Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

En studie av algoritme trading

For de som er sultne på kunnskap så kan dette dokumentet være av interesse. Avslutningsvis i dokumentet er det også oppgitt flere gode kilder til mer informasjon. Kunnskap er makt :wink:

Automation_and_Affect_A_Study_of_Algorit.pdf (638.4 KB)

6 Likes

dumt spørsmål, men hva er den beste måten å starte med algohandel. Meglerhus?

Skal du starte med algo så bør du nok ha en god del kapital. Finnes muligheter til å «leie» seg kapasitet hos mange av det store samt flere små som tilbyr. Du kan eventuelt få deg egen tilgang .

Les gjerne konklusjonen i studien. Det er jo faktisk mulig å slå algo. Men eier blir jo ikke særlig fornøyd.

https://aksjebloggen.com/tiltalt-for-kursmanipulasjon-for-a-lure-noen-lite-lure-roboter/

1 Like
1 Like

Er intressert i robothandel.

Har opprettet en konto hos Pepperstone som ikke er en MM for å teste litt hjemmesnekra roboter.
Bruker MT4 på egen laptop som står og handler 24/7 på EURUSD valuta. (demo konto foreløpig)

Har testet litt forskjellige ting:

  1. Martingale grids - fristende og du dobler kontoen din på kort tid, men risikoen er jo såpass høy at du blir jo tvangssolgt (margin call) like kjapt. Gøy med demo konto, men kommer ikke til å gå denne veien. Overlevde egentlig Jan- midten av mars, fikk margin call på svingningene , selv med $50k og 0.01 lots som minste startup. Ren gambling.

  2. D’Alemberts grid - litt mer konservativ og overlevde til og med svingningene i mars, ca 20-30% avkastning per mnd ($2000-$3000), testet med minste lotsize 0.01 og så hvor smertegrensen gikk før jeg fikk margin call. Konto på $50k går fint, 40k går fint og til og med 35k (litt riski), under dette er for risikabelt, kommer til å gå på denne senere i en live konto muligens, men skal begynne smått, med en 10-15k konto med strategien under som er “ganske” safe.

  3. MinLot grid - Litt traust grid, som alltid kjøper/shorter minste lot size
    Fungerer helt fint og er egentlig bare en moneymaker, mars mnd hadde max drawdown på bare 8.5% selv med de enorme svingningene. Startet med 10k og fikk inn $600 på en mnd, teorien min her er at jeg dobler lot sizen for hver 10k på account til jeg når ca 50k, for å kunne bruke strategi 2 (må nok teste mye mer for å være sikker)

Dvs for en 10k konto trenger jeg innskudd på $500 for å begynne da standard leverage er 20:1 om jeg har forstått dette riktig ifm Pepperstone. Noen her som har erfaring med live konto der? Da er $600 avkastingen egentlig veldig god når jeg tenker meg om i forhold til innskuddet.

6 Likes

Dersom max drawdown på 8,5 %, vil ikke det wipe kontoen dersom det oppstår tidlig i tradingen om du går for minimum innskudd?

Jo, det er det som er plagsomt med demo kontoene, de er satt opp med 1:1, så folk kan teste sine roboter, men standard leverage er 20:1 om jeg har skjønt det riktig, så da vil jeg jo få en wipe på 5% drawdown. Fint for broker, ikke så fint for meg.
Men dette er work in progress, så målet er jo å komme ned på rundt 4.5 (så jeg har litt safe margin)
Evt om jeg ikke klarer dette må jeg jo øke innskudd og deretter be om lavere leverage.

Kan man ikke helt enkelt endre til 1:1 også utenom demokonto?
Dersom demokonto er 1:1, mens real deal er 20:1 (uten enkel mulighet for endring til lavere) så tror jeg mange går på en smell ja:)

1 Like

Jo, mener at du kan velge ja på live. Tester nå med 1:1, på demo får jeg ikke velge.

Da har jeg sjøsatt den første roboten på live konto, så får vi se åssen det går.
Det er EURUSD som handles en long og en short bot som snurrer. Bruker Pepperstone UK som megler og MT4 plattform med hjemmesnekra robot.

10 Likes

Husk lige at opdatere denne tråd, så vi kan følge med i, hvordan det virker; håber ikke du tager for stort et tab pga. bugs i konfigurationen :slight_smile:

1 Like

Første uka gikk såvidt i pluss, opp ca 0,6% av innskudd, så det blir noen justeringer som må gjøres.
Men bedre enn tap :slight_smile:

4 Likes

Hvor stort indskud arbejder du med? og hvad er kurtage pr. handel?

Det er bare 1000 euro som jeg tester med, det er ikke kurtasje men spread på 1-3 pips alt etter hvor volatilt det er. Forex bruker jo pip som målenhet på alt du gjør, en pip på feks EURUSD er verdt ca 0.09EUR om du bruker microlots, om du holder en posisjon over 24h får du swaprate i tillegg. Jeg handler stortsett med lot størrelse på 0.01 (= 1 micro lot) opp til 0.1, en microlot som går feks 100 pips gir en gevinst/tap på ca 9 EUR. Prøver å bli varm i trøya og ikke bli en av de 76% som får magrin call. :slight_smile:

3 Likes

Fikk du endret leverage?

den er 1:1, har ikke prøvd å få den endret ennå.

Ok, mulig jeg misforstod. Trodde du sa det var 20:1 på live kontoen.

Liten update på algo tradingen min, det går nordover (liten knekk 15 mai men, er opp ca 19000 pip siden start og 771 trades, ser ut som long gjør det bedre enn short foreløpig.

12 Likes

Noe mer oppdatering her Shadmar?
Dele du noen tanker om Pepperstone?

Har blitt bitt av denne basillen og lest meg opp på MQL4 og startet så vidt å programmere litt.
Må nå finne en broker for å teste, som funker bra med MT4.

1 Like

Er på ferie, men kjører på en vps som trader.
Ser ut som jeg er opp ca 29000 pip. Liten nedtur rundt 10 juli, men det går ganske bra🙂

4 Likes