Prises på forventning, men en bekreftelse på at “forventning vil innfris” øker ofte verdien noe.
Tenker du kan kjøpe deg inn igjen på hyggelige nivåer…iallefall før Q2-pres. Og kanskje enda “hyggeligere” (hvis det er “hyggelig” med kursfall) etterpå dersom det ikke tilflyter noe vesentlig konkretisering av inntjening fremover.
P.t. tror jeg at det har blitt enda vanskeligere å ha noen formening om inntjeningen til ELABS i 2025 og 2026. Dvs at for investorer som ønsker å gjøre en god analysejobb og sannsynliggjøre perspektiver før de kjøper, er terskelen blitt høyere. For analytikerne i meglerhusene gjelder vel d.s. Dvs vi får ikke noen massiv ny etterspørsel fra aktører som ikke er aksjonærer nå. Omsetningen på fredag var dog veldig høy til ELABS å være … over 10mNOK…kanskje noe shortinndekning også.
Dersom vi ikke får noe betydelig mer konkret fra ledelsen som sannsynliggjør i alle fall visse inntektsintervaller for 2026, for eksempel, evt at de tidfester sitt 500-mål, så frykter jeg at det fortsatt blir ørkenvandring inntil tallene i seg selv forsvarer en oppgang (eller nedgang). Alt dette gitt at det ikke kommer noen flere betydelige nyheter, tenker spesielt på flere PC-kunder.
Mulig long shot, men i børsmeldingen fra 11. juli nevnes ikke Lenovo med et ord. Tidligere har de skrevet Lenovo.
Kan det være non andre de ikke kan skrive navnet på?
Sannsynligheten for at det er Lenovo er vel størst, mtp. LinkedIn-innlegg på deres HQ, eksisterende partner og third party app.
Men man vet aldri 100% før det lanseres i markedet.
Står vel så godt som Lenovo🙂 i og med at de er den eneste (?) pc kontrakten, benytter unison ( tredje part app) som nå må over på en annen løsning
"Elliptic Labs is delivering
its AI Virtual Smart Sensor PlatformTM to support the migration from a software
integration app provided by a partner to the customer’s internal multi-device
connectivity solution. "
"The customer has previously used a third-party integration app to deploy
Elliptic Lab’s AI Virtual Smart Sensor "
Nå må du ikke ødelegge for shorterne med slike spekuleringer, de har nemlig god glid på kursen nå. 
Årets lengste long shot.
Pareto bare skrev det rett ut: “Elliptic Laboratories signs a new contract with Lenovo …”
Jeg tenker også det er long shot, men å si at det Pareto skriver er fakta kan vel også være en long shot? De er vel ikke fasit?
Nei, vi legger den død, og sier det er Lenovo.
End of discussion 
Nå som Intel Unison er avviklet, vil dette ha noe å si for elabs?
Sakset rett fra børsmeldingen:
Før (med Unison)
The customer has previously used a third-party integration app to deploy Elliptic Lab’s AI Virtual Smart Sensor Platform
Nå (uten Unison)
… embedding Elliptic Labs’ AI Platform into their proprietary solution, the customer streamlines deployment across its device portfolio and signals a deeper commitment to Elliptic Labs’ technology
99,9999% sikkert at det er Lenovo. Men nå er vi inne i kjernen på det meste hos Lenovo. Så da er jobben gjort der, da kan vi sammen med å utvikle flere virtuelle sensorer også gå løs på HP, Dell, Acer og Asus. Lukter gull a detta her 
Does anyone here know Elabs’ exposure to various currency vs USD? Are contracts in USD typically, or are they in other currencies, or even nok.?
They have said that most of it are in USD.
Please have a look at the annual report(s) for the most comprehensive answers to your question.
tldr;
The Group operates internationally and is exposed to fluctuations in foreign currency exchange
rates. The risk is monitored closely on a monthly basis. For risk management purposes, the Group
has identified the following types of currency exposure:
• Exposure to sales of products in different currencies: All of the Groups revenue are in
the Parent company, mainly in USD (*and some in EUR, my note)
• Exposure to payroll costs and operating expenses in different currencies: The Group’s
business model is such that the subsidiaries’ sales and operating expenses are incurred
in local currency, which are mainly US dollars and some Chinese yen.
Jeg er enig i det, men er usikker på hvor stor analysejobb det er mulig å gjøre her. Eventuelt må du få inn noen med ekspertise som kan si noe om hva prising per enhet er for et slikt produkt i markedet. Deretter må en ta høyde for hva som er forhandlet frem mellom partene. Det at lenovo nå sannsynligvis går ut veldig bredt etter min mening betyr sannsynligvis at det er snakk om en lavere relativ prising per enhet en før.
Så selv en analytiker vil nå måtte ta enda flere forutsetninger/spekulerere i mer enn før med den infoen som er P.T. Det må spekuleres i enhetspris, type produkter som omfattes, virkning på eksisterende kontrakter, lanseringstid i markedet, kontraktsstruktur osv. Mulig tidligste presentasjon av den nye løsningen som Elabs tech skal “power” er kanskje Tech world hvis de har det i år, eventuelt CES i januar?
Hva tenker du om antagelsen min om at hvis Elabs tech skal “power Internal Multi-Device Connectivity Solution” så må den implementeres bredt? Er jeg for håpefull der?
Nå ble Smart Connect lansert ganske tidlig i 2024, Smart Connect 2.0 i mars i år. Så muligens 3.0 kommer med tap to connect+tap to share til våren neste år? De vil vel neppe slippe noe så lenge Unison funker for Aura laptopene vil jeg tro?
Eller tror man det blir en helt ny løsnining som kommer her?
For min del er dette p.t. en “black box” og…et selskap jeg ikke ville investert i pga praktisk talt umulig å ha en formening om inntjening, umulig å vite om tallene som presenteres de neste kvartalene er dårlige, ok, bra eller veldig bra…fordi vi aner ikke hva som ligger inne i den svarte kontraktsboksen. Nå sitter jeg i aksjen og har vært her altfor lenge - og brukt masse tid på å forsøke å sannsynliggjøre visse inntjeningsscenarier - nå er det opp til CEO & Co å ta beslutninger ift hvordan de kan slippe inn lys i boksen på en måte som gjør selskapet investerbart (et selskap hvor man ikke kan regne på fremtidig inntjening er i min verden ikke investerbart - og dette gjelder flere). Analytikere fra meglerhusene vil også kastet inn håndkleet dersom det ikke blir mulig å regne på fremtidige sannsynligheter.
Skulle ønske jeg kunne svare iallefall kvalitativt ift ditt siste spm etc, men for min del er alt nå ren gjetting. Så da klarer jeg ikke å gi verken kvantitativ eller kvalitativ feedback av verdi, sorry!
intel unison vil fungere ut året, for Lenovo, så er det ferdig.
Elliptic Labs har ikke gjort det enklere for deg å kaste håndkle heller, skjønner hvorfor du fortsatt er inne. Elabs har nå mer eller mindre sagt at resten av kvartalene ikke blir rekordbra. Så da vet vi i hvertfall det nå. Ref at de har laget ny inntektsmodell. Men det kan komme mange gode nyheter som vil veie opp for tallene i år.
I det minste er dette ikke en kjedelig aksje
Dette vil være en særs bred implementering, ja - hvor tech fra Elabs rulles ut til alle Smart Connect-kompatible enheter. For at Elabs selv skal kunne ha noen form for transparens her, er det nærliggende å tro at det er en prisingsstruktur på ulike nivåer av antall funksjonelle enheter med selskapets IP / software i. Siden dette er et høyt tall, vil prisnivået være lavere enn i dag, men sannsynligvis med et innledende tall som ikke er lavere enn dagens avtale med Lenovo / Motorola (som et utgangspunkt). Det ville vært håpløst av Elabs å gå inn i en avtale som er et dårligere utgangspunkt for å nå egne vekstmål enn hva man opprinnelig lå an til.
Nja, her tar du nok litt hardt i. Det Elabs sa i børsmeldingen var at den nye strukturen “may defer the timing of certain near-term revenues from existing agreements”. Siden det her gjelder “existing agreements”, gjelder det altså eksisterende pay-as-you-go-utbetalinger. Disse kan likegodt bli erstattet av løpende lisensinntekter fra den nye avtalen - og det er nok derfor selskapet bruker uttrykket “may”, altså at det kan hende at det vil være noen forskyvninger, men ikke at det er gitt. Klart, det er absolutt forskjell på “rekordbra”, og helt akseptable, inntekter - men jeg lever godt med sistnevnte i bytte mot en mer sticky deal med kunden.
Intel meldte allerede i april at de kom til å kutte Unison, men å la Lenovo beholde støtte for det ut året. Dette henger etter all sannsynlighet sammen med en overgangsfase for Lenovos del - og det nok sannsynlig at en vil se en erstatning i løpet av denne perioden.
For ordens skyld, så har jeg nå tatt meg en liten sommerpause fra eierskap i aksjen, men ikke av andre grunner enn at det er noe sommerstille generelt sett - og nå, post-kontraktsnyhet med Lenovo, antar jeg at det vil begrenset nyhets- og kjøpspress.
Og - det er særs interessant at Broadbay / John Arne Breivik sopte opp godt og vel 218 000 aksjer i dippen på torsdag - uten å selge noen av dem påfølgende fredag. Tvertimot kan det se ut til at han fremdeles ligger med store kjøpsordre. Så vi får se - det kan også være at 13,4-ish er den nye bunnen. Time will tell - gleder meg til fortsettelsen!