Og nå som de er helt inne i kjernen kan de bare rulle ut nye sensorer ‘over hele fjøla’ når Lenovo har lyst på de. Dette er gigantisk. Nå er det jo snart bare bonus og ikke et must at Dell/HP etc kommer med.
Husk at det Elabs gjør nå er å integrere smart plattformen deres inn i lenovo. Elabs må fortsatt overbevise lenovo til å kjøpe produkter av dem som de kan rulle ut på denne plattformen. Det er først da pengene kommer.
Bare vent til ferien er over
Blir hyggelig fremover når fond/institusjoner skal forsøke å akkumulere uten at kursen går kraftig opp. Det tror ikke jeg de klarer.
Helt greit poeng det, men motargumentet her vil jo være. Hvorfor skal Lenovo integrere dette, og samtidig gå bort ifra 3.parts løsningen, hvis de ikke har tenkt til å bruke plattformen for alt det er verdt ? Jeg tenker i første omgang at seamless og HDP kommer på alt det de har, så kan Elabs “pitche” nye løsninger til dem etterhvert.
Naturlig at markedet er litt skeptiske etter mange år med lovnader. Selv klarer jeg ikke helt å slippe jubelen løs, da jeg nok en gang er redd for å bli skuffet.
Elabs har helt geniale produkter, men det har tatt laaaang tid å få dem implementert.
Håper vi denne ganger treffer planken 
Hvis tanken er i implementere elabs i alt av Lenovo produkter, så ser jeg ingen grunn for å ikke kjøpe opp hele selskapet istedenfor ut i fra dagens gunstige prisingen.
Det er kun en mindre del aksjer tilgjenligt på børsen. Skall Lenovo kjøpe hele elabs så blir det inte 14 nok. Uten et helt annet pris. Og jeg vibber at storeiere vil ha et pris langt over hva noen vill betale. Mye enklere pg billigare at bare kjøre på med løpende regning.
Om man kliner til med 20kr aksjen, så er det småpenger for et så stor selskap som Lenovo. Tror de fleste går med på en rask solid gevinst
Neppe
Alt for lavt. Flere har gav langt over 20.
Siste emisjon var på 22,3kr… så tviler på at noen vil selge selskapet på 20.
Glem 20NOK. Kun småfisker som hugger på det.
35-40 så kanskje noen større kan tenke seg at selge.
Hahahaha, når bankrupt er blitt positiv vet vi at sentimentet har endret seg 

Utrolig deilig melding å få på fredagen som derisker caset og relasjonen Lenovo veldig i det langsiktige løpet slik jeg ser det. Jeg hadde allerede troen, men dette styrker for fremtiden da Lenovo nå velger å integrere ELABS sin seamless løsning inn i egen smartconnect løsning. Det at Intel la ned Unison har sikkert en direkte link til dette, men jeg tror at dette uansett kanskje var et langsiktig ønske fra Lenovo.
Slik jeg forstår meldingen om at Elabs skal " Power Internal Multi-Device Connectivity Solution" tror jeg at en variant av seamless sensoren vil være en del av softwaren til Lenovo kalt smart connect. Dersom de nå lanserer en ny " Internal Multi-Device Connectivity Solution" vil den være i denne nye løsningen, hva enn denne blir hetende.
Ut fra hva vi vet seamless er og gjør vil jeg da tro at den vil være en del av alle fremtidige produkter som er en del av denne løsningen. Det vil da ikke være snakk om kun PC’er, men også tablets og smartphones. Ihvertfall smartphones i mid/high end segmentet. De signerte også en avtale som ble annonsert i november 2024 som inkluderte accessories så det er ikke usannsynlig at denne også dekker dette. Avtalen fra november 2024 dekket accessories, så denne nye avtalen dekker sikkert også dette på et vis og inkluderer da muligens mus/tastatur/headphones/smartwatches/ hvem vet.
Tror det derfor er avtalen fra November, men også det at de lanserte AURA pc’ene går over til denne nye lisensieringsmodellen som det vises til når det gjelder lower short term. Jeg hadde begynt å forvente noe Pay-as-you go revenue fra AURA modeller snart, men vil tro disse også nå går over til den nye strukturen. Den avtalen fra November burde vell også nye produkter lanseres til snart, om de ikke allerede er lansert, mens de nå lanseres etter den nye lisensieringsmodellen.
Smart connect løsning til lenovo kan per nå til sammenligning brukes på alle Lenovo pcer med Windows 10 eller senere. Jeg tviler på Lenovo vil endre på dette fordi Elabs sin løsning nå er/blir integrert.
Jeg vil tro dette betyr en langt lavere inntekt per enhet, men at den rulles ut veldig bredt med en ren pay-as-you go struktur. Hadde det vært en betydelig upfront ville vi ikke sett lavere short-term. Eneste jeg lurer på er når de begynner å lansere og inntekter vil komme.
Også mye mulig ELABS har tillatt lenovo å integrere løsningen slik at allerede lanserte pcer/tablets/smartphones kan benytte den uten betaling, for å kunne få i stand avtalen. Ville ikke overrasket meg med tanke på at du kan ikke ha en " Internal Multi-Device Connectivity Solution" som bare dekker produkter lansert etter en gitt dato. Det er uansett god business å gjøre dette dersom alle fremtidige lanserte laptops(og mer) kommer med Elabs.
For HPD er jeg usikker på om det har noen påvirkning, men vi vet jo at seamless produktet er en slags videreutvikling av HPD. Utenom den sammenhengen sier børsmeldingen lite om HPD, som i liten grad har noe med “Multi-Device Connectivity” og gjøre. Såvidt jeg vet var vell heller ikke denne blitt implementert via en “third-party integration app”
Uansett gjorde dette meg enda mer bull for 2025-2026, angrer nå stort på at jeg sikret litt av gevinsten min tidligere i år. Kan bli en meget pen utvikling videre.
Vil jo også si at denne kommentaren ser utrolig dårlig ut litt over en måned senere. Nå er ikke Lenovo spesifikt nevnt her, men det virker da nå som om et av disse selskapene har valgt å bruke et lite norsk selskap til vesentlige biter av sitt økosystem?
Agedlikemilk den kommentaren der.
Nå var det ikke primært utvidelse av kontrakten med Lenovo som fikk meg til å mene at spekulasjonene fløy litt høyt ( det var det ikke så mye snakk rundt)
Men ja, jeg tenkte at også de ville gå for hjemme snekkrede løsninger når Intel avslutter unison.
Virker som jeg tok feil (kommer til å gjøre det igjen) og det skal bli spennende å se hva dette betyr i kr og øre- uansett er det bra jobbet av elabs
Ser fortsatt ikke hvorfor kursen skulle/skal ta av (noe fremtidige positive meldinger burde det vært tatt gøyde for når de er priset til 1.46B for profitt pt kan ikke forsvare det )
Ei heller grunnlag for mer fabling rundt oppkjøp, Lenovo eier jo ikke alle suppliers
Men markede har alltid rett, så får se hva som skjer
Dersom Lenovo implementerer Elabs i det meste av sine units snakker vi ikke bare om en Air Drop Killer, men at de faktisk utfordrer Apple på deres økosystem.
Selv har jeg bare Apple og hatt det i mange år, og ser at den pakken Elabs tilbyr Lenovo nå, gir dem et konkurransefortrinn sammen med Apple. Hva gjør da Dell, HP, Asus og de andre? Kan jo ikke sitte å se på. De har jo sine løsninger, men blir fort halveis.
Hvis du vekter profitt på selskaper i vekst, så skjønner jeg hvorfor du mener Elabs er høyt priset. Jeg mener Elabs er lavt priset mhp veksten de kan vise til i omsetningen,lave kostnadsøkningen over tid samt Cash flow og lav sannsynlighet for emisjon i fremtiden. samt noen andre parametere jeg ikke deler her.
Også uenig i at markedet alltid har rett, der er jeg litt i motsatt oppfatning. Jeg mener markedet noen ganger overser eller rett og slett glemmer å prise riktig. Og det er slik jeg har tjent alle mine penger på aksjer. Finne selskaper før “markedet” klarer det, og få kjøpt til helt feil pris, og bare vente til de store meglerhusene finner ut av det samme. Har som regel tatt 6mnd. til 1 år, før de er enige. Men i dette selskapet her, så har det gått mye lengre tid, dog det har vært en del spesielle ting som har skjedd.
Ikke helt, mener at vekst selskaper skal prises i henhold til fremtidg profitt (og ja det er vanskelig å spå)
Så når et selskap som går tilnærmet i 0 og noen ganger i minus har en verdi på 1.4B er det i mitt hode ganske logisk at en del av den fremtidige profitten allerede burde vært tatt høyde for
(prøve meg på en forklaring av hva jeg mener)
Hvis ikke får man en evig eskalerende sirkel:
1 Selskapet er priset på forventning
2 det kommer en positiv meldig, men ikke så stor at det oppfyller/endrer ved premissene som lå til grunn ved steg 1
3 markede tar dette som nytt og øker verdien
4 selskapet er nå priset til opprinnelig forventning +de nye, og er lenger unna en fair verdi enn det var i steg 1
En utvidelse av Lenovo avtalen er veldig bra, men i min mening ikke noe som burde endre forventning om fremtidig profit.
Dersom noen mener at før og etter 11.07 er et kjempe skille, og at den inntjening/kontrakter som var før denne melding alene er verdt 1,4B er det en helt ok mening - men jeg er ikke enig
Det er absolutt mulig å plukke selskap før andre oppdager verdien, selv om den skal mye til for å slå markede over tid.