden.
Får vi meldt om en ny PC-kontrakt før Q2-presentasjonen hadde det vært helt nydelig, og aksjen vil nok sette litt fart. Hvis kursen holder seg på dette nivået vil vi uansett etterhvert få dra hjelp av at den styrker seg teknisk.
Etter fredagens handel. Godt å se! Så gjelder det å ha et øye på hva som gjøres med de resterende aksjene på den andre JPMSE-kontoen.
Her kan vi nok ha i mente at den første kunden alltid får killer deals, siden det er de som åpner døren til markedet for leverandøren. Jeg vil derfor anta at de påfølgende PC-kundene vil bringe vesentlig mer inn på sine kontrakter enn Lenovo har gjort til nå.
Nytt innlegg fra brukeren AC30T på Shareville:
Okay, la oss se hva som skjer om vi fortsetter ned i Intel-kaninhullet - med utgangspunkt i teorien om å pakke/bundle ELABS med Intel, eksempelvis i en chip.
Aller først: Hva er SOC - System-on-a-Chip?
Litt kort og brutalt klippet og limet her, men det duger: “SoC technology optimizes speed, power efficiency, and space utilization, providing a seamless user experience across a range of devices. Whether it’s powering your laptop for efficient multitasking or optimizing the processing power of your smartphone, SoC is the technological cornerstone that drives the advancements in modern computing devices, ensuring they deliver enhanced performance and responsiveness.”
https://www.lenovo.com/us/en/glossary/system-on-a-chip/
Eksempel på en SOC: Intels ‘Lunar Lake’
Så, la oss ta en kikk på hvordan dette kan henge sammen:
Desember 2021: ELABS melder første gang om Intel-samarbeid
Elliptic Labs Brings AI Virtual Smart Sensor Platform™ to the PC Market | Elliptic Labs
Juni 2023: ELABS annonserer at de har ansatt Nilesh Shah - hentet fra Intel. Shah er en mildt sagt oppegående kar med mangfoldig og relevant bakgrunn, ikke minst fra SOC.
Elliptic Labs Hires Former Intel Executive as New Sr. VP of Client AI Architecture | Elliptic Labs
Januar 2025: På CES melder Intel at «Demand is stronger than ever for AI PCs. With more than 40% of PCs shipped this year expected to be AI capable, 2025 will be a defining year for home and business.»
https://x.com/intelnews/status/1876309977180037400
(Som kjent, speed-to-market er en av hovednøklene for å oppnå stor markedspenetrasjon. Så om 2025 er et ‘defining year’ i AIPC-segmentet, handler det om både å stille på startstreken OG komme seg kjapt avgårde dette året.)
Mars 2025: Intel melder at Lunar Lakes SOC-arvtaker, Panther Lake, er i rute for produksjon i H2 2025 - og skal lanseres i 2025/2026.
Vision Keynote: Intel's New Era Emphasizes Engineering, Culture, Customers - Intel Newsroom
April 2025: Intel melder at de faser ut Unison (Intels app for interoperabel deling mellom ulike OS) fra 30. Juni - med unntak av for Lenovo Aura.
English Community-Lenovo Community
Mai 2025: ELABS gjentar Intel-samarbeid under formuleringen «Elliptic Labs and Intel: Powering the Future of AI PCs»
Elliptic Labs and Intel: Powering the Future of AI PCs | Elliptic Labs
Hvis ELABS og Intel virkelig skal power the future for AI-PCer, hvorfor ikke pakketere ELABS’ produkter allerede på Panther Lake?
For meg virker dette egentlig som et tidsspørsmål. Rekker de det til Panther Lake? Eller skjer dette først på den påfølgende chippen? Igjen, hvorfor gjenta samarbeidsbudskapet i mai 2025 dersom noe håndfast ikke kan publiseres før om lenge …
Samt en kommentar:
Tenker og det er sannsynlig at Intel pushet på lenovo for å teste ut teknologien i aura edition før de går all in. Dermed var det en pilot som var suksessfull og endte med dypere partnerskap børsmelding i mai
Honor AI Connect feature coming to flagship devices next month
AI Connect is a simple yet significant feature in the Honor ecosystem. It is the perfect way to share your data from your device to iPhones, without the need to additional equipment or third-party applications.
The Chinese phone maker has described the AI Connect tool as a groundbreaking cross-system connectivity with iOS devices. It can redefine the seamless interaction and integration across the Honor device ecosystem.
While many Android brands like Samsung are still not compatible, Honor has brought an advanced Connect tool for its devices to enjoy seamless sharing with iPhones.
Honor’s first mobile phone that can transfer data between devices and iOS is now official. Other Honor phones will start receiving the feature in June.”
Magic 7 series smartphones will probably be the first ones to get the all-new AI Connect feature.
Could be us, could be not
edit. another interesting
Could it be that honor have launched some of the pcs with disclosed information, as they want all products to be launched and festure released at the same time?
As of now, the company has announced to roll out the Honor AI Connect feature to its devices from next month. The newly launched Honor 400 series supports data transfer with iOS devices. More compatible devices will soon get this benefit.
Anyone can confirm if Elabs has mentioned that they are in Honor 400 series? I just started looking at the press releases… It would be interesting IF they are and this kind of functionality is provided WITHOUT them.
There’s as far as I know not any confirmation for Honor 400 series yet. Elabs delivered to the Honor 200 series and Honor 300 series.
From speclist on GSM Arena: Fingerprint (under display, optical), accelerometer, compass, proximity (ultrasonic)
This doesn’t guarantee that Elabs deliver.