Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

ja, enig i tankegangen. Men selv med veldig lav engangssum på denne kontrakten,så ser jeg for meg at den blir mye større enn tidligere inngåtte kontrakter for laptop/pc.

Det finnes i dag 15-20 forskjellige laptops i markedet, og det kommer 12-14 nye i 2025. Og det finnes ca 6 forskjellige Pc/tablet. Så hvis vi ser på antall forskjellige, vil jo denne signeringen måtte være 5% av tidligere signeringsverdi. Hvor lavt tror du de ville vært villige til å gå med rabatter ?

La oss si de orginalt fikk 1 mill ( ren gjetning ) for 1 type laptop med Elabs software.
Da ville dagens signering være verdt ca 21-26 mill uten rabatt.

Gir de 95% rabatt, så vil den være verdt like mye som 1 orginal signering ca 1mill.
Gir de 50% rabatt så vil den være verdt ca 10-13mill.
Gir de 25% rabatt så vil den være verdt ca 15-19mill

Hva tenker du mhp hvor mye rabatt de ville gitt ?
PS: ikke tatt med de 12-14 som kommer i 2025.

Avtalestrukturen er ukjent for meg. Det kan være at den er totalt forskjellig fra fortidens avtaler, kan være det er null up-front for alt jeg vet. Så da blir det vanskelig å spekulere i noe som helst. Begrepet “rabatt” har jeg problemer med å forholde meg til. Tar kun med meg at CEO ser lavere inntekter på kort sikt ift interne forventinger basert på gammel avtalestruktur. Det gjelder nok da også Q2, Q3 og Q4 i år vil jeg tro.

Vanskelig å ha noe grunnlag for å diskutere rabatter og faktisk avtalestruktur - men det er relevant å ha volumet fra Motorolas mobiltelefoner i mente her også.

Ja, tiden vil vise. vi får vente til Q2,Q3 og se. Men kan vi være enig i at denne avtalen sikrer fremtiden Elabs noe veldig, og fjerner mye risk ?

1 Like

Gælder denne aftale for seamless og HPD?

Og for accesseries produktet?

Så lang jeg forstår stemmer dine antakelser.

I Overskriften til nyheten, tenker jeg kun Seamless.
Mens i beskrivelsen, så tenker jeg alt hva Elabs har, da det refereres til hele plattformen deres mhp sensor delen. Altså tilgang til all software, hva de innebærer i fremtiden, er jeg litt usikker på.

1 Like

Re. børsmeldingen, gjelder den hele pakken av Elabs’ produkter (AI Virtual Smart Sensor Platform). I meldingen refereres det også til ‘multi-device’ på kundens side, så det er rimelig å anta at det gjelder alle former for relevante enheter i kundens portefølje.

3 Likes

Aksjen stiger helt sikkeret videre, jeg valgte å selge noe i dag, å da stiger aksjen nesten alltid.

Børsforum er stas.

Ellers: om den ene Statestreet kontoen roer seg på salgssiden, så burde det være relativt klar bane nordover.

Avtalen reduserer kraftig risikoen ift Lenovo-relasjonen. Den sementeres, breddes ut, går dypere og lengre i tid. Utrolig viktig de-risking av Elabs-caset totalt sett.
Videre skal inntjening fra Lenovo opp et par divisjoner over tid. Dette er kjøpssignaler for flere institusjonelle investorer som tidligere ikke har investert pga 1-kunde-risikoen på PC-siden.

3 Likes

https://funds.axa-im.com/en/fund/axa-wf-europe-ex-uk-microcap-f-capitalisation-eur-pf/

1 Like

Tanken på at selskapet er priset til en liten «avrundingsfeil» for Lenovo samtidig som samarbeidet blir stadig bredere/dypere gnager litt. Hvorfor skulle ikke Lenovo ta selskapet av børs og inhouse all den tid listingen på OSE alene (les: feil indeks/børs for tech) gir kjemperabatt? Tipper de kan komme unna med det til en relativt stusselig premium.

På tide for styreleder å kjøpe

2 Likes

Slik jeg forstår henvisningen til kortsiktig korrigering av inntekter er at kontrakten som ble inngått i fjor høst med Lenovo gjaldt utbredelsen av seamless gjennom Unison-appen til Intel. Nå skal denne avskaffes og Elabs og Lenovo har inngått en egen avtale for seamless der de ikke bruker ekstern app/software. Så nå må noen av inntektene fra kontrakten i høst korrigeres og ny kontrakt blir inntektsført.
Kortsiktig redusert likviditet mot langsiktig betydelig økt inntektspotensialet.

Får håpe selskapet kan gi en form for guiding rundt inntektene ved neste korsvei (les: Q2-rapporteringen).

Mange peker på at caset nå er betydelig de-risket. Det er jeg for så vidt enig i. Samtidig mener jeg caset har vært relativt de-risket i over et år allerede – med tanke på at selskapet har vært godt inne hos Lenovo over lang tid, har et tett partnerskap med Intel, og en solid og bred kundebase på mobilsiden (som per i dag fortsatt står for over 50 % av inntektene).

Den største usikkerheten knyttet til Elabs er hvor mye inntekter som faktisk genereres fra hele kundebasen. CEO skriver at de kortsiktige inntektene vil falle, og at inntektene skyves frem i tid. Det kan være et signal om at den kraftige veksten ikke kommer før tidligst neste år. Derfor er det viktig at vi får tydelig guiding i neste kvartalsrapport. Hvis ikke tror jeg det blir vanskelig for aksjekursen å ta av på kort sikt.

1 Like

De ga en guide ifjor (mai 2024). At de skal nå 500 millioner kroner på «mellomlangsikt.
Mellomlangsikt=2-5 år.

Så sånn sett trenger de ikke å låse seg til noe nytt mål ( i hvert fall eksternt). Tror ikke at det er klokt at de prøver seg heller, de har ikke så god historikk her.
Jeg tror heller ikke elabs bryr seg om at kursen skal ta av med det første heller. Ser ikke insentiver all den tid de får billige opsjoner som årlig forlenges.

Den guidingen er jo veldig vag og noe de kom med etter at de rev av plastret om mål på 500 M innen utgangen av 2025 (et mål som opprinnelig var 2023). Når de nå «flytter» inntekter til neste år bør de jo kunne si noe om det ifm q2 dvs. gi guiding for eksisterende kundemasse. Sell the news har (dessverre) frem til nå vært en vinnende strategi for Elabs. Jeg tror det gjelder fortsatt.

Jeg tenker at denne endringen av mål til mellomlangsikt gir også rom for flytting av inneværende års inntekter. Sånn sett var det en riktig formulering og målsetning av Elabs.
Jeg synes ikke guidingen er vag. De har jo beholdt summen (MNOK 500). En ganske så konkret sum som skal nås innen 2-4 år nå.

For en investor som kommer inn nå, så er 2-4 år ikke lenge å sitte i et selskap som skal generere en slik omsetning/margin. Markedet har hatt rett når det gjelder sell off på nyheter de siste 4-5 årene. Om det er så lurt å gjøre det samme nå er jeg usikker på.

3 Likes

Viker ikke som om markedet har fått det med seg ennå.
Mhp 500 mill, så spikrer jo denne avtalen omsetningsmålet og vel så det. Det vil jo ta litt tid, men de kommer dit uansett nå. hvordan og når de kommer dit og over 500 mill. er jo avhengig av hvordan avtalen er satt opp, og oppsettet for fakturering foregår.

Her er en link, der Laila bekrefter at Lenovo alene med kun datidens løsninger Q4 23, var nok til å nå 500 mill målet. Hopp til 23m 10 sekunder, og se ifra der.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240215_3

I Q4 23 var potensialet på 10 til 18 milliarder nok,- for Pc/laptop markedet. Lenovo har nå 25 % av verdensmarkedet på Pc/Laptop. Da blir det jo enkel regning høhø.

Antall solgt for 2024 i den vertikalen: 250millioner stk.
Potensialet 11-18 mrd.
Gir en pr. pr. stk på 44-72 kroner.
Lenovo sin andel på 25% gir antall produkter til 62,5mill
Verdien på inngått avtale vil da ligge imellom 2750 mill til 4500 mill. Eller 2,75mrd til 4,5mrd i omsetning.

Pris for Hardware sensor til Laptop/Pc ligger typisk på 20 til 180,-nok pr. enhet. Kommer an på hvor høy kvalitet sensoren skal være.

De har nok gitt en lavere pris enn hva som er i eksempelet over, men poenget mitt er at avtalen vil uansett være høyere enn 500mill i omsetning. Håper bare markedet skjønner dette etterhvert,hvor stor denne avtalen faktisk er.

Ps: Nå er typisk slike produkter 12-24 måneder i markedet,ifra de blir lansert,det må tas med i betraktning også.

4 Likes